Skrittträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
B

Battin

Kan man mellan intervalljobben nedast skrittträna en häst som skall till start eller måste den också joggas mellan jobben? Jag har en unhhäst och en äldre som jag har börjat skritta en del med men frågan är om det räcker med skrittpass och intervalljobb.

Sv: Skrittträning

Jag VET att det funkar bra - jag har åkt till slingan på Mp och joggat mina små och skrittat hemma.

Det är inte träningens fel att det inte blivit något tidigare av 6-åringen (några ströstarter) och nu när hennes hovar funkar har hon tackat genom att springa in nästan 30 000 på 2 månader. :idea:
Henne har jag haft sen hon var ett och kört in och tränat hela vägen själv.

Så ett träningsupplägg skulle kunna vara 2 intervallpass i veckan och två dagars skritt. Kan man göra likadant med unghästar?

Nu tränar jag inte travare, utan distanshästar, men svarar ändå.
En ordentlig, vägvinnande och rask skritt, där hästen är avslappnad och trampar på i upp mot 8 km i timmen bygger upp hästen jättebra!
Jag tränar nästan bara så, och sen lite galoppjobb/canter på 6-10 km.

Men slöskritt, eller en skritt där hästen är spänd är inte till nytta, så det gäller att jobba med formen.

Så ett träningsupplägg skulle kunna vara 2 intervallpass i veckan och två dagars skritt. Kan man göra likadant med unghästar?

Det har funkat för mig :) Jag hade mina båda som jag kört så (men intervaller 1-2 ggr vecka) klara för premie i god tid innan oktober och hade inte valacken skadat sig hade han varit startklar tidigt på våren och stoet debuterade i augusti men var inte fräsch då.

Jag håller med CK om att de ska skritta på, och att de inte ska vara spända. Det är himla skönt att de kan skritta när man kommer ut på banorna dessutom.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: Mirtai
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve