Skum hälta

Hästmassören

Trådstartare
Tid bokad hos vet, men jag tänkte kolla vad folk tror om detta:

B-ponny som förra året hade fång. Har varit på klinik och kollad och förklarad ok efter den svängen. Även kollad efter årets betessäsong så att det inte var några problem
För c:a 2 månader sedan blev han halt under ridning. Hovis hittade hovböld som klämdes ut och han vart snabbt bättre. Helt ok igen rätt snart. En månad senare vart det mycket spring i hagen och han vart halt igen, (samma ben, hf). Misstänkte hovböld och hovis kontaktades. Han hittade dock ingen. Hästen blev haltare och iväg till klinik. Klinikens hovis hittade dock en böld. Hästen var då jättehalt. Han blev bättrte men inte helt ok ändå. Vid kontakt med hovis på klinik så rådde han att vi skulle avvakta. Har nu gjort det utan att hältan blivit varken bättre eller sämre. Han är ohalt i skritt men halt i trav.
Han har under denna tid inte gjort något arbete utan bara varit häst i hagen.

Vid hovböldstillfällena har han haft puls och ömmat för visitertång. Skillnaden nu är att han inte har puls och ömmar inte för visitertång.

Efter fångepisoden 2007 konstaterades en mild sänkning hf. Hovis har i höst inte kunnat se några breddningar i lamellränder eller andra tecken på att det skulle vara något sådant som spökar, men man är ju lite nojjig....

OM det är sänkningen som spökar, borde han inte vara sulöm och ha puls då?

Sv: Skum hälta

Vad som verkar skumt för mig är varför han har fått så många hovbölder i samma hov? Tunna sulor, sprickor i sulorna? Om man ska spekulera så kanske det ändå är ytterligare en hovböld, trots avsaknad av puls. Eller om det är något närbesläktat som en stengalla eller hålvägg? Eller kan hästen ha något sticksår i sulan som har orsakat hovbölderna, men som har missats?
Sedan kan det ju vara något helt annat som en vrickning, som kanske har maskerats av hovbölderna? Hoppas de hittar orsaken på kliniken!

Vad som verkar skumt för mig är varför han har fått så många hovbölder i samma hov? Tunna sulor, sprickor i sulorna? Om man ska spekulera så kanske det ändå är ytterligare en hovböld, trots avsaknad av puls. Eller om det är något närbesläktat som en stengalla eller hålvägg? Eller kan hästen ha något sticksår i sulan som har orsakat hovbölderna, men som har missats?
Sedan kan det ju vara något helt annat som en vrickning, som kanske har maskerats av hovbölderna? Hoppas de hittar orsaken på kliniken!

Jag tror att hovbölderna kan komma sig av att han har, (haft?) en liten sänkning hf. Lamellranden har ju varit breddad och därför kan det lättare ha kommit in skit där. Hålvägg kan ju vara något, utvärkt hovöld kan väl ge sådana, eller? Hur är det med puls/visitertångsömhet när dom har en sådan?

Det är det att han inte är öm för vsitertång eller har puls/värme som gör att jag misstänker att det inte sitter i hoven. Kan ju vara så att hovbölden fanns där samtidigt som något annat, vrickning? Ledinflammation?
Ska till klinik den 30:de, så vi får hoppas dom hittar något då!

Eftersom du skrev att hovis inte hade sett någon breddning av lamellranden i höst, så verkade det för mig mindre troligt att det hade kommit in skräp via lamellranden i våras, som ger hovbölder nu?
När det gäller hålväggar så har jag inte någon direkt erfarenhet, men en kompis hade en häst vars hälta berodde på hålvägg. Jag skulle gissa att eftersom en hålvägg inte borde ge något tryck på omgivande vävnader, så borde det inte ge reaktion för visitertång eller puls.

Eftersom du skrev att hovis inte hade sett någon breddning av lamellranden i höst, så verkade det för mig mindre troligt att det hade kommit in skräp via lamellranden i våras, som ger hovbölder nu?
När det gäller hålväggar så har jag inte någon direkt erfarenhet, men en kompis hade en häst vars hälta berodde på hålvägg. Jag skulle gissa att eftersom en hålvägg inte borde ge något tryck på omgivande vävnader, så borde det inte ge reaktion för visitertång eller puls.

Ja, vi får se.... en liten olyckkille detta. Hamnade på Strömsholm för en vecka sedan med kraftig förstoppning och fick stanna några dagar. Nu ska vi dit igen! Gick igenom jättenoga nyss med visitertången, och absolut ingen reaktion. Pigg och glad i hagen, men som sagt, halt hf.

Jaha, tillbaks från kliniken. Man började med att bedöva hoven. Ingen förbättring, sedan kronled och kotled. Ingenting.... För att testa något så böjde vet på bakbenen. Reaktion på HB! Bedövning i hasen = hästen ren.
Bilder togs och det visade sig att hästen har spatt på höger has, bara på höger.
Spatten var sk. utläkt, eller näst intill, så inte så mycket inflammation kvar. Behandlad med Cortisol och ska stå på Butta i 20 dagar i liten hage. Promeneras 15-30 minuter dagligen.
Skönt på ett sätt att det inte hade dykt några hovben, vilket jag var rädd för och som också var vets första farhåga.
Pållen är ingen tävlingsponny oc vet sade att han mycket väl kommer att kunna ridas i skog och mark vilket är gott nog.
Några andra här med hästar med spatt på bara ett ben? Hur behandlar ni era "spattisar"?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 305
Senast: Lejd
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka