Ja migrän är fruktansvärt! Nu får jag oftast auramigrän, dvs jag ”tappar synen” innan och tar jag medicin direkt då så kan jag många gånger klara mig okej. Har fortfarande skitont, men jag ligger inte i ett tyst, mörkt rum med spyhinken bredvid iallafall.
Har blivit bättre när jag började skjuta upp mensen, och slutat jobba nätter. Mycket stress/hormonrelaterat i mitt fall gissar jag.
Intressant hur olika migrän kan vara på olika personer. Jag har också haft auramigrän några gånger, och de gångerna är själva huvudvärken mildare efteråt än när jag får migrän utan aura. Själva auran är sjukt obehaglig, men jag har lärt mig att om jag "väntar ut den" (dvs vilar eller sysselsätter mig med något som inte kräver syn- och tankeförmåga) och samtidigt tar vanliga huvudvärkstabletter så kan jag helt slippa den jobbiga huvudvärken, känner mig då bara "tung" i huvudet när auran släpper. Migrän utan aura (som nog egentligen också har ett inslag av spänningshuvudvärk) är dock jobbig på en nivå att jag lätt skulle ta cannabis eller vad som helst för att bli av med den!
Jag har också sett tydlig koppling mellan min huvudvärk och hormoner (kommer oftast vid samma fas i menscykeln och debuterade när jag var 13, dvs när jag fick min första mens) och stress!