Skrittrapport

Vet inte om jag vill ha ut så mycket mer än mer fart i skritten. När Rikkan kom med förslaget så tänkte jag att jag kan ju prova för funkar det så är det kanonbra.

Jag trodde att du på sikt ville få en stabilare häst, framför allt i traven... :D

Dag 13

Ingen träning.

Dag 14

Tömkörde "normalt" idag och det gick fint i båda varven.

Körningen gick oxå bra. Hon trampade på bra förutom en kortare sträcka ungefär mitt i passet. Sista biten gick mycket bra.

Det här fick bli sista dagen av skritträning. Jag tycker att jag fått det resultat jag ville ha, en häst som orkar skritta i bra fart och fin form. Trodde aldrig jag skulle överleva två veckors skrittande. I början var jag nästan på väg att kliva ut och knuffa på :)

Får se hur hon är att rida nu, om det gett resultat även där. Det hoppas jag på.

Tror även att jag kommer ta tömkörningne i början av passet som en vana. Jag tror det är bra att hästen är mjuk och fin innan man selar på vagnen. För i vagnen går det ju inte att böja hästen på samma sätt.

Nån som har någon fråga?

Nån som har någon fråga?
Nej egentligen inte, jag blev bara lite förvånad över det snabba resultatet. Är det en travhäst som du tränar eller en ponny som körs? Jo, förresten en fråga.....Har du skrittat på tömmen dvs sammlad skritt eller har du låtit den jobba helt fritt. Med girlangtömmar (min sambos uttryck)
hälsningar gulan fd.gulla

Jag väntar fortfarande på att höra hur hon nu rör sig i traven, i vagnen. Märker du skillad?

Jag blev oxå förvånad. Det är ponnyn som jag tränat med.

Jag har försökt samla henne i så stor utsträäckning som möjligt. I början gick det inte så bra men det gick bättre och bättre.

Tömkörningen funkade bra redan från början, bortsett från ena varvet men det berodde ju på spänningar. Men då hade hon ju oxå bara sin kropp att hålla reda på och ingen vagn.

Girllangtömmar, det ska jag komma ihåg. Det är ju en träffande beskrivning. :)

Har inte travat i vagn ännu. Hade inte tid att köra idag el rida för den delen heller. Sen när har universiteten börjat med undervisning från 8.00-15.00? :)

Däremot gick hon ju hemskt bra i lördags när syrran red. Har tänkt rida imorron för att variera. Men lör-söndag kanske jag sätter henne i vagnen bara för att "kolla".

Nu så har jag kört ponnyeländet igen och den här gången travat. Och döm om min förvåning när det faktiskt gick i bra fart och med fin bjudning framåt. :)

Att hon vilat tre dar kan iofs göra sitt till men tror inte det är hela förklaringen.

Rikkan, har du nåt förslag på hur man kan baka in skritträning i den vanliga planeringen? Börjar tro att det är hennes melodi och att det behövs.

Det är bara att baka på.... :D

Jag har inte tränings schema, utan känner igenom hästens kropp före jag selar, sen tömkör några varv på gården före jag sätter dit vagnen. Efter det så vet jag ungefär hur läget är och lägger upp en mental plan för vad jag tänkt, klart och tydligt, -"talar" om vad vi ska göra.
Hivar mig upp i vagnen och hästarna väntar på att jag sitter ordentligt, när jag satt händerna i stropparna så går dom...

Ifall hästen känns piggare så får den går lite tuffare.
Men ni ska inte tro att jag maskar varje träningspass, nej då. ;)
Annat vore "orättvist" mot hästarna.

Försöker att variera, renodlade skrittpass, backe, trav int. osv.
Dt viktigaste för mig är att hästen jobbar på ett bra sätt, känns stark och är på gott humör -oavsett träningsform. Ibland så går jag promenad med grimma och grimskaft, tömkör, markarbetar eller löslongerar . Ibland så rider jag en och har två med lösa.
Ibland släpper jag alla tre lös på gården, så får dom busa med fåren eller med varandra -det är jobbbigt eftersom dom gör många piruetter och då krävs det styrka i baken...

Enda problemet är att jag inte är så bra på att baka, det brukar mest bli pannkaka. :) El plättar som vi säger här.

Promenad i grimma och grimskaft är nåt jag brukar praktisera med varmblodet. Det är inte speciellt fysiskt jobbigt för henne men väl mentalt.

Får höfta till lite med skritträningen av ponnyn. När det känns att det behövs och kanske när det är brist på plogade vägar. :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 464
Senast: iNHALE
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 441
Senast: Cilva
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar