Skulle jag kunna klara av det?

T

Tjalfe

Söker nu en ny ponny eftersom jag blivit rädd för min fjording. Tänkte sattsa på något lite mindre men tyvärr är ju inprincip alla ponnier så dyra och jag har ont om pengar just nu, kan vara skönt att ha lite pengar över till kommande körkort. Hade tänkt mej en stor b eller c-ponny eftersom jag bara väger 45kg. Vill ha den till både ridning och körning. Har nu börjat fundera på om jag kanske skulle köpa mej en russ-bäbis. Har 11års ridvana. Har haft egna hästar i 5½ år. Red in min lilla ponny själv, hon var bara sutten på när jag fick henne. Har varit med och hjälpt till vid inridningen av en annan ponny. Till saken hör att jag är väldigt feg av mej, det är därför jag blir tvungen att sälja min fjording. Jag har ingen unghäst vana direkt. Kan det funka tror ni? Eftersom jag mår dåligt psykiskt och går hemma från skolan så har jag ju väldigt mycket tid, iaf just nu.
Hur krävande är en unghäst? Är det ofta som dom blir "kaxiga" och "testar" jämt och ständigt? Skulle ju vara roligt att ha en ponny från början. Inridningen skulle jag isåfall sköta själv men skicka iväg den för inkörning när det är dags. Hade inte tänkt ta en hingst utan det blir antagligen ett sto. Tänkte även försöka hitta en som har stora föräldrar- men hur mycket kan man lite på att fölet också blir stort?

Har en annan fundering också. Kan man släppa ihop den med mitt andra lilla sto på 10år eller finns det risker? Hon är en väldigt grinig kärring i mellan åt....

Sv: Skulle jag kunna klara av det?

Hade jag varit som du hade jag snarare satsat på en lite äldre valack. Om det är något som kan vara förj*vligt så är det ju ston :o

Kanske en lite mindre islänning hade varit något för dig? En "gammal uv" som sett det mesta...

Nej gammal häst vill jag helst inte köpa... Är livrädd för att behöva vara med om en avlivning när hästen blir gammal. Jag vill veta att jag kan ha min häst i mååånga år till.

Mjaa... inte gammal som i 25 utan kanske "gammal" som 15-16 kanske :) Många isisar lever ju lika länge till!

Jag menar bara att jag tycker inte du ska ta dig an någon unghäst i vart fall! Jag vet väl inte någon som inte drattat av sin unghäst minst någon gång!

Varför har du blivit rädd för fjordingen? När man rider in hästar hamnar man ibland i situationer som inte är så trevliga och då måste man verkligen vara trygg i sej själv. Kan du inte köpa en som är inriden men kanske inte har så stor kapacitet?

Jag är rädd för honom för att han är så stor och stark. Jag vet att jag inte har en chans att få stopp på honom OM han sticker. Jag har försökt... Det skrämmer mej att tappa kontrollen.

Sen är det ju det där med pengar... Så fort en ponny har blivit inriden och allt det där så stiger den nått fruktansvärt i pris. Jag har inte mer än 15,000, max 20.

Mjaa... inte gammal som i 25 utan kanske "gammal" som 15-16 kanske :) Många isisar lever ju lika länge till!

Jag har inte hittat någon i den åldern under 30,000. Isåfall har den eksem eller liknande:(

Jag är rädd för honom för att han är så stor och stark. Jag vet att jag inte har en chans att få stopp på honom OM han sticker. Jag har försökt... Det skrämmer mej att tappa kontrollen.

Sen är det ju det där med pengar... Så fort en ponny har blivit inriden och allt det där så stiger den nått fruktansvärt i pris. Jag har inte mer än 15,000, max 20.

Finns nog massor med 5-6 åriga korsningsponnyer runt om i landet. kolla nedåt skåne med hästhandlarna! Det gäller att se framtiden i ponnyn helt enkelt i den prisklassen. Den kanske är lite lurvig, ohanterad och mager/fet. Men annars då? Verkar den vara klok och lättlärd? Hur ser dne ut i kroppen, benen, hur rör den sig? Jag tror man kan fynda mkt med det rätta ögat, och sen med lite foder och rätt träning ha en underbar individ efter några månader!

Det är nog inte många ridskolor som har råd t.ex att köpa ponnyer i 30.000:- klassen.

Och det där med avlivning, även unga hästar avlivas, de kan vara skadade eller sjuka.

Med tanke på att du redan blivit skrämd skulle jag inte råda dig att skaffa en unghäst. Tänk om den också blir stark och drar iväg med dig? Det låter som om du behöver en snäll och stabil ponny, som inte hittar på så mycket överraskningar.

Jag kikade lite snabbt på annonserna, och visst finns det c-ponnysar i din prisklass och i lagom ålder. Ofta kan man pruta några tusenlappar också. ;)

Och det där med avlivning, även unga hästar avlivas, de kan vara skadade eller sjuka.

Men då blir man ju tvungen. Är livrädd att hamna i den situationen då en gammal häst inte längre orkar med och man ska bestämma sej för att avliva eller låta den leva ett år till...

De jag såg fanns under Radannonser här på buke. Sedan finns det ju många andra sidor på nätet där det säljs ponnysar också. Lycka till!

Konstigt att alla som verkar passande finns 30+ mil bort, mina föräldrar kan tänka sej att åka 20mil helst inte längre...:( Man vill ju helst åka och kolla först en gång innan man bestämmer sej också. Ska man åka långt får man ju nästan ta med transport och bestämma sej direkt.

Vänta lite så ska du se att det dyker upp någon lämplig i närheten. Framåt hösten är det fler som måste sälja för att de inte har plats i stallet, tex. Just nu är ju många på semester också.

Japp jag får hoppas på det. Har sett en här i närheten som har varit på annons, helt perfekt för mej! Men eftersom jag inte kan köpa en ny fören jag har fått fjordingen såld så har den nog hunnit bli såld till dess.

Annonsera i någon lokaltidning. Det finns (ofta) massor av hästar som inte används men ändå inte är ute på annons av någon anledning. När syrran letade ny häst satte hon in en annons, och fick massvis med svar! Några "dumskallar" men många trevliga fina hästar. Har man tur hittar man rätt direkt. Och till rätt pris

Vad var det för ponny? Kan du inte prata med sljaren och kanske lägga en handpenning??

Du kan prova sätta in en annons i tidningar och på nätet, prova att skriva fjording bytes mot cponny som är en bra läromästare.
Att köpa ett föl skulle jag inte rekomendera dig eftersom du är feg, det är så mycket som kan gå fel.

Varför är du rädd för din häst? Det är inte något som du kan bearbeta med hjälp av någon instruktör så du blir bättre på att rida honom och kankse byta till ett skarpare bett, och bara rida på ridbanan tills du blir säkrare. Det finns ingen du kan be att rida ut honom som kan uppfostra honom.

Hur gammal är han och rider du honom just nu eller står han bara? För hur som helst om han ska säljas så är det bra om han är igång så du får ut mer för honom + att det är lättare att sälja en häst som man kan provrida ordentligt.

En annan tanke vars bor du, om du inte bor så långt bort från mig kanske jag kan hjälpa dig? Om du inte vill skriva det här så kan du skicka ett pm.

Ponnyn är redan borta...:( Det var en 11årig c-ponny valack som hade gått som "skogsmulle" hade passat mej perfekt:( Kostade 16,000:-

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 237
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka