"Skulle du låta din partner vara med någon annan för 1 miljon kronor?"

Killaloe

Trådstartare
Ja, det diskuterades i dagens Rix morgonzoo (med följande inlägg på FB igår)
Familjerådet imorgon: Du minns kanske filmen "Ett oanständigt förslag"... Skulle du låta din partner vara med någon annan för 1 miljon kronor? Tyck till här! Imorgon kommer Doktor Fylking för att diskutera detta med oss.

För mig är det här en helt galen fråga att ställa, men om en läser bland kommentarerna (för jag orkade inte ens lyssna på själva programmet pga min motvilja mot frågan) så verkar många inte tycka att det är det minsta problematiskt.

För mig signalerar en sådan fråga att vi ser våra partners som ägodelar och att vi kan kontrollera deras agerande genom att tillåta ett beteende. Lägg dessutom till att det skulle ske för pengar, så blir det ännu mer obehagligt för mig. Jag tänker att det är galet att vi i väst som har så mycket frihet rycker på axlarna åt en fråga som i princip handlar om att sälja vår partner och att det liksom är en helt rimlig fråga att ställa och inte problematisera.

Vad tycker ni? Är frågan rimlig? Varför skulle någon vilja pimpa ut och "tillåta" sin partner att vara med någon annan? Och är det någon skillnad om det handlar om monogama förhållanden eller poly? Samkönade förhållanden? Eller är svaret detsamma oavsett?

Hörde också diskussionen och tyckte att det var helt galet resonerat.

Jag äger inte min man, och även om jag kan ha åsikter om vad han gör behöver han knappast min tillåtelse. Och tvärtom såklart.

Om min särbo skulle bli erbjuden 1 miljon kronor för att ligga med en annan person en gång, och han frågar mig om jag är okej med det - då är jag okej med det. Vi skulle kunna behöva en miljon kronor för att köpa en bostad.
Tycker det hade varit en rätt bra deal :angel: :laugh:

Tycker också att frågeställningen känns rätt unken. Eller framför allt formuleringen, hade frågan lytt "skulle det vara ok för dig om..." eller kanske "skulle du vilja att..." hamnar man i ungefär samma dilemma men med en litet annan utgångspunkt.

Tycker också att frågeställningen känns rätt unken. Eller framför allt formuleringen, hade frågan lytt "skulle det vara ok för dig om..." eller kanske "skulle du vilja att..." hamnar man i ungefär samma dilemma men med en litet annan utgångspunkt.
Ja men precis! Hela det här med att tillåta samt blanda in pengar gör att jag reagerar - det känns kanske rimligare att diskutera utifrån vad partnern vill.

Alternativt hur en förhåller sig till ett sådant erbjudande?

Skulle någon erbjuda mig en mille för att min sambo skulle ligga med någon, så skulle jag dels bli rätt fundersam kring den personens motiv. Och skulle min sambo gå med på ett sådant deal så skulle jag bli allvarligt bekymrad över min sambos inställning till att sälja sig själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka