Skrittmaskinens vara eller icke vara

R

Rejält_felskapad

Kändes som det var hög tid för en sådan tråd, då både Ekonomi och Hoppning har varsin tråd som kommit in på det ämnet.

Soo tell me how you feel about it :D.

Kan lägga till att jag andvänder skrittmaskinen regelbundet, 1h om dagen mån-fre för varje häst, och varierande på helger beroende på hur det ser ut med tävlingar, träningar och clinics.

Jag tillhör oxå dom "välsignade"...min skrittmaskin får inte ledigt speciellt ofta, endast om den gått sönder på nåt sätt...den är guld värd för mig som har konvalecenter, senskadorna kan komma ut både 3-4 ggr om dagen vilket vore helt omöjligt utan den :bow: :bow:

Jag är kluven!

Rent SPONTANT så gillar jag inte skrittmaskiner. Och jag skulle inte stoppa någon av mina i en om jag inte hade synnerliga skälv. Dvs jag skulle aldrig använda det som ett substitut för utevistelse.

Dessutom anser jag det en aning mentalt mördande att bara gå runt runt så.

Det är ENA sidan..

Å andra sidan så kan jag se vilken viktig roll den har när det handlar om konvalescenter, spec om man har flera stycken. Det är en sak att promenera sin enda häst flera gånger per dag, en annan när tio stycken ska promeneras flera gånger per dag. Samma sak så är det en sak att avsuttet skritta fram sin enda häst 20 - 25 minuter innan ridning/träning och lika länge efter. Men 10 hästar och 1 h total fram och avskrittning/häst gör att dagens timmar inte räcker till. Och då är en skrittmaskin bättre än att fram-/avskrittning slarvas med t ex.

Däremot kan jag aldrig acceptera att den används ISTÄLLET FÖR hagvistelse för friska hästar.

Så jag är kluven, generellt gillar jag dem inte, men det har funnit mer än en gång när jag skulle kunna gett min högra hand för en ;) Det har dock alltid varit i samband med konvalescenter och/eller igångsättningar.

hade jag haft många hästar och inte tid att gå med dom 30-60 min varje dag så skulle jag kanske kunna tänka mig att ha en skrittmaskin men nu när jag bara har en häst så kan jag gå med mina egena ben

Håller med. Skrittmaskiner kan funka bra just för promenader, i synnerhet om de är placerade så att hästarna har lite att titta på under tiden. Utevistelse i hage är något HELT annat! Men just konvalescenter kan man ju inte bara släppa ut i hagen med en gång.

Min förra häst fick panik när hon såg en skrittmaskin... Den var dessutom på ca 20 m håll på andra sidan en väg. Hon till och med sprang in i transporten för att slippa se, och hon var annars lite seg på att gå in. :)

Jag kan tänka mig att en skrittmaskin är bra som Alexandra sade, vid många konvalescenser, eller för framskrittning av många hästar.
Annars så vettikatten om jag inte föredrar att gå själv med min häst. ;)

Jag tycker som Alexandra W. En skrittmaskin är jättebra om man har många hästar, och det är stärkande för hästens ben. Dock ska underlaget vara bra, och det bör vara av en sån modell som hästarna ej är fastbundna i. Men "eliten" använder den som substitut för hagar, och DET är inte bra! Dock är det ju bättre än att bara stå i boxen 23 timmar i dygnet. :smirk:

Jag går oxå i tankar att inskaffa skrittmaskin, ser mer fördelar än nackdelar.
Många hästar trivs faktiskt med att gå i maskinen, avkopplande. Vet en häst på Täby som va helt galen att hantera, kastade av folk osv. Kan tillägga att de hade svårt att kunna träna hästen. Denna hade inte gått i skrittmaksin, men en dag fick tränaren nog, satte honom i maskinen och bad till gud att han inte skulle slå sönder den och sig själv.
Maskinen startades och hästen började traska runt, lugn som en filbunke! Han trivdes utmärkt med att gå där och titta på omgivningen, därefter gick han alltid i maskin 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen, behöver jag säga att hästen blev som ett lamm att hantera? Han har inte kastat av en människa efter det och trivs som fisken i vattnet. Härligt vad en liten sak kan göra hästen som ny. :bump:

helt okey om man har många hästar.
sen kan det väl vara okey om ens häst gick där då och då, men dock inte ofta.. och inte heller som någon slags "Uppskrittning" inför ett ridpass eller så...

Alltså...Den här tråden liknar lite en tråd om hagvistelse. Om man skulle ha häst i hagen eller inte. Dom flesta tyckte det var OK att ha hästen inne om den var sjuk,man bara då, annars var man djurplågare och lät inte hästen vara häst, och annat. Här är det Ok att låta hästar gå i karusell om man har många hästar att ta hand om, annars kan man själv gott skritta hästen.

Men förstår hästar som får gå i karusell, att det är för att skötaren har många att ta hand om?? Eller förstår den ensamma hästen att den "slipper" för ägaren är så duktig och har tid att röra på den länge?
Förstår sjuka hästar att dom får stå inne för dom måste? Och förstår dom hästarna som har lyckan att gå ute i ur och skur att dom har en matte som tänker på deras bästa och dom är inte sjuka så dom kan gå ute?

Antingen är man för eller emot.
Har man en häst att se till förstår jag om man tycker att en krausell känns lite meningslös.

Jag tror att en karusell är lika mycke hjärndödare som det måste vara för en ridskolehäst att trava runt runt runt runt runt...... Eller för en dressyr häst att gå runt runt runt på volter, eller hopphäst att hoppa ett hinder där ett där, hej och hopp, eller för en travhäst att trava runt runt runt runt banan.
Som tur är, är ju hästar vanedjur och finner sig i det mesta och med rätt hantering och omsorg, acceptera sin sitvation och....trivas!
Jag tycker att skrittmaskin är jättebra. Den får gå helt fritt, har ingen som stör den.
Korsförlamningshästar, heta hästar som behöver rejält med motion, sköra hästar, och givetvis skadade hästar. FETA hästar som behöver röra på sig jätte mycke. Uppvärmning och avskritt i en skrittmaskin.
Jag använder ochså skrittmaskin.
hälsningar gulan fd.gulla

Jag har haft min i snart 5 år och jag har aldrig haft nån som vägrat gå in...inte ens efter 2 månader dagligen och ingen hagvistelse..
Jag tror faktiskt att dom tycker om det, dom har oftast nån/några kompisar med sig, på gården händer det en massa, jag har bara goda erfarenheter....dom som får gå i hagen går nästan aldrig i maskinen......

Tänkte lägga in en tråd om det för ett tag sen men jag glömde det.. Jag har ingen erfarenhet av det me ville läsa lite om andras. Och om för och nackdelar.. :)

Jag är positivt inställd till skrittmaskinen... har jobbat i ett tävlingsstall och lärt mig hur värdefull den är för det dagliga arbetet i ett stall med väldigt många hästar som ska hållas i god kondition och eventuella skadedrabbade hästar som behöver motion under kontrollerade omständigheter... :)

Där jag var medryttare tidigare fanns det inga hagar, bara en liten sketen paddock. När de istället köpte en stoor och fin skrittmaskin tyckte jag det var mycket bättre! Hästarna gick lösa i den, vet inte hur de ser ut på andra ställen.

Det märktes att hästarna behövde den lilla extra motion de fick, särskilt hovstallets hästar, som annars mest körs ngn timme per dag.

Önskar att jag hade en. Har en polle som behöver väldigt lång framskrittning men helst inte medmig på ryggen.

Det är ju bra om man har en häst som har ont i rygg, är väldigt pigg i början av ridpassen eller om man skulle vara sjuk/inte orka rida så får hästarna ändå den motion de behöver. :bump:

Jag är nog inte den som skulle välja att använda en skrittmaskin i första taget. men det är nog för att jag själv har så himla svårt föör att göra samma sak i en längre stund. (tex sitta på en träningscyckel en timme, det är TRÅKIGT) Alla hästar är ju olika men jag har fått för mig att det inte är kul att vandra runt i den där skrittmaskinen en längre stund.

Men däremot kan jag se att det är bra att ha om man skadas, och man inte har nån som kan skritta eller rida hästen. då får den ju iaf något att göra.

Jag kan tycka att en gummigrop är bättre, fungerar ju nästan på samma sätt eftersom att det är det där med samma sak igen och igen, Men eftersom gropen är tyngre att gå i så behöver inte hästen vara där inne en längre stund. :rofl:

Nu överför ju du dina tyckanden och tänkanden på hästen. Du tycker det är tråkigt med träningscyckel och fått för dig att hästen därför ochså uppfattar det som monotont.
hälsningar gulan fd.gulla

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama