Skryttråd om era duktiga barn!

Status
Stängd för vidare inlägg.

elbereth

Trådstartare
Det är så tråkigt att man knappt vågar prata om all glädje man känner för sitt duktiga barn utan att vara rädd för hur det ska uppfattas på tex öppna förskolan. Tänk om någon tycker man är skrytsam osv?:angel:

Så nu startar jag en SKRYTTRÅD här på Buke där vi helt ohämmat kan tala om hur duktigt och fantastiskt just DITT barn är:love:

Jag börjar, min dotter är 13 månader:
Vi brukar låta henne gå utan blöja ganska mycket och då blir det en del "olyckor" såklart. Hon har lärt sig att säga till, kommer och pekar och säger DÄ DÄ och vill vara med när man torkar upp och slänger ev bajs i toaletten. Hon har lärt sig säga bajs också, baba heter det då.
Men nu precis så nöjde hon sig inte med att bara säga till utan hon hämtade själv en torkhandduk och torkade upp kisset. :idea: Är inte det LÄSKIGT smart av en så liten tjej?:love:

Sen kan hon säga ovov = vovve, baba=bajs, tack, woooo=bil/traktor/flygplan och bat=varmt. Det är så supergulligt när hon märker att man förstår vad hon säger:love:

Så nu har jag skrytit klart (för ett tag;) ), nu vill jag höra vad era sötisar hittar på?
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Fruktansvärt imponerande, nästan lite kusligt ;)

Min 13 månaders har jag inte börjat potträna än (kanske borde jag det?), men igår imponerade hon mig med att först hitta en penna, sen se sig omkring, ta ett papper från skrivbordet, sätta sig kontrollerat ned med pappert framför sig och börja rita! Ingen tendens att rita på golvet, hon ritade medvetet på pappret, och kom sedan och visade upp:) !

Hon kan säga pappa, mamma, mäh (mer) äppe (äpple). Ingen imponerade samling ord än, men det ramlar på! Brrm brrm säger hon når hon leker med bilar och hon kan sätta ihop och ta isär duplobitar själv! Gullunge:love: !

Nu har jag också skrutit klart (men vi skulle kunna ta en tråd om saker jag är mindre stolt över, tex att hon för andra ggn bajsade på babysimmet i måndags:o ...)
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Åh Min 15 månaders grabb kissar på toa, och har full koll på att man spolar och sen tvättar händerna och sen torkar! Okej allt kiss blir inte på toa men det blir mer och mer!

Min stora tjej, fyra år skriver sitt namn, Mamma och Pappa och katt. Och hon har full koll på hur datorn fungerar och kan sätta igång sina spel själv, på gott och ont...:crazy:
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Okey.
Min (eller vår heter det väl :D ) 4 åring är svinduktig på att rita!
På 4 årskontrollen gjorde han en "mycket avancerad" gubbe.
Igår när jag hämtade honom på dagis var fröknarna helt i extas för att han satt som en liten konstnär, men stafli, trasa i handen för att torka rent penseln osv och satt och målade ett jättefint rymdskepp, han hade suttit i över en halvtimma när jag kom :) !
Dessutom har han börjat skriva lite, han kan några ord och de flesta bokstäver om man beskriver dem för honom, håller även på att lära sig siffror :banana: ! Jätteduktig!!!:love:

Snart 10 månaders tjejen, går utefter möblerna redan och kryper som en vilde. (om man nu är så duktig bara för att man är tidig med sådant, men å andra sidan skulle det vara en tråd där man skröt över dem så det var det enda jag kom på med henne) eller jo, hon ger världens goaste blöta pussar också! :love:
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Fruktansvärt imponerande, nästan lite kusligt ;)

Min 13 månaders har jag inte börjat potträna än (kanske borde jag det?), men igår imponerade hon mig med att först hitta en penna, sen se sig omkring, ta ett papper från skrivbordet, sätta sig kontrollerat ned med pappert framför sig och börja rita! Ingen tendens att rita på golvet, hon ritade medvetet på pappret, och kom sedan och visade upp:) !

Hon kan säga pappa, mamma, mäh (mer) äppe (äpple). Ingen imponerade samling ord än, men det ramlar på! Brrm brrm säger hon når hon leker med bilar och hon kan sätta ihop och ta isär duplobitar själv! Gullunge:love: !

Nu har jag också skrutit klart (men vi skulle kunna ta en tråd om saker jag är mindre stolt över, tex att hon för andra ggn bajsade på babysimmet i måndags:o ...)
Jag tycker faktiskt att det var lite kusligt, att en så liten tjej har sån tankeförmåga, att koppla ihop saker och att göra saker i ordningsföljd. Precis som med din lilla, att hämta det man vill ha och veta vad man vill och hur man gör det, visst är det FANTASTISKT?

Inga klagomål nu hörru det skulle ju vara en skryttråd;) :D PS Än har inte tjejen bajsat i vattnet, och hoppas det inte händer:o
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Åh Min 15 månaders grabb kissar på toa, och har full koll på att man spolar och sen tvättar händerna och sen torkar! Okej allt kiss blir inte på toa men det blir mer och mer!

Min stora tjej, fyra år skriver sitt namn, Mamma och Pappa och katt. Och hon har full koll på hur datorn fungerar och kan sätta igång sina spel själv, på gott och ont...:crazy:

Ojoj, jag undrar hur vår tjej kommer bli med datorer? Jag tror inte jag kommer våga köpa några dataspel, hon sitter redan tillräckligt framför skärmen tycker jag, när hon sitter i våra knän och tittar på. Tänk om det är så farligt med strålning som vissa säger:eek:
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Okey.
Min (eller vår heter det väl :D ) 4 åring är svinduktig på att rita!
På 4 årskontrollen gjorde han en "mycket avancerad" gubbe.
Igår när jag hämtade honom på dagis var fröknarna helt i extas för att han satt som en liten konstnär, men stafli, trasa i handen för att torka rent penseln osv och satt och målade ett jättefint rymdskepp, han hade suttit i över en halvtimma när jag kom :) !
Dessutom har han börjat skriva lite, han kan några ord och de flesta bokstäver om man beskriver dem för honom, håller även på att lära sig siffror :banana: ! Jätteduktig!!!:love:

Snart 10 månaders tjejen, går utefter möblerna redan och kryper som en vilde. (om man nu är så duktig bara för att man är tidig med sådant, men å andra sidan skulle det vara en tråd där man skröt över dem så det var det enda jag kom på med henne) eller jo, hon ger världens goaste blöta pussar också! :love:

:D Tänkte just om jag skulle skrivit vår istället för min!

Vad gulligt det lät med din konstnärsson, kan riktigt se honom framför mig:love:
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Ojoj, jag undrar hur vår tjej kommer bli med datorer? Jag tror inte jag kommer våga köpa några dataspel, hon sitter redan tillräckligt framför skärmen tycker jag, när hon sitter i våra knän och tittar på. Tänk om det är så farligt med strålning som vissa säger:eek:

Jag är rätt så restrektiv det där med dator, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är bra att de kan hantera det... Nästan allt är ju datoriserat idag så för att ta sig fram gäller det ju att klara av maskinerna.
Men det går väldigt mycket upp och ner med om hon vill spela eller inte, i sommras satt hon i princip inget alls vid datorn, men nu under hösten och säkert i vinter så är det inte lika roligt att vara ute och det blir ju dessutom mörkt tidigt.
Hon har två spel som vi har köpt, eller rättare sagt ett som mormor köpt och ett som vi har köpt, och sen har hon nått som var gratis. Sen spelar hon även en del på svt och sr hemsidor för de är ju väldigt barnvänliga! Men även Röj tycker hon är kul, även om hon ännu inte har begripit poängen...

Om jag ska skryta lite mer om min stora tjej så är hon en hejare på siffror och har förstått det där med plus och minus, kultavla är suveränt!
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Min 2 ½ åring pratar mer eller mindre rent redan, och pratar i fler-ords-meningar (upp till 6-7 ord i rätt följd) kan t.o. böja ord :eek: Räknar till 20, utan hjälp. Mycket bra enl. dagmamman :love: Hon var visserligen tidig och prata, när hon började hos dagmamman var hon 16 månader och pratade då i minst 2-ordsmeningar och berättade när hon var törstig, trött, hungrig mm.
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Oki. Vår dotter är 3 år och är riktigt duktig på att rida lätt på våran lilla B ponny och hon har en otrolig balans och kroppskontroll. Sen är hon så otroligt cool och gullig med honom han är iofs minst lika gullig och försiktig med henne. Så pratar hon riktigt bra och mycket vill jag lova kanske lite väl bra mellan varven:rofl:
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Mina små 14 månaders går på potta (har gjort sedan 8 månader) och vill gärna tömma pottorna i toaletten (med varierat resultat...).
De är också så himla snälla med varandra, gosar, kramas och pussar!
De säger mamma, ibland pappa, "pple", "ampa", "bå" (boll) och "najje".
Engla sa faktiskt "Saga" häromdagen emn jag har inte fått henne att säga det igen så det kanske bara var en lyckoträff! De försöker också lära sig hoppa men har inte lyckats än.
Sedan gnäggar de, muar, bäar, blubbar (fisk), kan rörelserna till Imse vimse, hoar som en indian och försöker göra elefantsnabel.
De är helt enkelt underbara:love: :love: :love: . Favorithobbyn är just nu böcker, böcker, böcker, att klappa katten och åka rutchbanan.
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Hmm min dotter fyller 8 i vinter men jag tröttnar aldrig att prata om henne ändå!
Hon gick när hon var 8mån o 6 dagar!! Sprang kort därefter pratade meningar väldigt tidigt osv.På Bvc kom det läkare från andra avdelningar bara för att titta på min lilla tjej när hon gick omkring o pratade som 8 månaders bebis!

Sen har allt bara flytigt på, hon bara satte sig på den nya cykeln som inte hade stödhjul o cyklade iväg med mig springandes långt efter skrikandes att mamma ska ju hålla där bak... haha
In lines åkte hon oxå iväg på o skridskor likaså.
Hon lärde sig simma på 10 minuter o folk bara glodde....

Som sexåring började hon att läsa o skriva o det har hon lärt sig själv o även med att räkna gånger!

Hon rider o är den yngsta någonsin som ridit i en sådan svår grupp som hon nu rider i!

Jag är fruktansvärt stolt!! Dessutom är hon såååå söt o många har kommit fram bara för att säga det o fråga om hon är barnmodell!
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Jag är rätt så restrektiv det där med dator, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är bra att de kan hantera det... Nästan allt är ju datoriserat idag så för att ta sig fram gäller det ju att klara av maskinerna.
Men det går väldigt mycket upp och ner med om hon vill spela eller inte, i sommras satt hon i princip inget alls vid datorn, men nu under hösten och säkert i vinter så är det inte lika roligt att vara ute och det blir ju dessutom mörkt tidigt.
Hon har två spel som vi har köpt, eller rättare sagt ett som mormor köpt och ett som vi har köpt, och sen har hon nått som var gratis. Sen spelar hon även en del på svt och sr hemsidor för de är ju väldigt barnvänliga! Men även Röj tycker hon är kul, även om hon ännu inte har begripit poängen...

Om jag ska skryta lite mer om min stora tjej så är hon en hejare på siffror och har förstått det där med plus och minus, kultavla är suveränt!

Jag håller med om datorer, sonen är en hejjare på det här med datorer redan. Han knäpper och har sig, startar spel och är ute på internet och spelar spel.
Vi har begränsningar hur mycket han får sitta, men jag tycker ändå att det är bra att han lär sig datorn, jag tror att barnen kommer få stor använding av det senare, tom på dagis har de ju datorer, i alla fall här, för att barnen ska förberedas på att kunna lite inför skolan!!
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

På tal om datorer; när min son var knappt 2 år, så var han hemma hos farmor (farmor var barnvakt). Han hittade datorn och ville spela (hemma fick han då och då sitta i knät och se när vi spelade Rainman). Farmor sa "Tyvärr guben, farmor kan inte sätta på datorn" (sanning alltså, tror inte hon kan det än...). Då tryckte sonen på skärmknappen, inget hände, så han tryckte på hårdiskknappen, och vips-datorn var igång. Farmor var imponerad.

Nu har vi inloggning på vår dator så sonen inte kan starta och göra lite av varje (han har lyckats avinstallera flera program, och byter ofta namn på ikonerna på skrivbordet).

Detta kanske inte är att sträva efter, men han älskar verkligen datorn. Och eftersom hans båda föräldrar älskar att spela datasel, så kanske det inte är så konstigt. Men jag begränsar också dataspelandet, och det får inte bli varje dag.
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

*kl*
Nu vill jag också skryta!
Vår son är precis 3 år och kan:
* Sätta på datorn, sätta igång Skype och ringa mormor.
* Rita med musen och spela några små spel.
* Nästan alla bokstäver (både de svenska och spanska men har svårt för vissa "små" bokstäver)
* Läser vissa enkla ord (på mjölkpaket etc).
* Räkna till 5 på engelska, till 15 på svenska och 20 på spanska (är i allt tvåspråkig) och håller på att lära sig att läsa "kombinerade" siffror (10 och uppåt).
* Utan problem lägga ganska svåra pussel (4-7 år med ett trettital bitar)
* Lätt hoppa på ett ben, gå på tå, klättra uppför allt.
* Rida lätt (vilket min sambo kallar rida svårt) på ridskolans lilla ponny.
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Jag måste också få skryta lite:

Min yngsta dotter satt utan stöd när hon var 3,5mån hon gick när hon var knappt 8mån. Hon har alltid haft lätt för att röra på sig. Hon slutade med blöja när hon var 1år Det låter otroligt men sant. Hon började med att ta av sig blöjan själv på nätterna för hon tyckte det var obehagligt när den var kissig.Vi behövde inte ens pottträna henne. Utan hon skulle göra som storasyskonen.

Hon har ridit sedan hon var 2,5år och det hon längtar efter nu är att äntligen få börja tävla på riktigt. Det får hon nästa år då hon fyller 7år. På bilden nedan är hon 5år:
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=6088&catid=member&imageuser=28436

När hon var fem började hon träna brottning. När hon tränat 5ggr tävlade hon för första gången på en nybörjartävling där alla klubbar i länet får delta. Och hon vann alltihop!

Hon började träna fotboll i somras och behöver jag ens nämna att det hade hon jätte lätt för det med.

Hon är otroligt söt ochcharmig och har blivit erbjuden jobb som fotomedell. Men det tycker jag att hon får bli när hon är stor nog att veta vad det innebär och kan välja själv.

Nej, nu har jag skrytit klart. Mina andra barn är också helt underbara. Men skulle jag skryta om dem med får jag öppna en egen tråd:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Ojojoj, var ska jag börja :angel:

Skämt åsido, visst är vi stolta som tuppar över vår dotter.

Hon gick utan stöd när hon var knappt 10 månader (4 dagar efter en operation som resulterade i 13 stygn i svanken!).

Hon har alltid haft blick för detaljer, på både gott och ont. Hon kunde t ex se ett hårstrå som låg på golvet och kräva att man skulle plocka upp det. Då var hon sex månader gammal. Hon pekade och sa "uh, uh" tills man gjort som hon ville :o

Hon slutade helt med blöjor strax efter att hon fyllt två. Innan dess hade hon själv valt att sitta på pottan när hon kände att hon behövde. Pottan stod alltid framme och hon hade up & go-blöjor, så det var ju bara för henne att dra ner blöjan och sätta sig på pottan.

När hon var tre år kunde hon i stort sett hela alfabetet och kunde skriva de flesta bokstäverna (gemener). De hon hade svårt för var väl de vanliga - S, G och K;).

Hon har ridit sedan hon var 3 år. Första gången hon fick prova på att trava (när hon var 3,5 ungefär) fick hon in rytmen till lättridning under de första två minuterna.

I somras (som 4-åring) körde hon sin egen fyrhjuling iförd sommarklänning och integralhjälm. Annars älskar hon att åka med pappa på fältet i hans "strandloppa" likaväl som att åka med på hans 4-hjuling.

Hon kan idag även räkna till 5 på engelska.

Hon snappar upp sångtexter väldigt lätt, oavsett språk. Hennes senaste favoritlåt heter "I'm not strong enough" med Blackhawk. En countrylåt.

Dessutom är hon alltid glad, snäll, omtänksam och full av liv, älskar djur (utom flugor som hon är livrädd för :confused: ) och är så klok så man häpnar. Alla som kommer i kontakt med henne älskar henne :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Vad roligt! Jag längtar så till när Elvira lär sig prata mer, det är så himla kul att kunna kommunicera lite bättre:love:
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Oki. Vår dotter är 3 år och är riktigt duktig på att rida lätt på våran lilla B ponny och hon har en otrolig balans och kroppskontroll. Sen är hon så otroligt cool och gullig med honom han är iofs minst lika gullig och försiktig med henne. Så pratar hon riktigt bra och mycket vill jag lova kanske lite väl bra mellan varven:rofl:
Oj vad härligt! Jag är jättesugen på att skaffa en liten barnvänlig häst så Elvira kan se något mer än bara ben:angel: Hade nog tänkt att vänta några år till, men blir ju jättesugen när jag hör om din lilla ryttare!
 
Sv: Skryttråd om era duktiga barn!

Mina små 14 månaders går på potta (har gjort sedan 8 månader) och vill gärna tömma pottorna i toaletten (med varierat resultat...).
De är också så himla snälla med varandra, gosar, kramas och pussar!
De säger mamma, ibland pappa, "pple", "ampa", "bå" (boll) och "najje".
Engla sa faktiskt "Saga" häromdagen emn jag har inte fått henne att säga det igen så det kanske bara var en lyckoträff! De försöker också lära sig hoppa men har inte lyckats än.
Sedan gnäggar de, muar, bäar, blubbar (fisk), kan rörelserna till Imse vimse, hoar som en indian och försöker göra elefantsnabel.
De är helt enkelt underbara:love: :love: :love: . Favorithobbyn är just nu böcker, böcker, böcker, att klappa katten och åka rutchbanan.

Hur har du introducerat pottan? Jag tänkte att vi skulle börja med det nu, men vet inte riktigt hur för att hon ska tycka att det är roligt och inte konstigt eller läskigt. Imse Vimse kan Elvira också, det är så himla gulligt när hon kommer och Imsar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp