Skrikande katt! Vad göra? :S

B

Breakdown

Jag har precis hämtat hem min katt efter att han har varit utlånad ca ett halvår pga riktigt kass ekonomi. Nu har det ordnat upp sig så han fick komma hem igen.

Han kom hem i tisdags och har i princip skrikit sen dess. Han har alltid varit pratglad men det här är sjukt! Han skriker HELA tiden, och när han inte skriker sover han och sen börjar han igen! Han vet vart kattlåda är och använder den, samma sak med mat och vatten.

Han är kelig och kommer fram och hälsar när vi sitter i soffan och gosar helt galet mycket! Så det är inte så att han ligger och trycker någonstans och är rädd!

Han är kastrerad också!

Varför gör han såhär och vad kan jag göra åt det! Vi blir helt galna här och han kan inte må bra av att skrika hela tiden! :(
 
Sv: Skrikande katt! Vad göra? :S

Det är säkert omställningen av flytten. Köp feliway och prova om han lugnar ned sig med det.
 
Sv: Skrikande katt! Vad göra? :S

Ge katten tid! Det är antagligen omställningen efter flytten som gör att han känner sig förvirrad.

Var iväg och lät våra katter vara hos svärföräldrarna i 2v medans vi var borta. Ena katten tog det bra, andra var helt omöjlig när vi kommit hem igen. Han var på mig hela tiden, jamade konstant och kände sig allmänt borta stackarn. Det tog 9-10 dagar, sedan kände han sig hemma igen.
 
Sv: Skrikande katt! Vad göra? :S

När han springer och jamar så har du provat att hämta honom och lugnt men bestämt ha honom i knäet och klappa och småprata. Han har förmodligen saknat er och vill ju gosa, äter bra etc men är alldeles överfylld av överskottsenergi och oro han försöker få utlopp för och vill nog mest bara ha bekräftelse. Jag tror att det går över. Han kanske skulle må bra av att få umgås med en annan katt som han kunde leka och busa av sig med för att mer konkret göra sig av med överskottsenergin? Men som skrivet var, prova lyft upp han strängt men vänligt och klappa om honom där ni håller honom i knäet då både oroliga katter och människor ibland mår bra av att man håller om dem konkret när de känner att de blir gränslösa i sina ageranden.
 
Sv: Skrikande katt! Vad göra? :S

Han har fortfarande inte lugnat ner sig, men ska köpa feliway imorgon.
Jag har hans syster också, har dock inte haft möjlighet att hämta henne än men kommer göra det inom ett par veckor, jag hoppas att det kommer lugna ner honom.

Att hämta honom när han jamar behövs inte, han kommer till oss frivilligt och så klappar vi honom och gosar en massa.
Jag får helt enkelt vänta och se tror jag!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 970
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp