Skrubba box

V

Valkyriaa

Jag har börjat att skrubba ut mina boxar nu, men det är ett jäkla jobb! :crazy: Skiten sitter ju verkligen fast på väggarna..
Har ni någon aning om ifall man kan använda Ammoniak till att skrubba med? Eller är det för starkt? Har hört att det ska dunsta rätt fort efter att man har haft på det..

Efter skrubbningen ska det målas.. :p

Sv: Skrubba box

Jag rekomenderar DISKMEDEL och högtrycks tvätt :D

Sprutta med högttryck sprutan nära väggen sedan löddra in väggarna med diskmedelet låt stå ½-1 h ... Ta högtrycks sprutan igen gärna nära väggen. Upprepa 2-3 gånger :)

Detta gjorde vi i mitt förra stall vi som trodde väggen var gu som var igentligen VIT :eek:!.
Men helt rent som det var från början kan du inte få :(

Mvh
Eran Emma

MÅLARTVÄTT!!!! Det svabbade jag ner mina väggar med och sedan tog jag högtryckstvätten blev VERKLIGEN mkt bra resultat!!!!:bump:

Har använt DeLavals Multirent när jag skurat boxar tidigare där jag haft mina hästar inackorderade och använde det även nu i mina egna boxar. Det är bara att spola med slangen först och sedan skrubba lite lätt och till sist spola av. Superenkelt och inget gnuggande till dödagar. Självklart kan det behövas lite mer skrubbning runt krubborna och liknande, men man ser bokstavligen skiten rinna ner för väggarna. :)

Precis! - multirent är hur bra som helst! Det löser upp animaliskt fett - och är superbra både till stalltvätt som till borstrengöring...

Läste i Ridsport på en tipssida att målartvätt var suveränt att tvätta med. tipsaren svampade på målartvätten, lät det sitta lite och sköljde sen av med vatten. Enligt henne rann formligen skiten av väggarna. (utan att men behövde skrubba ens) Läste detta när jag precis skurat färdigt boxarna tyvärr,(och jag skrubbade som en galning med grönsåpa) så jag har inte provat själv, men nästa sommar ska jag testa det.

Vilken bra tråd :love:

Jag skrubbade med handkraft (eller ska jag säga borstkraft) bort skit från väggarna i min box. Och det va rejält jobbigt men rent blev det! Tanklös som jag var så använde jag bara vanligt vatten för jag vet inte hur trä reagerar på allt annat... Sen bestämde jag mig att "imorgon ska jag måla" och va jättenöjd. Sen kom det in ett ruskigt regnväder på kvällen som inte alls borde ha kommit enligt vädret på tv :cry: Självklart fick hästarna komma in över natten och morgonen därpå var det massor med skit på väggarna igen. Har inte idats skrubba en gång till då det har varit så ostadigt väder men denna gång lär jag ta hjälp av målartvätt :smirk:

Vi använde också målartvätt...........mycket bra........och inte en massa skum överallt:banana:

Jag använde Kraftvask, någon form av syntetiskt/alkaliskt medel som normalt används vid rengöring av husfasader före målning(köpt på färgaffären).. Kanske är samma som målartvätt några nämt? Funkade hur bra som helst, jag sprayade först boxväggarna med en sån där 5L spruta med pump, lät det dra in i 10 minuter sen var det bara spola av. Smutsen bara rann bort.. :)

/ Fredrik

Tack för alla svar! Nu ska det tvättas med målartvätt :D

Vi blötte först väggarna med högryckstvätten på lågt tryck. Sen skrubbade vi med hett såpvatten och rotborste på skaft. Därefter högtrycken igen. Det gick suveränt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar