Skriva av sig tråd/be om hjälp tråd ^^

T

TaylorSwift

Igår var massören här och klämde på ponnyn igen, han har inga låsningar kvari ryggen/korset men fortfarande lite muskelknutar, han är väldigt öm i hela framdelen men det är märkbart bättre än för 3veckor sedan, fick tips och order på hur jag skulle rida/tänja och massera och så kommer hon tillbaks och kollar honnom om 2-3veckor igen :)

eftersom han måste sträcka ut och jobba med rumpa/rygg och hals nu så ska jag vara jättenoga med formen även i skogen (och de som är så mysigt att lulla runt:angel:) Iaf behöver jag tips på övningar som sträcker och tänjer sidorna på honom (ridövningar alltså. Övningar som är lösgörande och får honom att slappna av i hela kroppen.

Bara lite skriva av sig tråd, känns härligt att han blivit bättre :)

Sv: Skriva av sig tråd/be om hjälp tråd ^^

Travbommar är aldrig fel. De får hästen att höja ryggen och stretcha ut den. St å lätt sits eller rid lätt, sitt inte! Studs är också bra men ta det lugnt så hästen orkar. Jag tycker även att det är bra att variera ställningen lite när jag sitter och trimmar, ställ utåt, böj lite extra inåt, rakrikta och ändra lite hela tiden så att det inte blir statiskt. Cantra kan kanske vara bra, under förutsättning att hästen galopperar avslappnat och rund i formen.

Blir lite nyfiken, har du varit hos vet.? Många gånger räcker inte enbart massage som behandling utan vet. kan behöva spruta ryggen och sen kan massör ta vid. Men det var kanske inte så mkt bekymmer så det räcker kanske med massage. Blev lite nyfiken bara...

Kul att han är bättre föresten, håller tummarna för att det håller i sig :)

Hur vet massören att hästen inte har några låsningar kvar? :p
Ursäkta petigheten, kunde inte låta bli.

Rent allmänt så stretchar böjning ryggen bra. Om man ser till att faktiskt få en bra böjning - oftast får man inte det utan häst som är hyfsat rak i ryggen men böjd i halsen.
Kort insida och lång yttersida, framdelen böjd lite inåt och innerhöften lite framåt. Då stretchar man yttersidan av ryggen.
Sen är ju en "ärlig" framåt/nedåtsökning och lång och avslappnad rygg A och O för att få hästen slappna av i ryggen. Men kanske lite överkurs om hästen haft en massa spänningar.

Uteritter i lång och låg men balanserad form med lite klättring och varierad terräng, fokus på lösgörande övningar i dressyren.

För att återkoppla till böjningen igen så är öppna och sluta lösgörande. Men kanske överkurs?
Man kan också testa en lindrigare variant där du försöker förstora volten genom att få innerfram korsa ytterfram med bibehållen böjd häst.

Tack för tipsen!

angående vet har vi sagt såhär, hästen har inte varit igångsatt från hälta i höstas och de var under denna tid (när han var avställd) han fick låsningar/spänningar i ryggen/korset förmodligen pga åldern.
Så innan jag satte igång honom hade vi ute en massör som kände igenom honom, och som konstaterade detta, så sa vi att jag skulle rida honom i 3veckor och då rida igång honom ordntligt varsamt men med krav.. tex han ska gå form allla gångarter men istället kanske jag till en början baar rider i 10-15min.
Och efetrsom det hade blivit såpass mycket bättre kände vi att vi ger honom 3veckor till och så får massören komma och känna och klämma igen :)

Det är ingen "knådmassör" utan blandning mellan nå olika grejer, de hette nåt speciellt ^^
Men arbetade mer med muskelfästen och kände igenom mer nogrant än en "vanlig" massör gör

Tycker ändå det lät imponerande! ;)
Med tanke på hur olika duktiga t o m de specifikt utbildade inom området (t ex ET) kan vara på att hitta sånt.
Typ som en ET som tog 600 spänn för att känna 10 minuter på hästen utan att behandla och konstatera "han är lite ojämnt musklad men har inga låsningar" medans nästa (som f ö inte hade ekonomisk vinning i det) hittade både det ena och det andra.
Därav min skepsis. Säger någon att en häst är helt låsningsfri blir jag ALLTID skeptisk med tanke på hur sällsynt det är om man letar tillräckligt noga! :p

Låsningar uppstår inte pga ålder, bara så du vet!

Lycka till iaf!
Om du låter hästen röra på sig ofta men skonsamt och varierar mycket med lösgörande jobb så blir det nog bättre!
Ofta så brukar dock hästarna bli smidigare och rörligare *av* behandlingarna om de utförs på ett bra sätt. Och behöver bara få ta det lugnt däremellan så kroppen får tid att anpassa sig.
Behövs mycket lösgörande jobb för att inte spänningarna ska komma tillbaka så har den som behandlat i regel inte kommit åt grundorsaken. Eller så tränar man väldigt knasigt i vanliga fall" :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka