skritt tempo

Lailu

Trådstartare
Jag har en haflingervalack (16 år) som jag upplever som väldigt långsam. Utan drivning skrittar han bara 2,1-2,2 km på 40 minuter på lite kuperade skogsvägar. :(

Hur snabbt skrittar era hästar (säg gärna vad det är för ras)?
 
Sv: skritt tempo

Typ alla mina D-ponnyer o min lilla häst på 155 skrittar 1 km på 10 min. Normalt tempo för de flesta tycker jag.
 
Sv: skritt tempo

Min häst skrittar väldigt fort, utan att stressa. En runda (ca 6 km) med både grusväg och mycket kuperade stigar tar ca 35 - 45 min. En annan runda (ca 1,2 km) tog exakt 90 min härom dagen, nästan bara grusväg. Men de 2 km till ridhuset kan ibland ta 15 - 25 min att skritta, dit är inte lika roligt att gå antagligen ;)

Hannoveranare, 165 cm/mkh. Kliver som sagt på väldigt bra. :)
 
Sv: skritt tempo

Jag har inte tagit tid på häst. Men JAG går 1 km på 10 min om jag går på lite. Så en häst borde iaf kunna knata på lite mer än din.

Kolla på hästen när den går. Är den energisk i varje kliv? Kan du när som helst fatta galopp utan att behöva förbereda så mkt?

Om du inte driver, stannar den då?

Jag vill be hästen gå och hålla ett tempo. Sen ska den göra det utan att jag i varje steg måste vara där och driva.
 
Sv: skritt tempo

Min D-ponny har också ett "lågt"/normalt skrittempo, sköter han sig tar det 40 min att skritta en runda (asfalt och en liten bit skog) skulle gissa 3 km knappt. Men fjantar han sig kan det ta otroligt lång tid för att han jämt ska stanna upp. Han är inte så energisk mer än på vägen hem, då kliver han på bra ibland. Han är långsammast i stallet (när jag rider ut med en liten storhäst får hon sakta in ibland eller jag trava ikapp. Finns en VÄLDIGT pigg och energisk storhäst med stora kliv som jag rider ut med också, han går super fort om han får välja haha, då kan jag trava samlat i samma tempo)
 
Sv: skritt tempo

Tack för era svar! :bow:

Wera, jag känner igen det där att rida ut tillsammans med en häst med långa kliv.. ;)

Tuaphua, jag driver ingenting utan han får gå på i den takt han själv vill. Nej, han har inte så energiska kliv, men däremot korta steg. vissa tränare säger att han bör ta ut steget mer (bl a för ledernas skull) medan andra säger att han inte mår bra av det :crazy:Galopp tycker han är roligt så det brukar jag kunna fatta utan några större problem, traven däremot blir inte alltid lika bra.

kanske uppfattar man en häst som långsam om man inte har samma tempo som den? Jag tror att jag själv har ett relativt högt tempo när jag rör mig.
 
Sv: skritt tempo

Han har inga problem med att röra sig i övrigt, t.ex. på en liten volt i trav och galopp? Annars kan det ju vara så att han har ont i bakändan eller har en hög hälta (som inte syns alltså).

Min häst är också väldigt kort och långsam i steget, hon är arab/irish cob, 17 år. Skrittar uppskattningsvis 1 km på 13-15 minuter. Hemvägen går liiite mer energiskt, en stund i alla fall... Vi får alltid rida först om vi rider i sällskap, annars får de andra vänta, och vänta :crazy:
 
Sv: skritt tempo

Min arabdam segar sig fram kring 4 km/tim om hon bestämmer själv, driver jag o får igång henne skrittar hon i dryga 5,5 km/t. Hemåt kan det gå i 6 km/t ibland. (Har kollat detta genom att rida med GPS klocka.)

Hon har ett kort skritt, och hamnar alltid en bit efter andra hästar om vi skrittar ut tillsammans.

Min förra arab skrittade i över 7 km/t utan att behöva ta i alls. Lång ledig skritt.
 
Sv: skritt tempo

Han har inga problem med att röra sig i övrigt, t.ex. på en liten volt i trav och galopp? Annars kan det ju vara så att han har ont i bakändan eller har en hög hälta (som inte syns alltså).

Min häst är också väldigt kort och långsam i steget, hon är arab/irish cob, 17 år. Skrittar uppskattningsvis 1 km på 13-15 minuter. Hemvägen går liiite mer energiskt, en stund i alla fall... Vi får alltid rida först om vi rider i sällskap, annars får de andra vänta, och vänta :crazy:

Nej, verkar inte ha några problem med små volter. Däremot släpar han ofta bakbenen i trav. Jag har funderat på knäledsinflammationer i båda bak. Veterinären gjorde böjprov på honom men han visade ingen ökad hälta. han röntgades också men inget hittades, bara en viss ökad ledvätska i en av bakknäna. Vet gissade på att han var för tjock, men problemet för mig är ju att det är nästan omöjligt att få ner honom i vikt om han inte vill röra sig...:(
 
Sv: skritt tempo

Om du vill ha något att jämföra med så ska C- och D-ponnyer på körtävlingar skritta i ett tempo på minst 5,5 km/h på körtävlingar. Din skrittar ca 3,3 km/h, så det är rätt långsamt.
 
Sv: skritt tempo

Min tränare har visat mig en (för mig) ganska konstig anledning till att jag upplever att ponnyn(islandskorsning) skrittar relativt långsamt. Trav och galopp går undan :D

Det är nämligen så att han helt naturligt gärna låter sin bröstkorg svänga ut i sidled när han går. Han är inte vrålfet, men jag kan absolut tänka mig att det delvis kan bero på att han är lite rund. Tränaren menar dock att det också har med hans byggnad att göra.
Hursom, hans rörelsemönster har jag liksom haft en tendens att följa med i, så mina höfter gungar liksom med i sidled, typ så att sittbenen åker upp och ned mycket.
Svårt att beskriva märker jag.

Tränaren påpekade att om jag "tillåter" den här rörelsen, så "försvinner" en del energi i den rörelsen istället för i driv framåt.
Nu har jag fokuserat på att inte "följa med ner" med sittbenet, utan jag "kliver över" till det som är högst just då, och lämnar utrymme för honom att INTE svinga bröstkorgen så mycket utan istället bära där. Känslan är direkt att jag sitter mer still och bärs "framåt-uppåt" istället för att gunga på mitten.

Jag inser att jag faktiskt kan applicera detta på min egen gångstil, och få bättre driv i steget utan att ta i mer så att säga.

Självklart har vi jobbat med en massa övningar för att få till mindre sving i bålen på honom, men just att "kliva över" på sittbenen var det som gjorde effekt direkt. Och ponnyn får faktiskt ett helt annat driv framåt automatiskt, utan att man behöver driva alls.

Kanske kan vara något att testa/diskutera med tränare?
 
Sv: skritt tempo

Mina 2 islandshästar skrittar 650 meter på 6 minuter när han är uppvärmd och pigg, så lite drygt 9 minuter för 1 km då vilket är lite för snabbt. Den andra går 1,2 km på 15 minuter med lite drivning så runt 12-13 minuter för 1 km. Den långsamma skulle säkert gå att få ner någon minut till men jag är nöjd med hans tempo, fick han välja helt själv skulle det antagligen ta närmare 20 minuter att ta sig 1 km :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: skritt tempo

Nu sitter jag ofta på fullblod och där brukar det gå undan. Galoppen brukar avverkas på ett tempo på 11-17 sekunder på 200 meter. De flesta andra hästar ligger väl på 20-25 sekunder på 200 meter när de galopperar.

Jag kan mycket väl tänka mig att en skrittrunda på en lugn men pigg galoppör säkert handlar om runt 6-7 minuter per kilometer om inte snabbare. När jag träckar brukar jag få gå rätt fort när hästen skrittar och jag får definitivt springa när hästen travar bredvid (jag springer ofta på runt 4 - 4,5 minuter per kilometer).
 
Sv: skritt tempo

Mitt sto gör i snitt 1km på 10min (då har jag räknat in nån paus ibland där vi bara måste vrålstirra på en läskig sten)..;)

Det är en liten häst (152cm), knabstrupperkorsning.

Mvh Domino_s
 
Sv: skritt tempo

6 minuter/km skulle innebära att hästen skrittade i 10 km/tim.

Du får gärna överbevisa mig, men jag tror inte riktigt på det.

Känner du till idrottsgrenen gång? Damernas värlsrekord ligger på 1.30 någonting på 20 km. Det är samma som 4.5 minuter per kilometer. När jag träckar en galopphäst så går det allt lite snabbare än 10 minuter per kilometer. Tror du verkligen inte att en häst kan skritta snabbare än en människa kan gå?

Tror kilometertiderna är rätt grovt uppfattade och många har rätt dålig koll på tider både avseende kilometern och på 200 meter. Bland det viktigaste att klara av som arbetsryttare är att kunna hålla rätt tempo vid träning. Man räknar ofta då tiden på tvåhundra meter (det avstånd som är mellan stolparna på en galopbana). Men idag är det inte ovaligt att man använder sig av GPS för att lära sig bedömma tempo och avstånd. Bland annat lärde sig de elever som gick galoppinriktningen på Strömsholm att hålla och bedöma tempot med hjälp av GPS.

Inom galoppen är fyskravet för ryttaren 15 minuter på 3 kilometer. Många tjejer har svårt för att klara denna tid springande. Jag går den sträckan lätt på 15 minuter, kan klara den gående på tolv och springer den på nio. Men jag har sysslat i över 20 år med terränglöpning och orientering och har rätt bra koll på vilket tempo jag håller när jag går eller springer. Och jag vet att rör jag inte på benen när ett fullblod skrittar med bra fart så hinner inte jag med...

Sen är det en annan femma att en häst vid tillfälle lika gärna kan skogsluffa i ett tempo långsammare än en sköldpadda... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: skritt tempo

Sen kan man ju vända på det. En travare kan göra 40-50 km/h i travet. En galoppör travar väl inte mycket långsammare men galopperar definitivt fortare. Oftast runt 65 km/h med toppar runt 70 km/h. Att samma hästar inte skulle kunna skritta i 10 Km/h låter väl inte onaturligt eller hur? Sen är det en annan sak som sagt att skrittrundan ofta går i ett långsammare tempo...

Distansen 200 meter kallas normalt för en "furlong" inom galoppvärlden...
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp