Skrapar med hovarna.

Sv: Skrapar med hovarna.

Jag tror fortfarande inte att det är tillåtet. Kan du visa var det står att spännband går bra.
Det står i Svenska Hästägarbibeln! Bara spännbanden är minst 2 tum breda o tål minst 1200 kilos belastning. (Annars går det bra med ett balsnöre också!)

(Det är 1:a april idag, Korven !):rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Min unghäst är på samma sätt i perioder (hon "glömmer" så lätt :devil:). Just nu är hon vääldigt skrapig för vi har precis bytt stall.
Tycker att du ska binda upp hästen ordentligt och högre så att han inte kan springa fram och tillbaka eller trassla in sig. Är ju inte speciellt kul att borsta en häst som far fram och tillbaka..
Jag brukar ignorera min när hon står och skrapar, hon vill bara ha uppmärksamhet.
Här om dagen stod hon och skrapade. Sen var jag iväg ett tag i en annan del av stallet och pratade med någon, då stod min häst still och kollade efter mig och sen när hon såg att jag var påväg tillbaka till henne började hon skrapa igen. Hon tyckte nog hemskt synd om sig själv :p
Är det andra folk i stallet så är det ju inte så kul med skrapandet så då brukar jag nypas, hon slutar då men det är bara väldigt tillfälligt :smirk:

Ja, att binda ihop benen kanske var ett dåligt förslag, om man inte använder bogserlina eller spännband förstås, men det andra det tar inte hästen skada av i alla fall, och alla runtom i stallet som hör på blir jätteordentliga, slutar med det de gör, och brukar smita ut i sadelkammaren o börja fingra i sadeltvålsburken bara för att komma undan sina synder.

Skulle det inte hjälpa vare sej med bogserlinan eller den småländska dialekten då får man bli horse whisperer,typ Monty Roberts, då tar man tag i höger öra o viskar med hotfull, allvarlig stäma: "Brunte, om du inte slutar skrapa med hovarna så äter vi upp dej på söndag middag" o det brukar i de flesta fall ta skruv. Hästen brukar sänka huvudet o börja föltugga o blinka med ögonen och lägga sej med spakarna mot stalltaket.

Words! :rofl: :rofl: :rofl:

Så synd.:(

Förresten, varför undrade du om han var just en kallblodstravare? Brukar dom skrapa med hovarna eller?:confused:

Okej men det är han inte;) Han är en connemara, c-ponny.

Så synd.:(

Förresten, varför undrade du om han var just en kallblodstravare? Brukar dom skrapa med hovarna eller?:confused:
Ja, en del kan bli väldigt otåliga om dom inte får utlopp för sin överskottsenergi, å då blir det en massa skrapande . Det kan ju vara en lösning att "blåsa ur ångan " på hästen ordentligt några dar i veckan.

När du ser att han börjar slänga med huvudet eller skrapa med hoven så stampa i golvet. Gör det hårt, kanske till och med hoppa jämfota så det riktigt dunsar. Gör det varje gång din häst börjar tramsa. Hästar är inte vana vid denna typen av reaktion från människor. Det är så hästar själv gör när dom är irriterade. Dom stampar och när du gör det blir han förvånad över att du "pratar hans språk". Jag har gjort det med många hästar med olika problem i stallet. Det kommer aldrig att hjälpa att slå eller skrika.
Testa det och skriv sedan hur det går!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 538
Senast: scizofren
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·
Hästvård Visst är det så att B-vitamin hjälper hovarna att växa lite extra? Finns det andra tillskott man kan ge? Det är nämligen så att min...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 856
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar