Skugga & insekter vs sol & färre insekter?

A

AnnikaH

Jag blev tvungen att lägga på min häst insektstäcket igår för han stod inte ut med alla bromsar. Hagen han går i nu har ingen skugga mitt på dagen men det fläktar lite i den och det är inte så mycket insekter.

Den andra hagen har många fler träd och mera skugga mitt på dagen, men i den är det grymt mycket insekter.

Vilket hade ni valt?

Annars är sista utvägen att ha honom inne dagtid (mellan 8-17 när jag jobbar) och sedan ha honom ute mellan 17-22 på kvällen (han kan inte gå ute nattetid). Jag rider honom inte eftersom han har problem med strålbenshälta.
 
Sv: Skugga & insekter vs sol & färre insekter?

När det sommartid blir för mycket insekter... framför allt broms... så tar jag in mina dagtid de allra jävligaste timmarna. Det är mycket uppskattat av hästarna ... de står och dåsar i stallet och det är dödstyst och lungt ..
 
Sv: Skugga & insekter vs sol & färre insekter?

AnnikaH skrev:
Annars är sista utvägen att ha honom inne dagtid (mellan 8-17 när jag jobbar) och sedan ha honom ute mellan 17-22 på kvällen (han kan inte gå ute nattetid). Jag rider honom inte eftersom han har problem med strålbenshälta.

Det tycker jag låter som ett jättebra alternativ (om han får lite hö att tugga på)
 
Sv: Skugga & insekter vs sol & färre insekter?

Jag får ordna så att någon kan ge honom hö mitt på dagen även om han står på halm. Såg att vi skulle få 30 grader varmt här nere senare i veckan.
 
Sv: Skugga & insekter vs sol & färre insekter?

AnnikaH skrev:
Jag blev tvungen att lägga på min häst insektstäcket igår för han stod inte ut med alla bromsar. Hagen han går i nu har ingen skugga mitt på dagen men det fläktar lite i den och det är inte så mycket insekter.

Den andra hagen har många fler träd och mera skugga mitt på dagen, men i den är det grymt mycket insekter.

Vilket hade ni valt?

jag valde skogen inatt. Det var hemskt mkt mygg på kvällen, men tänkte att de har ju eksemtäcken o det finns skugga hela dagen.

Kom till hagen vid 11-tiden o herre :devil: vad broms.
Hästarna var rabiata.
Den ena travade hela vägen hem o var rejält svettig på hela bakkärran.

De har i den öppna-solgassande hagen haft lite blåst hela tiden, så där gick det an.

Ska ta hem dem vid 8-tiden imorgon bitti.
 
Sv: Skugga & insekter vs sol & färre insekter?

Vi har våra inne ca mellan 12 & 18 nu när det är så många :devil: hemska insekter & stekande värme. Det uppskattar dom verkligen! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 714
Senast: Liten
·
P
  • Låst
Hästvård Nu måste jag får skriva av mig, jag blir så himla upprörd! Alltså vad tänker man med som hästägare om man låter hästar stå mitt ute på...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: Boj
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 632
Senast: Fille
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 919
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp