T
Tjalfe
Söker nu en ny ponny eftersom jag blivit rädd för min fjording. Tänkte sattsa på något lite mindre men tyvärr är ju inprincip alla ponnier så dyra och jag har ont om pengar just nu, kan vara skönt att ha lite pengar över till kommande körkort. Hade tänkt mej en stor b eller c-ponny eftersom jag bara väger 45kg. Vill ha den till både ridning och körning. Har nu börjat fundera på om jag kanske skulle köpa mej en russ-bäbis. Har 11års ridvana. Har haft egna hästar i 5½ år. Red in min lilla ponny själv, hon var bara sutten på när jag fick henne. Har varit med och hjälpt till vid inridningen av en annan ponny. Till saken hör att jag är väldigt feg av mej, det är därför jag blir tvungen att sälja min fjording. Jag har ingen unghäst vana direkt. Kan det funka tror ni? Eftersom jag mår dåligt psykiskt och går hemma från skolan så har jag ju väldigt mycket tid, iaf just nu.
Hur krävande är en unghäst? Är det ofta som dom blir "kaxiga" och "testar" jämt och ständigt? Skulle ju vara roligt att ha en ponny från början. Inridningen skulle jag isåfall sköta själv men skicka iväg den för inkörning när det är dags. Hade inte tänkt ta en hingst utan det blir antagligen ett sto. Tänkte även försöka hitta en som har stora föräldrar- men hur mycket kan man lite på att fölet också blir stort?
Har en annan fundering också. Kan man släppa ihop den med mitt andra lilla sto på 10år eller finns det risker? Hon är en väldigt grinig kärring i mellan åt....
Hur krävande är en unghäst? Är det ofta som dom blir "kaxiga" och "testar" jämt och ständigt? Skulle ju vara roligt att ha en ponny från början. Inridningen skulle jag isåfall sköta själv men skicka iväg den för inkörning när det är dags. Hade inte tänkt ta en hingst utan det blir antagligen ett sto. Tänkte även försöka hitta en som har stora föräldrar- men hur mycket kan man lite på att fölet också blir stort?
Har en annan fundering också. Kan man släppa ihop den med mitt andra lilla sto på 10år eller finns det risker? Hon är en väldigt grinig kärring i mellan åt....