Skriv allt ni vet om Spatt!

movi

Trådstartare
Har en häst med lite lustig stelhet,och pratade med en person i dag med div hästkunskaper,dock ej veteriär,så inget jag litar blint på,och denne sa att min hästs symtom är liknande på början av spatt!
Men inte nu så att jag målar fan på väggen,men vill ha lite info!

Ska nu i dagarna ringa klinik för röntgen av has!

Vänster sida:
Stel efter att legat,släpper efter ett par steg
Ren i skritt
Kan ibland få lite lustig trav,ej halt,men ja svårt att beskriva..
Stel efter att bakhov kratsats

Sv: Skriv allt ni vet om Spatt!

Har själv en spatthäst men det där låter mer som patella upphakning tycker jag.
Vad menar du att han får lustig trav?

alltså, rättta mig om jag har fel, har själv ingen erfarenhet av spatt. men spatt sitter väl i bakknäna och inte i hasen?

Har själv en spatthäst men det där låter mer som patella upphakning tycker jag.
Vad menar du att han får lustig trav?

Ja,konstig att beskriva,men hon är inte ren i traven,men ser heller inte halt ut..nåt mellanting..

Nu vet jag ju inte själv så mycket,men röntgar man hasen,för det är tydligen där spatt sitter,så ska det tydligen synas om hästen har spatt!

ja,jag vet inte,därför jag vill ha all info!

Ska ringa klinike i morgon,och då får jag väl fråga,telefonen brinner upp:eek:

alltså, rättta mig om jag har fel, har själv ingen erfarenhet av spatt. men spatt sitter väl i bakknäna och inte i hasen?

Spatt sitter i hasen, i glidlederna. Patella upphakning sitter däremot i bakknäna.

Hur är ridbarheten på en spatt-häst?
För vad jag förstått,så är spatt mellan varven smärtsamt?

Spatt är smärtsamt tills dess att den "läkt ut".När hästen nött bort nerverna i leden så gör det inte ont mer,vi gav våran häst devils claw för smärtan.Åk o röntga hästen så får du se om det är spatt,hur långt gången o om det sitter i båda lederna.Lycka till.

Nu har jag ringt klinik,väntar på att vet ska ringa upp mig,så får vi se!

På tisdag kl 9 ska vi vara på kliniken för röntgen! Och jag har redan hjärtbesvär..

Lite oroad är jag över om det är spatt,hur hennes livskvalitet blir,då denna häst är full i energi och hoppglädje..
Får dom samma livskvalitet med spatt?

Spatt är en kronisk inflammation i hasens glidleder. Finns tre leder i varje has. Ofta utvecklar de spatt i båda haserna. Spatt kan "läka ut" och då blir det en pålagring i leden. Leden blir stel. Enl min vet. är prognosen bäst om det är den nedre leden som är angripen. Hästen kan då återgå till ett normalt liv, men det krävs mycket utevistelse/rörelse och lång uppvärmning.
Men spatt är en förrädisk sjukdom som kan fortsätta sin process i de andra lederna. Det är mycket smärtsamt.

Jag var själv tvungen att ta bort en av mina hästar för 1½ år sedan pga spatt. Hästen hade under några år gått med en liten förändring. Hon fungerade hyffsat bra som ridhäst. Lite rädd om sina bakben och hade lite svårt med sidvärtsrörelser m.m. Men med mycket uppvärmning och regelbunden träning gick hon bättre.
Men så blev hon akut halt. Då hade inflammationen blommat upp igen. Leden som var ihopväxt hade smulats sönder och det var små fragment av lösa benbitar utanpå leden. Även den mellersta leden var nu angripen också. Det blev snabb avlivning.

Det finns många trådar om spatt här, men du har säkert läst dem redan...

Hur livskvaliten bli för en spatthäst är väldigt svårt att säga innan man vet vilken ledavdelning och i vilken "fas" spatten är i.

Jag vet om hästar som m "utläkt" eller "vilande" spatt tävlar på hög nivå men också hästar som man behövt avliva... och allt däremellan.
Det verkar vara ganska individuellt.
Det som är tråkigast nästan m spatt är att man aldrig vet när den "blommar upp" igen, blir aktiv= inflammerad. Det kan lika gärna vara om en vecka som om tio år...suck. Men det får man lära sig leva med på ngt sätt.

Lycka till på kliniken!

Jag vill inte skrämma dig med mitt tidigare svar, men vill i alla fall belysa fakta och vad som kan hända.

Men jag vet även de hästar som efter lite vila med smärtbehandling och försiktig igångsättning har kommit tillbaka och hoppar igen.

Jag vet inte om prognosen är bättre för "stora" hästar. Jag har ju islandshästar och hos den här rasen är spatt väldigt vanlig. Min andra häst konstaterades spattförändringar -02 och hon tuffar på precis som vanligt. Hon har aldrig varit halt.

Islandshästar är ju ibland kända för att ha en mycket hög smärttröskel. De vill inte gärna visa smärta. Man kan då misstänka spatt om det börjar med hälta fram, eftersom de avlastar bak. Även stelhet och ovilja att i vårt fall trava och tölta rent. Det blir hellre grisepass.

Nejdå,ingen fara att du skrämmer upp mig,är man djurägare,så är man även medveten om det negativa!
Ett djurägande är inte bara positivt!

Och jag har lusläst det mesta nu om spatt,och är medveten om dom negativa sidorna!
Och skulle mycket väl kunna tänka mig att avliva om livskvaliten blir mycket sämre!
För skulle inte hon kunna leva som hon gör idag,då skulle hon inte ha något liv..Och se sin häst efter 8 år lida,nej det är inget för oss!
Men nu står jag inte och målar fan på väggen,men jag är realistisk!

Skönt att höra!
Vi får hoppas på det bästa och att det inte är spatt.
Lycka till!

Hur uppkommer hasgallor?
Såg igår när jag var ute att hon hade på båda bak,har aldrig haft det tidigare..
Hon står inte i box,hon går på lösdrift,med foderstationer,så hon rör sig narurligt i en stor hage,så hon är ej stillastående!
Inga foderbyten,sakta invand på gräs under ca 2-3v,och går nu på gräs,dock inte värsting-bete!
Man blir ju lite halvnojjig av vad hästen lider av..

Hur har det gått med din häst? Vad kom ni fram till när ni var hos vetten? Röntgade ni?
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Som jag skrivit tidigare har min häst haft en konstig, diffus hälta på ett framben. Kliniken kan inte se vad som är fel så vi ska testa...
Svar
17
· Visningar
2 736
Senast: Gloria95
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag är nyss hemkommen efter att ha varit på klinik med min häst. Han blev rejält halt höger bak för knappt tre veckor sedan. Då tog han...
Svar
7
· Visningar
3 794
Hästvård Vad tror ni om detta? Skulle även behöva lite förklaringar på vissa saker. Har hunnit haft min häst nu i ca 9 månader, Hästen är ett...
2
Svar
23
· Visningar
4 175
Senast: Irmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V