Skrittavstånd?

Hej! Man läser ofta om " skrittavstånd till ridhus". Hur långt är det då? Hur långt är ok för er att skritta till ett ridhus , i tid? Var går " gränsen" när ni tar transporten?

Avståndet är inte bara, i alla fall, fråga om tid. För mig handlar det om vägen dit. Jag har ca 1500 meter MEN det är 70-väg där halva sträckan inte är belyst. Dessutom är det öppna fält så vid regn och blåst är det verkligen inte trevligt. Så det blir faktiskt transport av säkerhetsskäl även om det bara tar fyra minuter att köra. Men jag hade gärna ridit dit och på så sätt fått hästen fram- och av skrittad.
 
10min typ, hade 2km till ridskolan vilket var i längsta laget. tog 20min att rida dit och med alla fasor (som typ stengärden och harar ;)) så tog det lätt dubbelt så lång tid så hästen var ju slut när man väl kom fram.
jag har dock ganska många ridhus häromkring så kör jag 10-15 min har jag nått ca 10 ridhus. dvs kör hellre en kvart än rider en kvart när det är dåligt väder :p.
 
Upp till 1,5 km skulle jag kunna tänka mig. Har nu cirka 1 km, kan kännas tradigt bara det då det är asfalt och en tråkig väg.
 
Beror ju på lite hur man använder ridhuset.. Hur ofta osv.
Jag skulle inte vilja ha mer än typ 5, absolut max 10 minuter skritt, annars tar ju ridpasset väldigt lång tid och det skulle inte jag känna att jag har tid med till vardags. Dessutom jätteträligt när det är kasst väder eller underlag. Då behöver även vägen kännas trygg och smidig.
 
Max 30min är skrittavstånd för mig. Nu har jag ridhuset på ca 10min skrittavstånd - vilket jag tycker är perfekt. Blir lagom igångskrittning till ridhuset och tar inte för lång tid att ta sig dit. ju längre bort ridhuset är desto större är ju sannolikheten att man inte tar sig dit, illafall dagar när man inte har lika mycket tid över. tar det 30min dit och 30min hem och så ska man rida 30-45min så är "resvägen" avgörande om det är värt tiden att ta sig dit.

Men sen kan man ju även argumentera att ska du koppla på transport, lasta, åka, lasta ur, städa ut transport, så tar det även tid. nu har jag väldigt lättlastade hästar men det tar tid att åka iväg oxå. för mig som har tidsbrist i mitt liv känns en avvägning om vad som tar minst tid ganska viktig. men det är klart har man ingen bra ridbana i närheten och vill rida igenom sin häst lite bättre som man kan göra i ett ridhus så kan det vara värt den extra tiden det tar.
 
Är ju mycket hur ofta man ska använda ridhuset, vad för väg det är dit och så väder och ljus. Är det trafikerad väg och halv snöstorm kl 20 på kvällen är det inte att jag hade suttit upp och ridit ens 10min till ridhus. Då hade jag hellre lastat och kört.
Med en lättlastad häst som åker med full utrustning så tar det ändå mindre tid än att rida dit. Att koppla på/ av släpet är ju snabbt gjort och sen så måste man ju inte mocka ut allt varje gång förhoppningsvis.
 
Min förra medryttarponny hade perfekt avstånd. Ca 1-1.5km dit att skritta beroende på vilken väg man tog. Tiden var va 15 min den korta vägen vilket gav perfekt framskritttningstid och av. Kommer ihåg en gång när vi var riktigt lata för det spö regnade och tog bilen+transport. Tog 3 min bilväg dit. Kanske onödigt men fett skönt att slippa bli blöt. Jag kunde välja mellan en grusväg(kortare bit) men som alltid blev väldigt isig på vintrarna. Och en 70km/h väg som var något längre men fungerade bättre på vintern. Perfekt var det ;)
 
Jag har ungefär 20 minuter skritt till ridhus på ridvänlig väg. Har lika långt åt andra hållet till klubben jag tränar på, om inte lite närmare till och med, men betydligt värre väg. Dit tar jag transporten.
 
Skulle säga att vad som är okej är ju väldigt individuellt, och även hur långt beror i alla fall för mig på vilken typ av väg det är.

Jag skulle säga max 1 km. Vi har idag 1,4 km till ridhus och har inte löst ett anläggningskort just av anledningen att det känns lite på långt. På väl trafikerad grusväg utan någon belysning känns det lite i längsta laget.

Det beror ju lite på när man ska till ridhuset också, om jag hade ridit dagtid och haft möjlighet att ta mig till ridhus i dagsljus hade jag kunnat tänka mig en längre sträcka. Nu är det så pass långt att jag lika gärna kan vara utomhus, för jag blir ändå blöt eller halvt bortblåst (i värsta fall både och), har släpat på mig alla reflexer jag har och gett mig iväg ;) Då försvinner vitsen lite för mig.
 
Hej! Man läser ofta om " skrittavstånd till ridhus". Hur långt är det då? Hur långt är ok för er att skritta till ett ridhus , i tid? Var går " gränsen" när ni tar transporten?
Jag tycker det är lagom med 20-25min skrittavstånd till ridhus, då är hästen uppvärmd när den kommer fram och avskrittad när den kommer hem :)
 
upp till 25 min är skritt avstånd för mig, då är det ju bara att köra igång när man kommer fram, framskrittning är ju redan gjort, likaså avskrittning tar man ju på hemvägen. Perfekt ju:up:

Så känner jag med eftersom jag skött o haft gammelhästar (inte gammelgäddan som autocorrect tyckte) som behövt leda upp sig ordentligt för att vara till sin fördel.
 
Är det bara jag som tycker det är självklart att man om man har skrittavstånd på 20 min kan trava i lagomt tempo och därigenom korta tiden. Och man kan ju börja jobba hästen redan i skritt och sen effektivisera tiden i ridhuset.
Och vad är det för hästar som inte orkar med ett ridpass + skritt 2x20 minuter?
Att man däremot har tidsbrist kan jag förstå men jag tror inte tiden man tjänar med att transportera 2-3 kilometer kan göra så mycket i det långa loppet om man istället nyttjar skrittsträckan.
Skitväder däremot, då är transport underbart.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 063
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 167
Senast: ameo
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 950
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp