Skritta nervig häst

MiaMaria

Trådstartare
Min häst har inflammation i en glidled i hasen och ska skrittas i tre veckor. Att skritta är inte min hästs starka sida. Han är i normalfallet väldigt pigg, framåt och på gränsen till het och nervig. NNu är det förståss värre än någonsin då han står i liten hage och inte rör sig som vanligt under dagen.

Det blir väldigt mycket hopp, studs och slänga sig hit och dit på skrittpassen och det är säkert inte så bra för hasen :confused: Fick tipset av en tjej i stallet att sätta på graman, hon tycker att den har en lugnande inverkan på hennes häst... Jag har aldrig ridit min häst med graman, och är helt emot alla typer av hjälptyglar. Men vad sjutton ska man göra? Hur får man en nervig häst som går på tårna att lugna ner sig? Jag har dragit ner på allt kraftfoder och ger endast hö, betfor och morötter. Som sagt, tre veckor till återbesök...

ALLA tips mottages med stor tacksamhet!!!

Sv: Skritta nervig häst

Samma problem har jag. Min häst ska börja skrittas till helgen och jag vet av tidigare erfarenhet att han är jättesvår att hålla lugn efter en vila. Fast jag inte heller gillar hjälptyglar var jag förra gången tvungen att under en liten tid använda thiedemanstygel på honom för att överhuvud taget kunna hålla honom i skritt. Att promenera var inte ens att tänka på för då drog han iväg som ett skott :smirk:
Det gäller att vara envis och verkligen visa hästen att det är bara skritt som gäller, acceptera inte ett enda travsteg. Det är jättejobbigt, men så småningom bör din häst förstå att den måste ta det lugnt. Jag har inte något annat bra tips eftersom jag är i samma sits som du, så vi får väl hoppas att här är någon som har nån bra idé.
Lycka till!!

Tyvärr är han ännu mer nervig då jag går bredvid. Jag vet att det beror på mig eftersom jag blir nervös att jag ska tappa honom när vi promenerar och han är på det humöret... Det har hänt en gång för längesen, men det sitter i mig fortfarande tyvärr :(

Jag promenerar honom hemma runt gården, men vill komma ut lite också. Kanske får jag acceptera att det helt enkelt inte går... :(

Tack för ditt svar!

Idag har jag faktiskt varit ute och skrittat en lång runda och det gick hyfsat bra. Lite nervig och tittig men ingen trav alls och inga skutt eller bocksprång! Han när alltid lite lugnare på morgonen, även i normala fall. Ska försöka hålla ridningen till morgonen under de här veckorna. Sista biten på väg promenerade vi och det gick också bra. Får se om det håller i sig... det behövs inte mycket för att rubba min hästs lugn dessvärre :crazy:

Håller tummarna för att det går att skritta din häst och att den blir bra snart!!

Aktivera skritten, böj, bänd gör halt, andas ut och kolla omgivningarna. Viktigt att du själv är närmast deg-avslappnad. Hela din kroppshållning ska vara filbunke, nästan lite Guuud va tråkigt, tror jag gäspar lite...

Gramantygel använd på "fel" sätt kan ha effekt, ja. Att böja ner hästens huvud är dominerande och får på så sätt en lugnande effekt. Med det inte sagt att det går att använda hur som helst på vilka hästar som helst, en del får panik av även en löst spänd graman, och en häst som slåss mot gramanen är ju inte lugn... Gummisnodd borde kunna fungera lika bra i skrittsituationer om man inte har en häst som lägger sig på bettet. Brukar använda gummisnodd på min stora häst när hon går som handhäst, då är hon lugn och fin och koncentrerad, utan är hon rätt oregerlig och ska bara busa och hoppa runt.

Tack för ditt svar!

Min häst går inte över huvudtaget om han har en ryttare på ryggen som spänner sig, då går han helt enkelt inte att rida. Han är oerhört känslig även i normala fall och jag har fått lära mig att vara helt avslappnad då jag rider.

Just nu funkar det dock inte även om jag är avslappnad, han tappar koncentrationen, blir nervig och då är det jättesvårt. Han stressar tom upp sig över bilar, vilka han annars inte ens tittar på :(

Hoppas bara jag kan börja trava lite efter återbesöket...

Tack för ditt svar!

Ja jag hade ett fullblod som fick panik av graman och jag är egentligen inte alls förtjust i att rida med hjälptyglar. Att böja ner huvudet fungerar nog inte på min häst, han böjer sig gärna av egen maskin och har mer en tendens att göra det än att gå med huvudet i vädret. Jag har lagt tanken på hjälptygel helt på hyllan, tror inte det är något för oss, men kanske att det funkar för andra.

Graman som nödbroms under en sån här period måste inte vara fel.

Bättre att du kan hålla hästen i skritt på ett säkert sätt.

Allt är inte svart eller vitt, jag är oxå emot hjälptyglar men skulle inte dra mig för att använda graman i ett sånt läge som ditt.

Lycka till!

Det är bara att vara envis och antingen få hästen att lugnt skritta eller promenera vid din sida.
Varje gång hästen studsar iväg, gör halt, stå stilla och beröm sedan (funkar ju både fram marken och från ryggen), man får upprepa sig som en galning men det är ju bara envishet och konsekvens som funkar.
Skulle det gå att promenera med honom inspänd på gjord? Det funkar ju på en del och dom tänker på annat lixom, nästan lite tömkörningsinspirerat.
Min ponny var hemsk när han stod på boxvila och när vi skulle gå ut och gå med honom fick vi ha stigbett och då kände han att han inte hade någonstans att ta vägen, han fick helt enkelt gå fogligt och lyssna, man behövde inte ens ta eller säga åt honom att gå stilla och snällt.

Om betfor behövs, ge det efter ett pass, inte innan. Det är ju nästan rent socker och jag antar att hästen inte behöver en energikick innan ni ska ut...

Nej, det har du absolut rätt i. Det var därför jag övervägde att skritta med graman och ville höra vad ni andra tycker. Min häst drar ju inte i väg, det är mer studsa och hoppa och jag är tveksam till om graman hjälper då...

Jag rider som vanligt nu och det går hyfsat. Var ganska avslappnad idag. Rider på stubben där det är öppet och jag ser vad som händer omkring oss, sen hoppar jag av och går när det är väg. Jag går med honom en stund i padocken innan vi rider iväg, för att känna hurdan han är. Är det totalt hopplöst, går vi på ridbanan den dagen i stället. Inte idealiskt, men bättre än inget... De sista dagara har det gått bra, peppar, peppar...

Jag måste ge betfor på grund av magen... men det är inga stora mängder. Ska dra ner så fort jag slutat medicineringen.

Nej, det har du rätt i. Här behövs inga energi-kickar!

Han får lite betfor på morgonen, och lite på kvällen. På morgonen är han alltid ganska lugn, jag rider bara på morgonen nu. Vet inte vad det beror på men han är alltid mer nervig efter en dag i hagen.. märkligt eller hur, man tycker det borde vara tvärt om...

Tack för alla svar och tips!!

Ja, det är en möjligthet. Problemet när jag går med honom är att jag själv blir nervös då tyvärr, så det är inget bra med promenader för oss. På ryggen är jag säkrare och då blir hästen också det förståss.

Men du har rätt i att jag måste vara envis. I normala fall vet han vad som gäller då vi tränat enormt mycket på såna saker... men just nu :devil: allt han annars vet är som bortblåst...

Men som sagt, just idag gick det bra och jag försöker tänka positivt. Bara att kämpa på, vill ju att min älskling ska bli bra!! :)

Senast ändrad:

:cool: Inte dricka kaffe tricket!?!
:angel: Var själv så lugn du förmår..detta påverkar ju hästen otroligt mycket. Alltså drick inget kaffe innan du rider då effekten av detta blir att nerverna är mer på spänn, man blir visserligen piggare men oxå stressigare vilket smittar av sig på hästen = :bump: :banana:
mer än man själv anar. Te som lugnar dig lavendelte (mycket effektivt) = :smirk: Prova!

Tusen tack för tipset, har jag aldrig tänkt på!!

Håller med dig om att hästen påverkas helt och hållet av hur lugn och avslappnad jag själv är.

Jag vet inte hur just din häst funkar, men jag har själv en rätt nervig häst. På henne funkar det om jag skrittar på lång tygel! Då blir hon avslappnad och traskar på. Tar jag i tygeln blir hon däremot på tårna och förväntar sig att det ska hända något!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite råd, hoppas någon kan hjälpa. Jag köpte min häst för snart två år sen, gjorde en väldigt grundlig gårdsbesiktning, inga...
Svar
13
· Visningar
2 083
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar