Skulle ni tillåta hälsa på?

Kilauea

Trådstartare
Jag kontaktade idag ägaren till medryttarhästen jag hade i 2 år för lika många år sedan för att säga att nu finns pengarna för att vi ska kunna köpa honom.
Fick reda på att han såldes och flyttade för två dagar sedan :cry:

Jag har fått reda på namnet på nya ägaren och fått veta att de bor bara 2 mil från där jag bor.
Funderar på att ringa (eniro är bra) och höra om jag får komma och hälsa på en gång. Bara en gång, ett avslut. Har inte gått en enda dag sedan jag slutade som medryttare utan att jag tänkt på honom.
Om ni vore nya ägaren, skulle ni tillåta det? Eller tycka jag är påträngande?
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag skulle tycka det var roligt om en gammal ägare eller skötare eller dylikt ville komma ut och hälsa på mitt sto,
kanske få höra lite historier och så vidare och hennes tidigare dagar.

Som sagt, jag skulle bli mycket glad! :)
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

jag åkte till skåne och hälsade på min hästs MAMMA å SYSTER.. hehe... så nä, jag skulle inte tycka det var påträngande, bara roligt!

Min hästs förra delägare (galopp) kommer fortfarande och hälsar på henne, å det är 7.5år sen jag köpte henne :)
Svängde till å med förbi dem på vägen hem från en tävling för att de skulle få säga hej :)
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Åh ni ger mig hopp att jag får krama om honom en gång till i mitt liv. Och hoppas de nya ägarna verkar vettiga...gamla ägaren hade inte riktigt bra hand med hästen (rädd för honom, han körde med henne osv).

Visst borde jag ge dem åtminstone nån vecka att lära känna honom innan jag ringer dem?
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Hade det varit min nyinköpta häst hade du fåtthälsa på när jag haft den någon månad, så jag tycker att du tänker rätt med att vänta ett tag tills du tar kontakt.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Självklart kan du ringa och prata med nya ägarna!
Vi har precis haft besök av vår pålles gamla ryttare och bjöd även med henne på en pay & jump så hon fick hoppa sin gamla ponny :D, det var 6 år sen de skiljdes åt.
Något jag uppskattade med kontakten är att man kan få lite extra info om pållen från dem som tidigare haft den.
Sen kanske inte alla uppskattar kontakten, helt klart tycker jag du kan slå dem en signal, men kanske vänta ett litet tag som Görel också skriver.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Nej, jag tycker det inte vore påträngande. Tvärtom jättetrevligt att någon i hästens gamla liv är intresserad av hur den har det. :)
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag kontaktade idag ägaren till medryttarhästen jag hade i 2 år för lika många år sedan för att säga att nu finns pengarna för att vi ska kunna köpa honom.
Fick reda på att han såldes och flyttade för två dagar sedan :cry:

Jag har fått reda på namnet på nya ägaren och fått veta att de bor bara 2 mil från där jag bor.
Funderar på att ringa (eniro är bra) och höra om jag får komma och hälsa på en gång. Bara en gång, ett avslut. Har inte gått en enda dag sedan jag slutade som medryttare utan att jag tänkt på honom.
Om ni vore nya ägaren, skulle ni tillåta det? Eller tycka jag är påträngande?

Jag hade tyckt att det var lite märkligt att en person som fram tills för två år sedan varit medryttare på min nyinköpta häst vill komma och hälsa på den.
Jag hade antagligen tillåtit besök, men inte gillat det. Eller så hade jag vänligt avvisat det något påträngande förslaget eftersom jag antagligen hade varit orolig för att få en person som jag inte känner och inte har valt att ha kontakt med "springande" hemma hos mig.

Jag har här via Buke fått information från tidigare ägare till ett par av mina hästar, som PM. Det tycker jag har varit trevligt, och inte ett dugg påträngande.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag skulle bara tycka att det vore roligt om någon som kände hästen väl hörde av sig. Ge dem lite tid att lära känna varandra först bara :)
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Skulle tycka det att det vore påträngande om en gammal medryttare efter bara några dagar ringer och vill hälsa på hästen. Skulle kännas rätt konstigt faktiskt...
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag hade bara tyckte det var roligt.
men jag hade nog rekommenderat att du väntar lite innan du hör av dig så de hinner lära känna hästen lite först.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

KL

Jag skulle tycka det var jättekul :D:D Dels vet man ju glädjen i att få träffa en gammal vän och dels så kan det alltid vara kul att få höra lite mer om hästens historia :) Men som dom andra säger så tycker jag också du ska vänta ett tag till, låta både pålle och nya ägare landa lite :)
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag skulle bara tycka att det var roligt! :D

När min medryttarhäst såldes tog jag kontakt med nya ägaren efter några månader och höll sedan kontakt och var även och hälsade på hästen! När ägaren några år senare skulle sälja fick jag frågan om att köpa henne och det gjorde jag!:love:

Men som andra tidigare har sagt så skulle jag vänta någon månad med att ta kontakt, så att den nya ägaren får en chans att lära känna hästen!
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag hade upplevt det som påträngande om det plötsligt ringde gammla medryttare (särskilt om de inte sett hästen på två år!!) och ville hälsa på min helt nya häst. Det känns lite udda liksom, som att du försöker pressa in dig som medryttare hos mig. Skulle dock inte sagt nej eftersom jag inte vill vara otrevlig.

Så vänta iaf några månader. Det är annorlunda om man ägt hästen ett tag.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Håller med..

För mig skulle det kännas jättekonstigt om någon fd medryttare vill hälsa på, lite påträngande sådär om man inte har en aning om vem det är. Det är klart man kan sakna hästen, men man får ändå respektera lite att den tillhör någon annan nu som kanske har andra medryttare etc. Sen kan man undra vem besöket gynnar egentligen?

Jag är ett kontrollfreak och blir galen om jag får reda på att personer tex hälsat på min häst utan kontakt med mig före, men skulle inte känna mig bättre till mods heller om en massa för mig okända personer började fråga om besök hit och dit.

Däremot hade jag glatt svarat på mail tex och skickat bilder kanske på hur hästen ser ut idag och svarat på frågor om hur den mår mm.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Ja skulle nog be fd ägaren kontakta den nya ägaren om det går bra att hälsa på. Då behöver ju inte den nya känna sig så dum om denna nu inte vill ha besök.
Själv skulle jag kanske inte bry mej så mkt en gång , men skulle inte vilja ha nån springande hos mej för jämnan.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag tycker att det är rätt solklart att det besöket skulle gynna den fd medryttaren.

Jag skulle inte alls tolka det som att en fd medryttare försöker nästla sig in utan som att denne helt enkelt vill få möjligheten till att göra ett avslut med hästen som gör det lättare att gå vidare.

TS känner ju trots allt hästen sen tidigare och hade ställt in sig på att köpa hästen, så det blev ju en abrupt vändning.

Jag hade inte haft det minsta emot att ta emot TS så hon fick klappa om och krama hästen en sista gång så hon har lättare att gå vidare.

Kan inte se hur det skulle vara respektlöst mot den nya ägaren att FRÅGA om man får komma och säga hej då?
Om den nya ägaren inte vill så är valet fritt att säga nej men att fråga tycker jag allt att man bör få göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Håller med dig, fråga kan man alltid göra. Uppenbarligen finns det de som skulle uppskatta ett besök, och de som inte gör det. Man kan inte alltid oroa sig för att uppfattas som jobbig. Sedan finns det olika sätt att fråga på, en del personer kan jag ju uppfatta som jobbiga och påträngande vad de än gör... Men om TS ger nya ägaren lite tid att komma till ro med hästen och sedan presenterar sig, känner av läget lite och ger ägaren en vettig möjlighet att säga nej ser inte jag något fel i det.
 
Sv: Skulle ni tillåta hälsa på?

Jag fick syn på min gamla ponny på en blogg av en slump för några år sedan, jag kontaktade faamiljen och fick komma och hälsa på. Hade inte ens en tanke på att det skulle vara påträngande. Det var kul att se honom i så fantastiskt skick för sin ålder och dom tyckte det var kul att höra hur han hade varit som yngre!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 119
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp