Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Om jag kände att jag verkligen litade på personen av hela mitt hjärta skulle jag kunna skänka bort den eller låg symbolisk summa.
Annars- som någon nämnde, fodervärd.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Hade skrivit ett fodervärdsavtal "på livstid", dvs så länge medryttaren vill låna hästen så får denne ha hästen.
Precis!! Du slipper ha hand om hästen och den får det bra, men du beslutar om hästen ska avlivas eller säljas om det blir aktuellt. Det känns som ett bra alternativ för dig, hästen och medryttaren.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag hade absolut kunnat göra något liknande- till någon jag känner väl och litar på. Helst skulle jag lämna ut på livstids foder.
Skulle aldrig skänka bort till någon okänd.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Enda gången är om det är en god vän som jag verkligen kan lita på.

Annars hade mitt alternativ varit livstidsfoder, men aldrig ge bort till en okänd
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Livstidsfoder eller hästhimlen säger jag.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jodå jag har både gett bort och fått hästar.....

Gav bort mitt PRE-sto i somras till en av mina vänner, då hästen helt enkelt skulle passa henne bättre, och därmed få en bättre tillvaro. Hon har det jättebra och de passar varandra så himla bra.

Eftersom du känner medryttaren och vet hur denne är med hästen så ser jag inget fel alls i det!
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Grejen är väl snarast att många tidningar har tagit beslut om att inte ta in annonser om djur skänkes.

Vad gäller ursprungsfrågan så vete katten om jag inte hellre hade tagit bort hästen än att skänka bort den, just för att den inte ska bli någon vandringspokal.

Ja så är det nog. Men kanske främst gäller hundar och katter. Ingen aning...
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag har väl i princip gett bort min häst för hon finns hos en fodervärd och där ska hon vara resten av sitt liv (nu 20 år).

Visst skulle jag kunna ge bort en häst men just med denna vill jag ha kvar bestämmanderätten så därför äger jag henne fortfarande. Hon har det jättebra hos sin fodervärd och vi är helt överens om att hon inte kommer att flyttas därifrån. Skulle det av någon anledning bli aktuellt får hon flytta till de evigt gröna ängarna.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

KL
jag hade i TS läge skrivit livstids foder.
Inte ens till bästa vänner hade jag gett bort en häst faktiskt, OM jag var så rädd att den inte skulle få det bra/säljas vidare osv. INGEN kan garantera vad som händer i ens liv, så att det är en god vän är ju faktiskt ingen garanti att det inte kan komma ett läge där denne vill/måste sälja vidare. Men det är klart - är det en nära vän är ju chansen minimal iof att denne inte skulle ta hänsyn till din vilja att hästen inte säljs vidare osv, och säkert konsultera dig om så var fallet med ett sånt läge osv. Men säker kan man faktiskt inte vara. Låt säga tex att hästen genom ett byte av miljö, hem, hållning osv, slutar att småskada sig, rids av en jätteduktig ryttare som kanske har en himla duktig tränare osv, och hästen får en skjuts i sin utbildning och blir jättefin. Det brukar vara i såna lägen som tvist kan uppstå när den som tagit över hästen (ofta har då säljaren skrivit en klausul om återköpsrätt osv i kontraktet i tron att det håller fullt ut), tycker att hästen är värd mkt mer än den var vid inköp/bortskänkes och därför vill ha pengar för dagsvärdet på hästen vilket en annan köpare är villig att betala....

Zephira. Det finns verkligen ingen lag som förbjuder att djur bortskänkes.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Absolut! Om jag visste vem människan var,tex kompis,släkting,medryttare/fodervärd,långvarig stallkompis osv,att h*n avgudade hästen,och att jag var säker på att hästen skulle få stanna där (så säker man kan bli,självklart kan ju livet ändras) så skulle jag inte tveka. Pengar är inte allt,jag ser hellre att hästen får ett bra hem.

Däremot skulle jag aldrig skänka bort han till "vem som helst" eller nån bekant,kompis kompis osv.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Zephira. Det finns verkligen ingen lag som förbjuder att djur bortskänkes.

Okej okej, jag är övertygad. ;)

Grejen är att när jag var liten (och det var länge sedan...) och skulle få en kattunge så sa "säljaren" att eftersom man inte får skänka bort djur så tog han en symbolisk summa för katten. Tror det var 10 kronor eller nåt liknande.
Därför min kommentar. :)
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag köpte min nuvarande häst, SWB sto, för en krona. Köpte henne förra året, då 22. Jag var medryttare på hennes andra tävlingshshäst samt att hon hade 2 unghästar. Så hon hade inte tid och tyckte det var synd att hon inte fick göra så mycket som hon behöver. Det är mycket krut kvar i damen och det märks inte att hon är "gammal." :D

Jag tycker absolut man kan göra så!
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Ja jag skulle kunna tänka mej att ge bort en häst så länge jag vet att personen inte sätter den på lastbil söder över.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Absolut, ser inga problem i att skänka bort en häst.
Ser ingen skillnad i att sälja superbilligt mot att skänka bort faktiskt. Och många hästar har inte något stort värde precis.

Har själva tagit emot en liten shettis, det hette att han skulle få bo hos oss hans sista år. Blev 13 sådana innan han fick somna in 35 år gammal.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag har skänkt bort två hästar vid två olika tillfällen till samma person. De fick utmärkta sista år där. Jättetrevliga hästar som var pigga och glada men osäljbara p g a skadehistorik. Båda är borta nu, men jag ångrar verkligen inte att jag gjorde det. Hästarna fick det jättebra och min vän och hennes familj hade stor glädje av dem i flera år. Hon har för övrigt tagit emot fler hästar. Tror inte hon har betalt för någon av sina nuvarande.

Nu är min vän en stabil person i 50-årsåldern som har egen gård hon bott på i många år. Det var alltså inte så sannolikt att hennes livssituation skulle förändra sig dramatiskt, vilket bidrog till att jag aldrig tvekade.
 
Sv: Skulle du kunna tänka dig att skänka bort en häst?

Jag skulle absolut kunna tänka mig att skänka bort hästen. Vet jag att hästen får det bra så är det värt så mycket mera än pengar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 377
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 607
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Jag vet verkligen inte vad jag ska göra så tips och råd mottages tacksamt :heart Jag har ägt en häst i snart 7 år. Han är 13 år och...
Svar
9
· Visningar
2 356
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp