Jag fyller snart medelålders men kroppen har gjort sitt.
Fler med problematisk kropp som vägrar ge upp hästeriet?
Hur gör ni? Hur hanterar ni det? Tips, trix, lifehacks?
Jag skadade nacken allvarligt som 15-åring, whiplash med fraktur, ligamentskador och nervskador. Fick även kotkompressioner i bröstryggen. Av detta fick jag fibromyalgi och Hortons.
Jag hade fruktansvärd värk och kunde endast rida islänning. Efter några år insåg jag att arab funkade med. Och sedan även PRE och Lusitano. Så det red jag ett gäng år.
Jag gick på Feldenkrais, kroppskännedomskurser etc ihop med rehab hos sjukgymnast. Feldenkrais lärde mig ökad kroppskännedom och kroppskontroll. Med det kunde jag lära mig röra mig på minst smärtsamma vis. Jag upptäckte också att en BRA(!) kiropraktor hjälpte enormt mot värken.
När jag både var starkare och lärt mig sitta bättre kunde jag rida även halvblod. Jag arbetar som tränare och kunde rida upp till 6 hästar dag då jag var vältränad.
Jag löptränare offroad och körde olika balans- och styrke-övningar.
Jag måste undvika en hel del saker för att inte få mer ont. Får inte bli kall, inte arbeta oergonomiskt, ha rätt stigbyglar, undvika vissa breda sadlar, undvika ramla av IOM att jag lätt kan bryta nacken etc.
Nu har jag sådan enorm tur att jag lever med en fantastiskt duktig kiropraktor. Så jag kan snabbt få behandling och slippa mycket värk, spänningar etc. Han är i hästbranschen han med och hjälper lätt till med tyngre göromål IOM att han vet vad som måste göras etc.
Iom att vi är i uppstartsfas av andra delar i verksamheten så är jag mer stillasittande framför datorn. Det gör mig sämre. Jag har valt att denna period ha hästen på fullservice förutom träningen. Så jag slipper det tunga jobbet.
Jag kör sån maskin som masserar nacke/rygg. Tycker den är toppen. Äter också antidepressiva mot värken. Tycker det hjälper lite iaf. Och så äter jag hyaluronsyra. Sambon upplever att jag är betydligt mer lättbehandlad när jag tar det. Och jag upplever skillnad själv. Att hela tiden vara noga med hur jag rör mig, slappna av etc gör mkt. Bara en sån grej som att hårtofsen sitter några mm ur balans kan göra mycket.