Skriva bok?

ascha

Trådstartare
Jag har i många år funderat på att skriva en bok (faktabok) men det har alltid runnit ut i sanden. Men nu är jag på g igen :-) Men hur gör man? Jag har dispositionen klar i huvudet och funderar på att börja skriva nu men finns det något verktyg man ska använda eller räcker det att skriva i Word? Om man skriver i Word, vilken teckensnitt, teckenstorlek osv? Varje kapitel i ett eget dokument eller skriver man bara allt rakt upp och ner? Ja, många frågor!

Man gör det som funkar för en själv. Jag hade ingen klar disposition från början utan skrev avsnitt lite huller om buller och knöt ihop det på slutet så att allt hade ett fint sammanhang ändå. Jag skrev allt i ett dokument i OpenOffice, med typsnitt av vanligare slag så att det inte kör ihop sig hos tryckeriet. PDF-ade allt och skickade iväg till tryck.

Det är antagligen lättare att skriva varje kapitel i varsitt dokument om man skriver en tjockare bok.

Men det viktigaste är att man bara sätter sig ner och börjar skriva. Och är noga med att spara sina referenser... jag sitter nu och behöver leta upp referenser då de jag samlade ihop har försvunnit någonstans på vägen.

Jag hade en klar disposition innan jag började.
Jag skrev allt i word, vilket fungerade, men det hade nog varit enklare redigeringsmässigt att lägga det i InDesign. I word flyttar ju hela texten på sig när man gör ändringar, så redigeringsjobbet blev mer omständligt än vad det hade behövt vara.
När allt var klart gjorde jag en PDF och skickade till tryckeriet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 517
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.