Skulle du köpa en häst som ej är vaccinerad?

B

Belamie

Hur funderar ni i frågan om en häst som inte varit vaccinerad tidigare utan enligt säljare kommer att bli vaccinerad innan försäljningen (både grund och andra gången). Skulle ni kunna tänka er att köpa en sådan häst? det gäller en liten ponny.

Sv: Skulle du köpa en häst som ej är vaccinerad?

Ja. Visste in om min shettis var vaccinerad när vi köpte henne, så vi grundvaccinerade henne mot stelkramp efter köpet.

om den blir vaccinerad så skulle inte jag se något problem. vad skulle problemet vara?

Inget problem tycker jag. Jag skulle vara mer tveksam om hästen inte var försäkrad eller igångsatt.

varför skulle man se det som ett problem?

Man vaccinerar ju bara för att hästen ska bli mindre sjuk om den blir utsatt för smitta..

Nej, jag skulle inte avstå från att köpa hästen för den sakens skull, men skulle vaccinera sen när den var i min ägo.

Varför skulle man inte kunna köpa en ovaccinerad häst? Det är ju bara att vaccinera den, sedan är det problemet ur världen! Det är inte alla som vaccinerar sina hästar.

Om en köpare skulle tveka att köpa nån av mina hästar pga att den inte är vaccinerad, skulle jag heller inte vilja sälja till en så okunnig köpare.

Ja varför inte?
Min förra häst var helt ovaccinerad och fick första vaccinationen i samband med besiktningen.
Jag ville ha henne vaccinerad då just eftersom hon skulle flytta med allt vad det innebär med risk för skador och för henne nya smittor.
Min andra häst höll på med grundvaccineringen när jag köpte henne.
Det enda är ju att det blir en liten extra kostnad om man ska göra grundvaccineringen men den är så liten i det stora hela att det inte spelar någon roll.

Ja, det skulle jag. Att den inte är vaccinerad betyder ju inte att den är sjuk! ;)
Har flera gånger köpt häst som inte varit vaccinerad vid köpet, det är ju lätt att fixa sen.

Absolut! Jag tror inte att någon av mina hästar varit vaccinerad när jag köpt dem. :laugh:
Det är ju inte så att de saknar något som är livsviktigt eller att de inte går att rida ovaccinerade.

Fram till ganska nyligen fanns inget vaccinationstvång inom travet, och där är ju en hel del omsättning på hästar. Presterar gör de också. ;)

Visst kostar det en del att grundvaccinera, men i hela sammanhanget när man skaffar en häst så är det ju en fjärt i rymden.

Självklart, det är ju en pytteynklig kostnad att göra själv, och är hästen frisk nu så är det ju bara att vaccinera på. Har köpt flera ovaccinerade hästar (vaccinerar mot influensa och stelkramp, ej botulism)

Absolut. Har precis köpt mig en häst som är ovaccinerad. Som alla säger, det är så enkelt att fixa det själv efteråt.

Fixar man det själv i efterhand så har man ju dessutom en garanti för att det blir gjort på rätt sätt. Långt ifrån alla säljare är helt ärliga med hur det står till. Har själv ett par gånger fått börja om med ny grundvaccinering för att tidigare ägare har slarvat med datumen så den har inte gällt i tävlingssammanhang.

Vad skönt att höra alla era svar. Jag var bara lite tveksam och resonerade som så att den kanske redan hade dragit på sig någon sjukdom. I övrigt är hästen helt och fullt frisk och om det blir den som köps kommer det att göras en veterinärbesiktning.
Hur vanligt är det egentligen att folk inte vaccinerar sina hästar? I nästan alla salu-annonser brukar det stå att de är regelbundet vaccinerade etc. Vad kan finnas för skäl till att folk inte vaccinerar? Jag kan tänka mig att mindre "sällskapsponnyer" inte blir det pga att de inte tävlas eller är ute lika mycket som större. Ligger det något i det eller är det bara min uppfattning?

Det är jättemånga hästar som inte är vaccinerade. Nu vet jag inte vilka vaccinationer du syftar på men har man inte hästar som tävlar eller står uppstallade så de träffar många hästar som kan bära på smitta finner många det onödigt att vaccinera.

Att skriva att hästen är vaccinerad beror väl på att det inte finns så mycket positivt att skriva om hästen. ;)

Ja det skulle jag absolut, men jag skulle samtidigt ställa en del ganska ingående frågor gällande hästens sjukdomshistoria och även fråga varför ägaren valt att inte vaccinera - förmodligen är det av någon helt normal anledning, men det kan också vara en indikation på att ägaren är en totaltokig filur som kommer att bli superproblematisk att göra affärer med. Det finns folk till allting. :)

Har själv köpt ett föl utan vaccination tidigare. Hon har nu fått första sprutan och får andra igen snart. Viktigare med besiktning och försäkring, benställning och stam mm. Hade såklart underlättat om hon haft grundvaccinationen redan, men nu får hon den iaf snart.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama