Skrapkatt....!!!

M

Mimmi_Kisan

min underbara katt har en förmåga till att börja skrapa på garderobsdörren klockan tjugo över 5 på morgnarna, då man absolut inte vill gå upp...
dörren e öppen så jag tror inte det e för att hon vill in där...
men när man går upp så slutar hon...
kan det vara för att hon vill ha uppmärksamhet för att hon känner sig ensam eller varför gör hon så?
e lite jobbigt att behöva gå upp varenda morgon!!!!
mvh/ en trött kattägare...

Sv: Skrapkatt....!!!

Hon gör så för att hon vill att du ska vakna och kliva upp. :idea:

men finns det inget man kan göra..?
jag menar..det e inte varje dag man vill gå upp så tidigt...

- Ignorera henne så att hon lär sig att det inte fungerar.
- Sätt plast på dörren. Många katter ogillar plast, och om hon ändå krafsar så dämpar det ljudet.
- Stäng henne ute från sovrummet.

Min katt, som är inneboende hos mina föräldrar, gör sådär varje morgon. Han gillar att knuffa igen sovrumsdörren så att någon MÅSTE gå upp och öppna den. Det enda som fungerar är att stänga honom ute från sovrummet. Det resulterar i en stunds olyckligt ylande, men sedan lägger han sig i vardagsrumssoffan och är tyst och snäll hela natten och en bit in på morgonen.

Är det nåt speciellt med det klockslaget tro??? Min katt sätter oxå igång 05.20 varje morgon. Hon krafsar på allt som låter. Dörrar, sänggaveln, påsar (älskar plast o papperskassar för de låter HÖGT) kartonger och vad som helst som hon kommer åt. Hjälper inte det så försöker hon peta ner min planch från väggen, krafsar på linneskåpsdörren, jamar högt som attan, petar ner saker från byrån vid sängen.... osv. Hon höll på o stängde dörren förut, så man fick gå upp och öppna den, men nu har jag en dörrstopp :angel:

Hon vill att jag ska gå upp och ge henne käk. Om jag gör det så blir hon tyst, och när hon ätit så går hon snällt o lägger sig hos mig i sängen igen.
Har provat att stänga ut henne från sovrummet, och hon blev tyst förvånansvärt fort... men jag kände mig taskig för hon har sovit med oss i 9 år... kändes elakt att stänga henne ute nu.

Det jag brukar göra nu, är att jag går upp, kissar, tar ett bloss och sen lägger jag mig igen. När hon springer mot köket så ignorerar jag henne bara. Det funkar faktiskt, men hon slutar inte väckas för det.... hon väcker, men nöjer sig med att jag går upp några minuter o sen kan hon komma o sova igen. Knaskatter.

Ni är inte ensamma, min hankatt gör samma sak
I princip varje morgon vid 4.30 hoppas det upp på garderoben och ska skrapas upp dörr till linneskåpet:mad:

Varje morgon går jag då upp och går på toa och han hoppar ned och busar runt med sin syster och jag somnar om:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 408
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 425
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar