skulle en dressyrhingst passa

nightcrawler

Trådstartare
är sugen på föl igen och funderar på blivande kandidater. den första hästen är efter Lane Courtxx - Marino. vi har enbart tävlat hoppning. hon kan även gå trevligt i dressyr men är ingen dressyrhäst.

andra hästen är dotter till ovanstående. än så länge bara 2år men lite lösa funderingar till framtiden. hon är efter Livanos - Lane Courtxx - Marino. har sett att Linaro, Livanos pappa hade hämnat både hopp och dressyr.

är främst intresserad av hoppning men har gått och kärat ner mej i Master och Lingh, så jag funderar på om det kan funka med dressyrblod eller om man ska hålla sig till hopp. hade jag haft en dressyrmärr så hade jag inte tvekat. dessa två är väl knappast aktuella till mina ston men kanske nån annan dressyrare?

som sagt bara lösa funderingar än så länge men tar gärna emot förslag både hopp och dressyr

Sv: skulle en dressyrhingst passa

Jag skulle inte betäcka den hästen alls, ser inte vad den har att tillföra i aveln med stammen den har och bristen på prestationer. Mormor travare... Inget lättsålt med andra ord.

Senast ändrad:

Med den stammen skulle jag hellre tittat efter en hopphingst som rör sig bra. Travarblodet kommer ganska långt bak och jag hade inte låtit bli att betäcka om det var en bra individ som jag bedömde skulle passa i aveln. Trevligt med fullblod så nära i stammen!

Nu vet jag inte hur stoet ser ut, men en fin multihingst som visat att han levererar är som verkar passa många typer av ston är Last Liberty. Det blir lite linjeavel på Ladykiller xx men det blir inte så nära.
/U

Jag skulle tittat på en hopphingst som även kan röra sig. Mitt tips är Ludwigs Champion.

Själv hade jag väl inte ens övervägt att betäcka ett sådant sto, men du gör ju det. Så om jag var i dina kläder och med dina önskemål hade precis som Pasteja och Görel föreslår använt en multitalang hingst.
Vilken är svårt att säga när man inte vet mer om stoet men hingstar som Nobel, Cohiba, JJ RayBan, Briar och Okeanos hade nog legat på min lista över kandidater.

Vad är målet med avkomman? Om du avlar för att du ska behålla själv och är på det klara med att ungen inte blir bättre än det material du avlar på hade jag absolut kunnat chansa på att använda Lingh. Hans far Flemmingh är hoppstammad. Det lär ju förstås inte bli en superstar, men väl en trevlig hobbyhäst med hyfsad gång och hoppförmåga. Dock tycker jag att du kan ha is i magen och vänta till nästa år och betäcka unghästen. Livanos själv rör sig väldigt trevlig och är en hingst som tilltalar mig.

till allihopa

att det äldre stoet inte har gjort så mycket i tävlingsväg beror på mej. hon har gått 1.20 1.30 på träning men på grund av mej så blev det inte mer. det är alltså jag som inte har kunnat plocka fram henne. men hoppa kan hon. fel ryttare bara.

den lilla har löshoppats och verkar ha talang, rör sig betydligt bättre än sin mor.

detta var bara lite funderingar och det blir nog inget föl förrän om några år på den lilla. tänkte bara lite vad som kunde passa stammässigt. sen får jag se vad den lilla visar.
dressyr var mest en fundering om det skulle kunna funka på den lilla, men det lutar mest åt hopp.

Vad är målet med avkomman? Om du avlar för att du ska behålla själv och är på det klara med att ungen inte blir bättre än det material du avlar på hade jag absolut kunnat chansa på att använda Lingh. Hans far Flemmingh är hoppstammad. Det lär ju förstås inte bli en superstar, men väl en trevlig hobbyhäst med hyfsad gång och hoppförmåga. Dock tycker jag att du kan ha is i magen och vänta till nästa år och betäcka unghästen. Livanos själv rör sig väldigt trevlig och är en hingst som tilltalar mig.

målet är att behålla avkomman. jag är inte ute efter nån svårklass häst utan mer LA-Msv. är medveten om att det inte blir WC-häst. unghästen blir inte än på några år. hon ska få visa vad hon går för först.

Liknande trådar

Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 574
Senast: Ramona
·
Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 517
Senast: Retzina
·
S
Avel Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 762
Senast: Görel
·
C
Avel Hej! Jag funderar lite smått på att betäcka mitt sto (e. Cortez - Chagall) nästa år. Problemet är att jag inte vet om jag ska välja...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka