Kaffekoppen
Trådstartare
Jag har en ragdollhona på 1,5 år. Hon blev parad när hon var strax över ett år, enkel att få dräktig och allt verkade normalt tills hennes förlossning startade. Första ungen tog ca en timme på sig att komma ut, föddes i sätesläge. Hon såg ut att behöva ta i ordentligt och krysta rejält hela tiden. Trodde att den hade fastnat. Den kom ut precis när jag var påväg att ringa vet. Hon verkade trött redan efter första. Efter några minuter kom värkarna tillbaka och nästa unge kom efter ca 30 min ihärdigt värkarbete. Också den föddes i sätesläge. Tredje ungen kom ut precis efter den andra. Den tredje kom med huvudet först och det verkade gå väldigt lätt för henne att få ut den. Efter en kvart satte värkarna igång igen och hon kämpade ytterligare en halvtimme med att få ut unge nr fyra. Den föddes i sätesläge. Vid det här läget var hon rejält slut. Efter en kvart satte värkarna igång igen. Hon krystade i ca 45 min och jag var precis påväg att ringa vet för hon såg inte ut att orka mer, men då fick hon tillslut ut den sista ungen. Även den i sätesläge. Sammanlagt höll förlossningen på i nästan 5 h. Sen gick allt bra och ungarna var friska och honan återhämtade sig fort.
Min enda erfarenhet av kattförlossningar är en sibirisk katt som födde 4 ungar på 40 min. Alla med huvudet först, det såg väldigt enkelt och okomplicerat ut. Jag vet inte om den sibiriska honans snabba enkla förlossning gjort att jag tagit för givet att alla normala kattförlossningar ska gå så enkelt om allt är normalt. Vad tycker ni, är min ragdolls förlossning att räkna som svår till den grad att hon inte borde bli parad igen eller är den normal inom rasen?
Min enda erfarenhet av kattförlossningar är en sibirisk katt som födde 4 ungar på 40 min. Alla med huvudet först, det såg väldigt enkelt och okomplicerat ut. Jag vet inte om den sibiriska honans snabba enkla förlossning gjort att jag tagit för givet att alla normala kattförlossningar ska gå så enkelt om allt är normalt. Vad tycker ni, är min ragdolls förlossning att räkna som svår till den grad att hon inte borde bli parad igen eller är den normal inom rasen?