A

Arsozah

Är det så om jag vill ta ett pass och bara skritta min häst i träningssyfte i ungefär 45 min så ska man inte ha sadeln på hästen? Har hört att det hindrar hästens rörelse i ryggen och att man lika gärna kan strunta i det skrittpasset eftersom att det förstör... Är det så? :confused: Jag har en het ungponny så om jag ska skritta långa pass vill jag inte gärna sitta upp barbacka på henne :angel:

:bow:

Sv: Skritt

en sadel som passar hästen ska inte hindra dess rörelser.

angående att skritta så är det rätt krävande för hästen att skritta långa pass. Om man bara skrittar rakt fram på grusväg bör man därför lägga in kortare travsträckor för att spara både häst och ryttare. Om det däremot sker i varierande terräng, eller om skrittpassen sker på ridbanan (eller annan plats där man kan göra olika rörelser i skritt)så är det en annan sak.

Varför är det så krävande att bara skritta ca 1 h? :confused:

varför är det jobbigare och skadligare att skritta? Jag märker då på min foderhäst att han tycker det är jobbigare att trava lite här och var än att skritta en hel tur.

Även jag nyfiken på motivering/källa till detta påstående? Varför är skritta längre sträckor på rak väg mer krävande än skritt i kuperad terräng tex?

-----------------------

Senast ändrad av en moderator:

Ja nu blir jag oxå fundersam?? :confused:

Men vad anser ni om sadeln då? Inget problem eller?

På clinic med Jens Fredriksson och Sylve Söderstrand för 10-talet år sedan sades det att det inte var bra för unga hästar att skrittas i någon längre omfattning, behöver de vila är det bättre med halt/avsittning, något som Agneta Aronsson bekräftade härom året. Jag använder "powerskritt" som styrkearbete, tycker själv att det är otroligt krävande av hästarna. Jag skulle undvika att skritta någon längre stund på en ung/omusklad häst.

Asa_S skrev:
På clinic med Jens Fredriksson och Sylve Söderstrand för 10-talet år sedan sades det att det inte var bra för unga hästar att skrittas i någon längre omfattning, behöver de vila är det bättre med halt/avsittning, något som Agneta Aronsson bekräftade härom året. Jag använder "powerskritt" som styrkearbete, tycker själv att det är otroligt krävande av hästarna. Jag skulle undvika att skritta någon längre stund på en ung/omusklad häst.

Okej, men detta svarar fortfarande inte på min fråga. VARFÖR är det så krävande? Vad är det som belastas med i en lång rak skritt tur än i en tur som är lika lång men med trav inbakat? Intressant att veta. :D

Men på en vuxen häst som är bra musklad kan det ju inte vara några problem att skritta 1 h rätt fram på lång tygel om hästen är igång och fullt frisk?

Skritt är den gångart som är underskattad.
Jag har fått instruktioner av min b-instruktör att skritta
1-2 pass i veckan som tränings syfte.
Samlingen kan man träna på under tiden, tydligen så
bygger hästar bra med muskler under ett skritt pass, (ryggen)
men man ska ju även lägga in konditionspass under
veckans träning. Det är variation som gäller.

Man måste naturligtvis ha en sadel som passar hästen bra.
Det är en självklarhet tycker jag. :angel:

Lord Owen skrev:
Varför är det så krävande att bara skritta ca 1 h? :confused:

Min uppfattning är att skritt är den bästa gångarten för att bygga upp muskler (men också den mest skonsamma). Men med tanke på att hästen bygger muskler är det kanske inte konstigt att skritten är jobbig?

Immer

Har inget vettigt svar på VARFÖR skritten är så krävande, men min häst har då aldrig satt så mycket nya muskler som under det halvår jag bara skrittade henne. Så något mystiskt är det helt klart med skritten!

Jag skrittade både för hand, uppsuttet barbacka och i korta små dressyrpass. Snygg blev hon! :D

Tror kanskje jeg vet hva som er årsaken til at Jens Fredriksson och Sylve Söderstrand mente at skritting var tungt for en ung hest.. :idea:
hvis du arbeider en ung/umusklet hest i lang og lav form,vil den måtte bruke muskler i rygg/bakpart den ikke er vant til å bruke og derfor bli trett,trette muskler arbeider ikke særlig godt,så da må hesten hvile..På utrent hest vil selve det å ha en rytter på ryggen være slitsomt,derfor er det bedre å sitte av en stund..
Kan dette være grunnen til at det har oppstått meninger om at det er tungt for hesten å skritte?
Selvfølgelig vil lange skrittepass i skog og mark være styrkende/muskelbyggende for hesten,men det kommer kanskje inn under en annen diskusjon?

Det var nytt för mig, att det är krävande med långa skrittpass rakt fram. Kan du utveckla? :) Alltid kan man lära sig något nytt.

Hälsning Maja

Immer skrev:
Min uppfattning är att skritt är den bästa gångarten för att bygga upp muskler (men också den mest skonsamma). Men med tanke på att hästen bygger muskler är det kanske inte konstigt att skritten är jobbig?

Immer

Min undran riktade sig mest mot att jag alltid förstått det som att skritt är den gångart hästen orkar längst i, och då fick jag inte ihop detta med att skritten skulle vara jobbigast, då skulle ju hästen inte orka så långt? :crazy:

Men en sak jag börjarde fundera på...konvalescens hästar får ofta som motion under konvalescens tiden att de ska promeneras 1 h eller liknande. Om skritten är så jobbig, varför används den så mkt inom just detta? Nog för att jag fattar att man inte kan använda galopp och trav på en dålig häst så skritt är väl det naturliga valet men bara en fundering. :crazy:

Jag håller med, skritten och galoppen är de gångarter d hästen bygger mest muskler. Jag brukar skritta på långa tyglar en timme den dagen som ska vara vilodag om jag hinner för att hästen ska få sträcka ut.

Och angående sadeln..om den passar är det inga problem. Som det redan påpekas i andra inlägg. :D

Jag kan försöka förklara.

Om man skritta rakt fram på en plan väg så är det ju sama muskler som används hela tiden så dom musklerna får ju alldrig villa och när en muskel blir trött sliter det på bla senorna.

Men om man rider i kuperad terräng jobbas olika muskler beroende på om man rider uppför, nerför och allt annat man stöter på så när så när vissa muskler används villar andra och tvärtom.

Kram

Fager skrev:
Jag kan försöka förklara.

Om man skritta rakt fram på en plan väg så är det ju sama muskler som används hela tiden så dom musklerna får ju alldrig villa och när en muskel blir trött sliter det på bla senorna.

Men om man rider i kuperad terräng jobbas olika muskler beroende på om man rider uppför, nerför och allt annat man stöter på så när så när vissa muskler används villar andra och tvärtom.

Kram

Det där var ett bra svar! :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka