Skritträning *vinkar år Rikkan*

Cilva

Trådstartare
Igår körde jag för första gången släde (timmersläde) med ponnyn som tidigare figurerat i trådar om skritt.

Attans vilken fin skritt hon fick då. Trampade på som bara den i bra form och fart. :love: Så vad beror detta på? Släden väger ju mer än rockarden, kan det vara det? El har jag kanske tränat på nåt annat sätt på sistone, men då borde hon ha skrittat lika fint till och från kompisen (där jag lånade släden).

Nån som har nån teori?

"Bra" skritt med tung vagn beror på att hästen måste "lägga sig i selen" och dra. Det blir mkt påskjut då och steget blir långt.
Bieffekter är att det tar hårt på bakknäna.

Du körde väl släden i snön och inte på gruset?

Ifall dom väger ungefär lika mycket så kanske det har med dragpositionerna at göra?
Jag antar att släden har släpande skacklar som fästs längst ner på släden och rockarden fasta sådana som sitter högre upp? :confused:
I rockaden så kan kom "slingra" sig fram genom att dra med både selens ryggstrycke och bröstan, men släpskacklar så kan dom väl bara dra och kånka på ett sätt? "Rätt sätt".

Jo, än ligger snön kvar. :)

Släden har sådana skacklar som du beskriver. Din teori om skacklar stämmer nog för den enda gången hon drar rockarden på det här sättet är om det är väldigt mkt snö så hon får ta i ordentligt.

Men det borde ju ha bra bieffekter iaf. Till nästa vinter får jag nog skaffa en egen släde.

Men å andra sidan så sliter väl allt man gör med en häst på nån kroppsdel? Antar att lagom är bäst när det gäller detta oxå.

det brukar bero på draglinjen ifall hästen arbetar ergonomiskt riktigt eller inte.
på en rejäl gammeldags timmersläde brukar skakelfästenaa sitta långt ner vilket blir mer ergonomiskt för hästen då den kan använda hela sin kropp att dra med

:) :) :) :) :) :)
en sådan går det att dra tunga doningar i på ett för hästen naturligt sätt. rät draglinje som går ner UNDER tyngdpunkten på ev lass.

ett ypperligt exempel på att hästen arbetar ergonomiskt riktigt av sig själv bara den ges chansen.

det syns direkt på en häst när han drar eller bär på ett korrekt sätt. det syns direkt på en häst när han drar på ett korrekt sätt. det viktigaste är nog inte VAD den drar utan HUR .

ofta uppmärksammas bara antal kilon, farten, lutning på backe, huvudställning, dra tryckvagn eller däck,ev inspänning mm

:) mvh rymdentusiasten

Jag märkte redan de första metrarna att hon jobbade på bra. Och så gick det ju mkt fortare än vanligt. :) Vilket jag med den här hästen ser osm ett bra tecken.

Liknande trådar

R
Hästvård Har ett russto på foder, i fredags selade jag henne som vanligt och körde ut. Tyckte hon var lite loj, skrittade henne i början av...
Svar
7
· Visningar
886
Senast: Rigolette
·
Trav Idag har jag börjat med Rikkans skritträning. Tömkörde först ca 5-10 min runt stallet och på volt på garageuppfarten :). Jag är rätt...
2
Svar
30
· Visningar
2 137
Senast: Cilva
·
Träning Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad. Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta...
2
Svar
20
· Visningar
1 788
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka