Alltså...Den här tråden liknar lite en tråd om hagvistelse. Om man skulle ha häst i hagen eller inte. Dom flesta tyckte det var OK att ha hästen inne om den var sjuk,man bara då, annars var man djurplågare och lät inte hästen vara häst, och annat. Här är det Ok att låta hästar gå i karusell om man har många hästar att ta hand om, annars kan man själv gott skritta hästen.
Men förstår hästar som får gå i karusell, att det är för att skötaren har många att ta hand om?? Eller förstår den ensamma hästen att den "slipper" för ägaren är så duktig och har tid att röra på den länge?
Förstår sjuka hästar att dom får stå inne för dom måste? Och förstår dom hästarna som har lyckan att gå ute i ur och skur att dom har en matte som tänker på deras bästa och dom är inte sjuka så dom kan gå ute?
Antingen är man för eller emot.
Har man en häst att se till förstår jag om man tycker att en krausell känns lite meningslös.
Jag tror att en karusell är lika mycke hjärndödare som det måste vara för en ridskolehäst att trava runt runt runt runt runt...... Eller för en dressyr häst att gå runt runt runt på volter, eller hopphäst att hoppa ett hinder där ett där, hej och hopp, eller för en travhäst att trava runt runt runt runt banan.
Som tur är, är ju hästar vanedjur och finner sig i det mesta och med rätt hantering och omsorg, acceptera sin sitvation och....trivas!
Jag tycker att skrittmaskin är jättebra. Den får gå helt fritt, har ingen som stör den.
Korsförlamningshästar, heta hästar som behöver rejält med motion, sköra hästar, och givetvis skadade hästar. FETA hästar som behöver röra på sig jätte mycke. Uppvärmning och avskritt i en skrittmaskin.
Jag använder ochså skrittmaskin.
hälsningar gulan fd.gulla