Skulle ni tillåta hälsa på?

Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag hade upplevt det som påträngande om det plötsligt ringde gammla medryttare (särskilt om de inte sett hästen på två år!!) och ville hälsa på min helt nya häst. Det känns lite udda liksom, som att du försöker pressa in dig som medryttare hos mig. Skulle dock inte sagt nej eftersom jag inte vill vara otrevlig.

Så vänta iaf några månader. Det är annorlunda om man ägt hästen ett tag.

+1 på det.

Okej om det gällde ett barn på 7 år som ville hälsa på sin gamla favoritponny men annars skulle jag tycka att det kändes väldigt suspekt om någon som varit medryttare för flera år sedan ville hälsa på.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Ja absolut.
Har gjort det en gång. Den pesonen åkte säkert 20 mil för att få se hästen. Hennes pappa körde. Och jag frågade om hon ville rida, det ville hon inte, hon klappade och pussade och fällde någon tår. Sen har jag mailat lite med henne ett tag tills det rann ut i sanden. Men tror det kanske hjälpte henne.
Jag tyckte nog hon va lite märklig som åkte så långt för att klappa en häst... Det måste vara kärlek det...
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Hej!

Jag tycker det är jättekul att få träffa folk som känt min pålla innan jag skaffade henne. Fast hade hon varit helt nyinköpt hade jag nog velat spendera lite tid med pållan innan jag släppte dit några nya/gamla folk.

/Lavinia
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Knapp

Tack för alla input, både positiva och negativa.

Det blir nog så att jag kommer ringa och förklara läget och fråga om jag får komma, men att jag väntar nån månad. Blir det ett nej får jag acceptera det, blir det ett ja så blir jag bara glad!
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

kl

Jag tycker att det är inte så lite märkligt att flera i tråden skulle ogilla att en fd medryttare vill komma och hälsa på hästen. De flesta medryttare har en väldigt stark relation till hästen. Kanske är det ännu större för dem att få hälsa på hästen en gång till eftersom de till skillnad från fd ägaren inte fått ta beslutet själv att hästen skulle säljas. Är ni verkligen så okänsliga att ni inte kan unna någon att komma och klappa lite på en häst som de har älskat?
Min sköthäst på ridskolan för sisådär åtta år sen såldes efter ett år och sen dess har jag inte vetat var han är. Jag skötte honom bara någon gång i veckan och hade honom nästan som min egen bara under de sista veckorna, men han var verkligen hästen i mitt liv och en chans att få träffa honom igen bara för att klappa lite skulle fortfarande betyda så otroligt mycket för mig. Hur kan man tycka att det är konstigt eller olustigt? Det låter som ett märkligt svartsjukebeteende att ingen annan ska få hälsa på ens häst.


Sen håller jag med andra om att den nya ägaren bör få åtminstone en månad själv tillsammans med hästen innan man hör av sig.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

jag skulle självklart tillåta det, nu har jag aldrig haft medryttare på min och tror inte någon varit det tidigare heller. men skulle någon av de gamla ägarna vilja hälsa på så tar jag emot dem med öppna armar :)

jag var själv och hälsade på min gamla "medryttarhäst" (nja, han var väl mer som min egen då jag hade honom 7 dgr i veckan och skötte honom som min och gjorde allt men behövde inte betala...) förra sommaren. då hade jag inte sett honom på 9 (!!!) år. det var en magisk känsla att se honom igen, trots att vi gick i 2 timmar i ösregn för att hitta honom i megastora hagen :p
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag håller med dig.

Skulle någon som red min ponny när hon gick på ridskola eller rent av varit skötare på henne, ringa och fråga om de
fick hälsa på henne nu så skulle jag inte ens tveka ang. ett besök. Och då är det väl en ca. 10 år sedan hon gick på
ridskola. Man kan älska en häst trots att man inte äger den.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Ringa en gång är inte påträngande på något sätt. Säger dom nej så acceptera det. Jag tror knappast dom känner sig "tvingade" att säga ja, så jag skulle absolut ringa och höra!!
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag var medryttare i två år på ponnyn, hade honom i snitt 4 dagar i veckan hela tiden. Fick även låna honom på somrarna så då hade jag honom helt själv i 2-3 veckor.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Hur kan man tycka att det är konstigt eller olustigt? Det låter som ett märkligt svartsjukebeteende att ingen annan ska få hälsa på ens häst.

Jag skulle känna mig obekväm av den anledningen att jag känner att det är min häst, inte för att jag är svartsjuk alls utan för att jag har ett visst kontrollbehov av vilka som kan komma och besöka min häst..jag vill inte att vem som helst vet vars min häst bor eller i vilket stall den står i. Vidare litar jag inte på allt folk som kan ränna runt i stallar..
Finns många som tror att de har rätt att komma och gå som de vill för att de följt med till stallet 1 gång, eller hälsat på..men mitt stall vill jag inte riskera ska bli något öppet hus för någon, varken mig själv eller de andra inhyrda.
Jag litar inte på folk jag inte känner och en del tar för sig mer än andra helt enkelt.

(Utan att rikta det direkt tex på TS eftersom att jag inte vet vem det är, eller vettiga personer, men det finns de som inte fattar att ett besök är ett besök, därför skulle jag avstå..så känner jag)

Så jag hade nöjt mig med att kunna skicka bilder, filmer eller kanske berätta hur det går för hästen då och då.

Jag har också haft medryttarhästar som sålts eller tagits bort men har ändå tyckt att man haft tiden till att säga hejdå innan, man vet ju att den kommer att försvinna av någon anledning. Det är skitjobbigt..
Men antar att alla resonerar olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag skulle inte tillåta att fd medryttare skulle få hälsa på hästen. Vet i tusan om jag ens vill ha förra ägaren rännade i mitt stall. Men mail är en annan sak.

