Skulle ni separera

L

Lill

Vi har 3 hästar/ponnysar i en hage,bara ston.Nu den sista tiden har den ena blivit rent för j....g i hagen.Värst mot den stora hästen,vad göra?ska jag separera henne bara för dom andra 2 e d inga problem med.

Sv: Skulle ni separera

Jag separerade mina, Jag har också tre. De klara inte att hålla sig ifrån den som är ranglåg utan jagar skiten ur henne.. Förra sommaren var hon så ledsen:( stod vid grinden hela tiden och hoppade igenom staketet när jag tog ut den som var minst taskig, hon var livrädd för den gamla märren. Nu i år går det däremot helt suveränt:banana: nu är det en som går själv i en egen hage brevid de andra och det är så lugnt:)

Skall hon som är lägst i rang gå själv eller ska den dumma gå själv?Den mittimellan funkar med båda men mest med den ranglåga.Tror ni att den dumma kommer att 'fatta' att hon blir utanför för att hon e dum?

Jag separerar i det där läget, och jag tar ALLTID ut den som bråkar.

Har varit i ditt läge flera ggr, och tar alltid ut den som är bråkstaken.

T ex så gick min valack med en ponny, inga problem. Det kom ett dräktigt sto. Hon och valacken gick kanonbra ihop. Däremot så var ponnyn bråkig med dräktiga stoet. Dräktiga stoet hade inget emot ponnyn utom när ponnyjäveln höll på och muckade.

Ponnyn åkte ut. Såg INGEN anledning att ta ut det dräktiga stoet t ex, som inte muckade.

Samma sak när mitt sto och min valack gick ihop, samt en islandshäst som var här för inridning. Alla tre gick jättebra ihop. Kom ett fjärde sto, som gick jättebra ihop med min valack, hyfsat med isisen (de bråkade inte, men de var inte vänner heller direkt) men som kunde - utan anledning - dänga upp mitt sto. Nya stoet åkte ut.

Ser verkligen ingen anledning varför en av de fungerande ska behöva gå ensam för att en annan bråkar. Har man tillräckligt många hästar kan man ju splitta flocken, men annars så får den som bråkar åka ut helt enkelt. Tror inte de fattar att det är för att de bråkar, men det struntar jag i. Det ska vara lugn och ro i mina hagar, och jag är benhård med att bråkmakare får gå i egen hage vid sidan, oavsett hur 'synd' de då tycker om sig själva.

Plocka ut den som bråkar!

Tack så jättemycket!Jag satte den 'dumma'i egen hage nu.Det blir nog bättre på betet sedan hoppas jag.Tycker nog att hon ser lite förvånad ut så hon undrar nog litegrann:confused: ....Och jag sa det till henne när jag satte henne där:så här blir d när man e DUM.Så hon förstår nog........skoja bara!!:bump:

lite off topic, men dethär med att de fattar, jag skulle vilja säga att vissa hästar gör det, nnu handlar det inte om nån bråkmakare, utan om en shettisvalack, som ALLTID rymde, spelar ingen roll hur mkt tråd som lagades, rymde ändå. oftast bara mellan hagarna, men stoägarna blev sura när shettispöjken gick in där och betäckte allihop. (observera valack...) så en dag tröttnade stallägaren. hon satten honom i en av de två hingsthagarna vi har. den är ca 25*15 m. har ca tio trådar, med typ 15 cm mellanrum. där gick valacken, kunde inte rymma, gick själv i 2-3 månader. när han fick gå tillbaka till andra hästarna igen, så har han inte rymt en enda gång! och det märks att han lixom vet att han inte får, för då hamnar han i hingsthagen igen...!
det ni!
rent teoretiskt skulle han kunna rymma nu också eftersom att hagarna ser lika dana ut nu med 2 trådar... men han håller sig inne... :P

Ja vem vet,o i d här fallet hoppas jag VERKLIGEN att hon fattar!

Prova ha de ihop igen på betet du. Den hästen jag berättade om som kunde dänga upp min lilla utan anledning bara sådär (och mellan omgångarna var hon så snäll så), hon kunde utan problem gå ihop med mitt sto på betet.

Både vinterhagen och betet är stora, så det var inte att det var för lite plats i vinterhagen heller, men på betet där man kunde glufsa gräs hade det andra stoet annat att tänka på än att mucka gräl. Så det kan fungera utmärkt med dem på betet =)

Jamen precis så verkar d vara här oxå.Vi har börjat släppa dom på grönt i några timmar,o då e d inga som helst problem!?Men i den andra hagen stor hage)så e hon efter henne HELA tiden.Dom har gått ihop sen slutet på feb,men d har bara blivit värre.D e inte d att hon sparkar o så utan ''bara'' jagar henne.Men som sagt nu har jag separerat dom tillsvidare........

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam