skritta igång

cala

Trådstartare
ska börja skritta igång en häst idag, som markerat på ett framben, hon har vilat i två och en halv vecka nu, och efter kontakt med min vet. så bestämde vi att hon ska skrittas en vecka innan hon tittar igen. Nu vet jag att många tycker det är lättare att lyssna på steget när de går, själv tycker jag att det är jättesvårt att både se och höra. Men idag tänkte jag försöka "lyssna" Kam nån ge mig tips hur jag ska lyssna...

Sv: skritta igång

Vet inte riktigt hur du menar med att lyssna på hästen.. antar att du menar att man kan höra om den går i otakt. Det lättaste är nog om du går med den på ett plant betonggolv/asfalt så hörs det ju bra. Men det måste vara ett plant underlag då det lätt kan låta som att den går orent om den går på ojämnt underlag. Jag tycker personligen det är mycket lättare att se om hästen är halt genom att stå en bit ifrån och titta när någon annan leder/springer med den. Då med lite längre grimmskaft/tyglar så att hästen får fri rörelse i nacke/huvud och man kan se om den nickar med huvudet när den går. Gör den det är det oftast ett tecken på att den är hallt. Alltid lättare att se i trav än skritt... Uppsuttet tycker jag att det är jättesvårt att känna hälta om det inte är en väldigt tydlig hälta.
Lycka till med hästen och hoppas den blir bättre! :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar