Skum avlivning

NagelacksBeroende

Trådstartare
En bekant fick rådet av en veterinär att med en vätska (jag vet inte vad det var i, något med oerhört stark lukt i iaf) och en trasa göra så att kaninen fick i sig alla ångor och skulle dö av det.

Alltså det låter ju hur konstigt som helst? Kaninen/djuret måste ju lida hur mycket som helst av det där? :crazy:
Vad är det här för skumt? Någon som har hört om det? :confused:

Sv: Skum avlivning

Hm. Väldigt udda råd från en veterinär.
Speciellt med tanke på att det inte är en godkänd (enligt lag) avlivningsmetod, så länge det inte är ett narkosmedel.
Men vad jag vet får bara veterinärer ha tillgång till sådant narkosmedel.

Godkända och icke godkända bedövningsmetoder, samt avlivningsmetoder finns att läsa här, för de som vill.

eter förmodligen.. djuret knockas ut direkt av ångorna och dör sedan..
det är sånt dom har på näsdukarna i filmer när dom kidnappar människor.. :idea: det går alltså kanonfort att slockna..

annars vettekatten vad det är men jag skulle anmäla veterinären iallafall..

Edit: kloroform rättar jag till..

Senast ändrad av en moderator:

En bekant fick rådet av en veterinär att med en vätska (jag vet inte vad det var i, något med oerhört stark lukt i iaf) och en trasa göra så att kaninen fick i sig alla ångor och skulle dö av det.

Alltså det låter ju hur konstigt som helst? Kaninen/djuret måste ju lida hur mycket som helst av det där? :crazy:
Vad är det här för skumt? Någon som har hört om det? :confused:

Det låter som Kloroform.
Djuret svimmar av först och dör sen av syrebrist.
En "snällare" form av kvävning.

Så rekommenderade min veterinär jag hade på 80-talet att avliva mina gamla och sjuka råttor. Dom somnade lugnt och fint.
Vet ej om det är en godkänd metod idag, men jag tror inte att mina råttor led i alla fall.

Okej, jag bad henne gå och kolla vad det var för medel... Får nog veta snart...

Jag tror inte att det är lagligt nu... Läste om det typ förra veckan, vad som var lagligt och inte...

Tydligen så finns det bara en bild på en eld och någon info om att det är farligt att inandas på flaskan. Det låter ju bara skummare och skummare det här :crazy:.

vad luktar det då? :angel:

nej jag skojjade bara, självklart ska man inte lukta på det men när den starkaste doften avtagit, fanns det någon speciell lukt kvar då?

Nae, och det verkar väl skumt att en veterinär tycker att dom ska använda sig av det då? Eller ngåot anant konstigt :crazy:.

nu var det några år sedan. men jag tror vi gjorde något liknande med mina hamstar när jag var mindre. Ena hamstern hade brutit ryggraden så det fanns tyvärr inget att göra enl telefonkontakt med veterinären.

Jag vet inte vad det var för värska, men pappa lade ner hamstern i en låda, med gräs och annat mys så att det skulle kännas bra för henne. Sen hällde i lite av den där vätskan i en liten kopp och ställde ner i lådan och locket på.

Jag tror hamstern somnade in fint, det var vad pappa sa iallafall. Så för vår del fungerade det bra. Hamstern fick somna in utan stress och nya miljöer och människor.

Fia. R.I.P

Jag tycker inet det låter särkilt vanligt elelr ja har aldrig hört talas om den metoden förut :confused:

*knapp*

Kloroform är ingen laglig metod nej. För att få tag på det ska man dessutom ha tillstånd och djuravlivning är inget man får tillstånd för precis....

mysko! veterinären kanske är knarkmissbrukare (HAHAHAHAHAH :D JAG SKRATTAR IHJÄL MIG)

Det kan ju knappast vara lagligt med tanke på att du som privatperson skulle jättesvårt att få tag i kloroform...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 205
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Hästvård Erfarenheter om denna hemska sjukdom mottages tacksamt!! Min dotters äldsta häst,25-årige Max har fått denna diagnos tyvärr...
Svar
9
· Visningar
3 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar