Skritt eller trav i snö?

Lena

Trådstartare
Nu har snön kommit så det är hög tid att låta hästarna börja snöpulsa igen, snön räcker just nu kring knähöjd på hästarna, något djupare bitvis.
Tidigare år har jag bara skrittat hästarna i snön men börjar fundera på om det kan vara nyttigt att lägga in kortare travpass också då snön får dom att automatiskt lyfta bättre på benen och aktivera resten av kroppen, men är det nån som vet hur det påverkar hästkroppen? kan det bli för kraftig påverkan i leder/muskler då det ändå går tungt som det gör i snön?

Det jag vill åstadkomma med träningen är att bygga upp styrka i hästarna och förbättra deras flås, sen verkar hästarna även tycka att det är mycket roligare få vandra runt på ängarna i snön än att vandra längs de vanliga vägarna.
 
Sv: Skritt eller trav i snö?

Som vid all annan träning så måste man ju starta någonstans. Skritt tills hästen vant sig vid det, sen lägga in lite trav och därefter galopp. Det beror ju lite på hur vältränad hästen är men tar man det lugnt från början och ökar vartefter så ska det gå bra. Självklart måste man också ge akt på att hästen jobbar korrekt och inte flänger fram.

Här har vi haft knädjupt ett tag så mina har kommit igång så vi kör alla gångarter...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Ridning Min häst är efter en väldigt inaktiv sommar och höst rätt otränad. Han har varit skadad en del i höst och haft tappskor hela tiden hela...
Svar
15
· Visningar
1 841
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp