Skrapar vid sadling!

M

mightyblue

Snart ger jag upp! Jag har haft min häst i snart två månader. Och _alltid_ när jag ska sadla henne så skrapar hon med hoven! Hon skrapar med hoven annars också, men det har jag börjat träna bort (bara ignorera henne tills hon slutar). Men när jag sadlar, är det bara att ignorera då också? Enda gången hon står still under sadlingen är när jag spänner sadelgjorden, men direkt efter börjar hon igen. Det hjälper inte att säga till henne på skarpen heller. Det har blivit ett så stort problem att jag rider barbacka iprincip varje dag, då jag inte orkar bråka med henne. När hon inte står still så blir det ju så att sadeln antingen hamnar för långt fram eller för långt bak, vilket inte är spec. bra.

Snälla hjälp mig innan jag ger upp helt med sadlar! :(

Sv: Skrapar vid sadling!

de är väl bara att ha tålamod, jag brukar bara lugnt peta lite på bogen på min så slutar han..sen skrapar han när han tycker de tar för lång tid och då är de bara att lugnt säga till igen o igen o igen.

sen är inte 2 månader så lång tid.

Gör inget... låt de bara va, enligt min åsikt så borde väl hästen ganska snart fatta att det är jobbigare att stå och skrapa och ingen bryr sig, än att stå sitt och få massa pussar innan ni lämmnar stallet. Alltså
Skrapar h*n= Inget alls
Skrapar h*n inte= Pussar precis innan ni lämmnar stallet eller uppbindningsplatsen.

har du kollat att sadeln är okej? den kanske tkr det gör ont när du lägger på sadeln.. Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 597
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka