Skrittavstånd?

Krans

Trådstartare
Hej! Man läser ofta om " skrittavstånd till ridhus". Hur långt är det då? Hur långt är ok för er att skritta till ett ridhus , i tid? Var går " gränsen" när ni tar transporten?
 
Hej! Man läser ofta om " skrittavstånd till ridhus". Hur långt är det då? Hur långt är ok för er att skritta till ett ridhus , i tid? Var går " gränsen" när ni tar transporten?

Runt 15 min skritt känns som skrittavstånd! Har haft 20-25 min skrittavstånd också men då har jag tagit transporten vid dåligt väder!
 
När du haft 20-25 min skritt till ridhuset, har du ridit på en timme i ridhuset då och sedan skrittat hem igen?Jag är bara nyfiken, har själv en häst som i eget tycke vill spara på sin energi
 
Har haft 30 minuter skritt på bilväg (asfalt) till ridhus/ridbana. Var i längsta laget och ffa tar det enorm tid att ägna en timme åt att förflytta sig fram och tillbaka, dessutom blir det bara korta pass när man väl är där, man ska ju orka ta sig hem också.
Hade ingen tillgång till transport
 
Jag har femton minuters skrittavstånd till ridhus. Det är perfekt så länge det är vettigt väder ute.
Då kan man skritta fram / värma upp på vägen dit, rida mer intensivt i ridhuset 30-45 minuter, och sen skritta av eller gå bredvid på vägen hem. När man kommer hem är hästen avskrittad och klar :up:
 
Hej! Man läser ofta om " skrittavstånd till ridhus". Hur långt är det då? Hur långt är ok för er att skritta till ett ridhus , i tid? Var går " gränsen" när ni tar transporten?

En kvart eller tjugo minuter, kanske uppåt en halvtimme, är vad jag hade räknat med om jag läste "skrittavstånd till ridhus" i en annons. Det ska gå fortare att rida dit än att ta transporten (med lättlastad häst).
Gränsen när jag hade velat ta transport hade helt berott på hur vägen till ridhuset såg ut. Det finns ju mer eller mindre säkra vägar att rida på, och transportering utgör ju alltid en risk. Så jag hade försökt ta det alternativ som innebär minst risker för mig och hästen, men hade inte skrittat längre än 45 minuter.
 
upp till 25 min är skritt avstånd för mig, då är det ju bara att köra igång när man kommer fram, framskrittning är ju redan gjort, likaså avskrittning tar man ju på hemvägen. Perfekt ju:up:
 
Jag tycker nog 20 minuter är smärtgränsen för vad jag kallar "skrittavstånd". För egen del är jag hemskt bortskämd som hyr ett litet stall precis bredvid ridanläggning vilket gör mitt hästliv betydligt enklare. Brukar dock skritta fram och/eller av en sväng över ängarna på 20 minuter iaf.
 
När du haft 20-25 min skritt till ridhuset, har du ridit på en timme i ridhuset då och sedan skrittat hem igen?Jag är bara nyfiken, har själv en häst som i eget tycke vill spara på sin energi

När jag ridit lektion har det ju blivit en timmas ridning ungefär men när jag bara ridit själv så kanske 40 min eller så!
 
Hej! Man läser ofta om " skrittavstånd till ridhus". Hur långt är det då? Hur långt är ok för er att skritta till ett ridhus , i tid? Var går " gränsen" när ni tar transporten?
Skrittavstånd för mig är ca en max två kilometer. Dvs framskrittningsavstånd.
 
Absolut max 15 min tycker jag. Sen klart att det går att rida längre, jag red ett tag till ridhus för hoppträning då hästen var så jäkla svårlastad, tog ca 25 min skritt och trav. Då var det bara att börja hoppa när vi kom fram eftersom hästen var uppvärmd.
Men det är inget jag skulle vilja göra idag. Ska man rida mer regelbundet i ridhus vill då inte jag lägga mer än fram- och avskrittning på att ta mig dit och hem igen.
 
Alltså... 5-10 minuter typ? Jag använder bara ridhus när det är så dåligt underlag eller väder att det inte går att vara i paddocken, och i sånt väder vill man inte färdas på grus eller asfalt heller.
Kan jag inte rida 30 minuter i paddocken vill jag liksom inte skritta (eller gå bredvid) i 30 minuter heller.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 063
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 167
Senast: ameo
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 950
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp