Skrivare på dressyrtävling

_Peplis_

Trådstartare
Har lovat att vara skrivare på en dressyrtävling nu till helgen.. Jag som hoppar i vanliga fall vet ju inte så mkt, så har ni några tips vad man ska tänka på så som skrivare?

Att försöka skriva tydligt vet jag ju :smirk:

Sv: Skrivare på dressyrtävling

det underlättar väldigt både för dig och domaren om du lär dig det program du ska skriva.Bedömningspunkterna kommer tätt, så det är bra om man vet i förväg vad nästa moment är. Då kan man tom få tid att titta lite...

Tala om för domaren att det är första gången, då brukar de anpassa sig lite och tala om "sina egenheter":) Försök att memorera programmet du ska skriva, det går snabbt när någon väl ska rida. Lycka till!

Varma kläder, minst dubbelt så tjock jacka som du tror du behöver kanske rentav en filt att ha om benen om det är den kallaste varianten på ridhus och ett sittunderlägg! Egna favoritpennor är heller inte så dumt! Kolla om klubben bjuder på fika eller om du behöver ta med termos och om du förväntas hämta protokoll och startlistor eller om någon annan sköter det.

Försök hinna kolla igenom protokollbunten före första start och se till att det finns protokoll för alla startande men inte för de strukna och att de ligger i rätt ordning. Skriv inte med hela bunten liggande under :angel:

Lätt klass? Över tygeln = Ö.T. :smirk:

Domarna brukar vara tydliga men fråga om du inte är säker på vilken bedömningsgrupp en kommentar ska in på.

aha, betyder Ö.T över tygeln :) jag trodde det betydde "över tempo" :D haha

Glöm att kunna titta på ekipagen, det hinner du inte. Förkorta men begripligt. Lär dig programmet ordentligt, inte bara vägarna utan också när de olika bedömningsgrupperna börjar och slutar. Håll reda på om domaren hoppat över någon bedömningsgrupp så du kan påminna honom eller henne. Var noga med vilken ryttare du har på banan så du skriver på rätt protokoll!! Viktigast: din uppgift är att skriva ned domarens bedömning, du är inte med och dömer. Jag har flera gånger varit med om att domare har frågat vad jag tycker, vilket är helt oseriöst!
Lejonelle

Har varit skrivare en del och ett bra tips är att dra ut programmet från stallbacken där de är uppritade och ha vid sidan om protokollet dig. Då ser du snabbt var de är någonstans i ritten och kan kontrolera att du skriver på rätt bedömningsgrupp. Det är svårt att lära sig programmen utantill om det är flera klasser som man skriver på. All koncentration går åt att hinna med ( i alla fall vissa domare som vill ha mycket skrivit). Det är mycket lärorikt att sitta och skriva och man fattar fort hur domaren vill ha det. Lycka till

Lyssna ordentligt och använd vettiga förkortningar. Det är skit kul att skriva, gör alltid det när jag inte är med själv!

När jag har skrivit är det oftast domaren som inte har koll på bedömningspunkterna :mad: Sist tog det ca 15 starter innan hon lärt sig programmet hyfsat... Lite oprofesionellt...
Men när det är en bra domare är det verkligen jättekul att skriva, mkt lärorikt. :banana:

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 359
Senast: Bexzor
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: MML
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 593
Senast: Rugge
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kanske verkar konstigt att jag skriver såhär långt i efterhand, och jag vet inte ens om det går att kontakta dig den här vägen men jag...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V