Skrapar sig i transporten

Miran

Trådstartare
Min häst åker inte transport så ofta. Jag undviker det för att det är så jobbigt och undrar om någon har tips på hur det kan bli mindre jobbigt. :)

Det är inget problem att lasta på och av. Hon traskar snäll in och ut, så det är inte det att hon är rädd. Men knappt har man stängt luckan förrän hon börjar slänga sig hit och dit.

I varenda kurva känns det som om hon håller på att välta där inne! :crazy:

Hon lutar mot sidan av transporten (det syns på att det fastnar hår på transportväggen) och nu har hon också börjat trycka sig bakåt så hårt att hon sist skrapade sönder ena hasen.

Det är korta sträckor vi kört henne, men ändå är hon svettig efteråt. Men så fort jag öppnar är hon hellugn och börjar tugga hö, så direkt vettskrämd är hon ju inte.

Hur är ventilationen i släpet? Åker hon smalt? Endel hästar behöver bredda sig bak för att kunna hålla balansen. Om hon åker smalt så prova att flytta mellanväggen åt sidan så hon står brett med sina bakben. Det kan hjälpa. Lycka till!

Hon kommer inte vänja sig om hon inte får öva. :idea: Bra tips att låta henne bredda sig i bak. Tänkte också passa på att varna lite. Om hon trycker sig bakåt mot lemmen så att hon skrapar upp hasorna - se till att ha skydd på dem (höga transportskydd eller låga transportskydd + hasskydd) så att hon inte får piphas (tryckskada).

Lycka till!

Jag har två ston som gör så om de åker trångt, jag kör dem utan mellanvägg i. Om de åker lastbil så står de inte längst in eller längst ut!
Jag har en mjuk mellanvägg, men det hjälper inte, den måste plockas bort... :)

Kan de inte vara att hon blir rädd för att bli helt instängd i ett trångt släp?! När du öppnar luckan kan hon ju lugna sig och återgå till höet för då är hon inte längre instängd. Har du testat att ta bort mellanväggen eller iaf ta den åt sidan och köra henne så? Då kanske hon inte känner sig lika "klämd". Lycka till!

Tack för era svar!

Problemet är att hon får panik om hon är ensam. Alltså riktig panik och det är inte bara i transporten utan i stallet, hagen, överallt. Hon går att rida ut själv, för då är ju jag med. Jag räknas också in bland "godtagbart sällskap"! :)

Så hon kan alltså inte åka transport själv och då kan jag ju inte flytta mellanväggen, för då får den andra hästen inte plats.

Jag stänger inte överluckan bak, just för att hon inte ska känna sig helt instängd.

Det här med hasen hände nu när vi körde sist. Så när vi åkte hem igen lindade jag hasorna och nu har jag skaffat höga benskydd.

Min häst är mycket resvan och lättlastad, men en gång i vintras när vi skulle åka till en träning så började han leva om i transporten. I vanliga fall står han blickstilla och bryr sig inte överhuvudtaget, så vi blev minst sagt konfunderade! Efter att ha stannat fyrtioelva gånger (kändes så i alla fall :crazy:) så kom vi på vad problemet var. :idea:

Lampan i transporten hade slutat att fungera, så det var kolmörkt därinne. Det tyckte han naturligtvis inte om och han blev nog bländad när vi mötte andra bilar!
Vi provade att köra samma sträcka senare, med fungerande lampa, och då var han kolugn.

Inte för att jag tror att det är erat problem, såhär på sommaren när det är ljust, men det är värt att tänka på i alla fall! :)

Mvh Huntress

Om ni försöker hitta en extra bred transport då?
Det finns ju dom som är bredare, så att ena hästen kan stå normalt, men den andra ändå får stå bredare än i vanliga fall. Det kanske kan funka bättre?

Förutom ovanstående förslag om att bredda transporten genom att ta undan eller ta bort mellanväggen så har jag en tanke:

Är transporten för låg för din häst? Min häst vägrar gå in eller stå stilla i en transport som är för låg i taket.

Det är en helt normal transport. Dessutom är min häst inte så stor, ett arabsto på 146 cm.

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 893
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
G
Hästhantering Hej, har ett fullblodssto född 03 som jag har lite problem med när det kommer till att åka transport. Att lasta och stå stilla i släpet...
Svar
15
· Visningar
2 096
Senast: Kalle_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama