Skulle ni kontaktat veterinären? (misstanke om fång)

Satis

Trådstartare
Hej!

Mitt islandssto(lätt överviktigt) har de senaste veckorna fått varma framhovar och med tydligt kännbar puls vid kotan. Hon verkar inte ha svårt att röra sig eller vara stel, fast svårt att veta med eftersom jag inte rider henne(hon går med föl vid sidan om). Hon har inte haft fång förut och hon går på ett magert bete nu.. men å andra sidan har ju frosten kommit. Jag vet inte om jag är nojjig men hur skulle ni gjort? Skulle ni ringt veterinären?

Om det inte är fång, vad skulle annars kunna ge tydlig puls och varma framhovar? Hon har bärrandsröta på en framhov där hovslagaren var tvungen att klippa upp rätt mkt vilket gjorde henne halt och öm några dagar efteråt. Upplever att den tydliga pulsen och värmen kom ungefär i samband med uppklippningen av hoven fast den sitter i fortfarande(1½v efteråt). Ngn som vet om det finns typ ngn "veterinärrådsgivning":)?

Sv: Skulle ni kontaktat veterinären? (misstanke om fång)

BTW, ngn som vet hur vanligt fång är? Hur många procent drabbas?

Värme i hovarna och förstärkt puls vid kotan indikerar bara att det finns "någon" process i hovarna. Det kan vara fång, hovböld, stengallor, reaktioner efter verkning eller ibland dyka upp utan att man som hästägare kan finna orsaken till det.
I detta fallet är det inte alls omöjligt att det hänger ihop med att ni verkat upp hålväggarna/bärrandsrötan.

Jag tror du kan avvakta ett tag och se hur det utvecklar sig. Blir hon halt eller öm så tar du ut veterinären, annars håller du bara koll på hur det utvecklas.

Du kanske inte behöver kalla ut veterinären i första skedet, men om du har någon du känner som kan hästar kanske denne skulle komma ut o kika lite. Är man två stycken blir man i alla fall lite klokare...

Tack för ditt svar ameo! Hon blev väldigt halt, i hoven som blev uppklippt i samband med bärrandssrötan, i några dagar. Känns konstigt att hon är varm och har puls även i den andra framhoven bara. Ska prova att springa med henne i morgon och se hur hon rör sig.

Ringde fö till Agrias telefonveterinär vilket jag ångrar djupt.. la mig ner i sängen och grät efter samtalet så otrevlig var hon. Kändes som om hon bara ville klanka ner på mig som hästägare.. det mest trevliga hon sa var nog att "varför ringer du hit för?, det här är väl inget man löser över ett telefonsamtal!?".. jag ville ju bara få information och få veta om det skulle kunna vara något annat och om jag borde ringa till veterinären och ta ut denna eller avvakta. Aja, nog om det ville bara skriva av mig^^:)

Har en shettis som går i samma hage som mitt sto som haft fång innan.. kan ju alltid prata med ägaren till denna... hon har ju iaf haft en häst med fång innan så kan kanske lite mer än jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 957
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 524
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 320
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 781
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V