Hästar jag har sålt har jag sett till att träffa på tävlingsbanan. En gång har jag åkt hem och träffat hästen men det var på uppmaning från ägarens sida. Jag var i krokarna och hästen var såld 100 mil bort.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Borttaget, det blev för känslomässigt (otrevligt) vid tanken på att hitta ägaren till "min häst" men bli nekad att få komma och klappa en enda gång...
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag har inte haft häst. Men om jag skulle haft det hade jag tyckt att det hade vart superkul! Som andra sagt, det skulle vart roligt om du hade några roliga historier el liknande :)

Fast jag skulle nog väntat kanske några månader. När man väl har fått hästen så skulle man nog vilja lära känna hästen först. :p

Jag hade tyckt att det hade vart helt OK! Jätteroligt faktiskt. :)
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag måste säga att jag tycker det låter som att du har lite väl mycket kontrollbehov, men du har kanske dåliga erfarenheter?

Själv köpte jag älsklingshästen från ridskolan för en tio år sen, så jag vet hur det är att ha en häst som många känt. Första året fick bara någon enstaka från ridskolan träffa henne, sen när hon verkligen kändes som min och inte som ridskolans tyckte jag bara att det var roligt när någon ville hälsa på henne.

Jag har sålt två avkommor till henne och jag är tacksam över att jag får ha kontakt med deras ägare. Den ena får jag dessutom träffa några gånger per år då han bor i närheten av sin mamma. Jag har också fått kontakt med mitt stos uppfödare vilket gjorde mig väldigt glad.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag tycker det är superkul när den förra ägaren hör av sig, jag tycker mer det är konstigt om hon inte skulle höra av sig och vilja hälsa på hästen. Nu var hon inte medryttare, men som någon annan skrivit kan man komma väldigt nära en häst utan att äga den. Jag blev även kontaktad av hästens uppfödare som kom och hälsade på, det var nog det bästa! Att få höra hur hon var som unghäst, få se bilder osv. Dessutom red hon lite och kunde se skillnader från när hon var yngre.

Tycker du gör rätt i att ringa och fråga, och sedan vänta någon månad så att hästen inte är lika färsk på nya stället :)
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag måste säga att jag tycker det låter som att du har lite väl mycket kontrollbehov, men du har kanske dåliga erfarenheter?

Överdrivet vet jag inte då fler resonerar som jag.., men ett kontrollbehov har jag ja av den anledningen att jag inte vill riskera att ha okända personer hos/kring min häst.

Jag mfl har faktiskt varit med om personer som fått hälsa på 1 gång men som ändå senare hittats i box, stall eller i hagen klappandes utan att man är där..Det känns inte okej, men tyvärr förstår inte en del det.."för att man lix hade vägarna förbi"..
Så av den anledningen vill jag slippa det.
Man blir lätt paranoid då, så ja det beror på erfarenheter att man inte blir lika öppen med sin häst längre. Bara de närmsta eller folk jag känner/litar på får hålla på/vara med min häst numera.

Och ja, jag kan hålla med om att det känns taskigt men jag vill skydda mig själv och min häst från det.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Den som kommer objuden gång två och tre efter att ha fått lov att hälsa på en första gång hade förmodligen kommit ändå så det lär inte direkt vara ett skydd alls.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Inte om de inte vet om vart hästen finns, så jo..hagarna och stall ligger lite i skymundan. Man ser inte från vägen el dylikt att det finns ett stall där, förutom stallet före vårt.

För mig känns det säkrare.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Personligen så är jag lite kluven i din fråga, jag själv har kontakt med min hästs uppfödare som även har varit här på besök, hon är mkt välkommen och vi mailar då och då och jag uppskattar den kontakten.
Även om han hade haft ngn fd ägare som ville komma och hälsa på hade det varit helt ok för min del.

Men en fd. medryttare som dessutom inte hade sett hästen på två år innan man själv köpte den hade kännts lite udda att få ett telefonsamtal från, om jag ska vara ärlig.
Om du ska ringa och fråga så ska du nog vänta ett tag, precis som innan skrivet i tråden, så att ägaren får lära känna sin nya häst lite.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag skulle känna mig obekväm av den anledningen att jag känner att det är min häst, inte för att jag är svartsjuk alls utan för att jag har ett visst kontrollbehov av vilka som kan komma och besöka min häst..jag vill inte att vem som helst vet vars min häst bor eller i vilket stall den står i. Vidare litar jag inte på allt folk som kan ränna runt i stallar..
Finns många som tror att de har rätt att komma och gå som de vill för att de följt med till stallet 1 gång, eller hälsat på..men mitt stall vill jag inte riskera ska bli något öppet hus för någon, varken mig själv eller de andra inhyrda.
Jag litar inte på folk jag inte känner och en del tar för sig mer än andra helt enkelt.

(Utan att rikta det direkt tex på TS eftersom att jag inte vet vem det är, eller vettiga personer, men det finns de som inte fattar att ett besök är ett besök, därför skulle jag avstå..så känner jag)

Så jag hade nöjt mig med att kunna skicka bilder, filmer eller kanske berätta hur det går för hästen då och då.

Jag har också haft medryttarhästar som sålts eller tagits bort men har ändå tyckt att man haft tiden till att säga hejdå innan, man vet ju att den kommer att försvinna av någon anledning. Det är skitjobbigt..
Men antar att alla resonerar olika.

Vad är det som säger att det måste ske i ditt stall? Det kan ju vara så att ts f.d. medryttarhäst ska iväg på tävling eller något annat och att ts kan få säga hejdå till hästen där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 119
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp