Skrapar med hovarna

MCP

Trådstartare
Finns det något man kan göra för att få en häst att sluta skrapa med hovarna när de står i gången?

Min medryttarhäst har den irriterande ovanan att skrapa med hovarna när man ställer henne i gången. Hon kan hålla upp med det medan man ryktar henne (om hon inte är riktigt otålig den dagen), men när man går bort för att hämta något eller står och pratar med någon annan så börjar hon på nytt. Har försökt med det mesta, säga till henne på skarpen, ignorera henne o.s.v.

Hon är över 15 år så beteendet är väl befäst. Hon är en ridskolehäst, så förutom mig så hanteras hon av en del olika människor. Hon har blivit lite bättre under de månader som jag ridit henne, men långt ifrån "skrapfri". Har väl inga större förhoppningar om att få henne att sluta helt med det, men vill ändå höra om det är någon som har några bra tips att dela med sig av.

Skulle ju vara kul om man kunde prata med folk utan att hon börjar gräva sig ut till kina :crazy:
 
Sv: Skrapar med hovarna

Eftersom hon är ridskolehäst och så många olika människor hanterar henne finns det nog inget direkt effektivt man kan göra. För att bryta väl invanda beteenden måste man vara väldigt konsekvent och alla som hanterar hästen måste göra på exakt samma sätt. Det går inte att du gör på ett sätt och resterande 10 pers gör på ett annat sätt (eller inte gör något alls).
 
Sv: Skrapar med hovarna

Min häst gör så då hon blir otålig eller om jag går iväg för att hämta något. Oftast ger jag henne något att göra. Något att pyssla med, gnaga på osv. Från min häst är det en protest "tråååååååkigt, skyndaa diig".
 
Sv: Skrapar med hovarna

Min foderhäst gjorde så när han kom till mig men jag har aldrig gjort något specifikt för att bli av med det. Har bara fortsatt med det jag hållit på med och efterhand så har det försvunnit. Numera, efter ca 4 månader, så händer det extremt sällan.
 
Sv: Skrapar med hovarna

Ursäkta men nu måste jag bara fråga, hur artigt är det mot hästen att BINDA upp den och sedan gå och prata med någon eller göra annat?? :confused:

Hade likadant problem för några år sedan då jag tyckte att man bara kunde binda upp hästen och sedan sköta mitt. För att bryta detta slutade jag binda upp henne och valde istället att lägga grimmskaftet över halsen eller på golvet (om jag har ett arbetsrep). Sedan dess har hon aldrig skrapat med hoven. Av den enkla anledningen att hon står hos mig av egen fri vilja, för att jag är med henne och inte gör annat. Hon har alltså ingen anledning att förklara för mig att hon inte vill stå där (Skrapandet blir ett utlopp för att de inte kan röra sig så/dit de vill.)

Om jag hade varit du hade jag struntat i att ha hästen uppbunden. Har du inte möjlighet till det så finns det ingenting som säger att ni inte kan vara i boxen.

Och snälla.. se inte, att hästarna försöker säga någonting till oss, som ett "problem" hästen har. Den kan inte uttrycka sig vokabulärt, så den måste ju uttrycka sig via sitt kroppsspråk. Det är bara vår uppgift (som kan båda) att tolka vad den säger.

Tack! / SantaLussia73
 
Sv: Skrapar med hovarna

Och snälla.. se inte, att hästarna försöker säga någonting till oss, som ett "problem" hästen har. Den kan inte uttrycka sig vokabulärt, så den måste ju uttrycka sig via sitt kroppsspråk. Det är bara vår uppgift (som kan båda) att tolka vad den säger.

Tack! / SantaLussia73

:bow::bow:

Dina ovanstående rader är nog ett av det vettigaste jag har läst i forumet på väldigt länge..:)

AM
 
Sv: Skrapar med hovarna

jag hade ignorerat hästen när den skrapa med hoven då den bara söker uppmärksamhet. o sen när den slutar att skrapa börjar du gosa, prata med den osv.. så gjorde jag med min pålle och hon slutade med att skrapa med hovaran.. fast det tog lång tid förstås...:)
 
Sv: Skrapar med hovarna

kl

Brukar bara ignorera det eller göra någonting som fångar hennes uppmärksamhet. Typ börja sjunga eller bara nynna på en sång. Sedan när hon slutar går jag till henne och berömmer henne, för att sedan återgå till mockningen eller vad jag nu höll på med.
 
Sv: Skrapar med hovarna

Demonstrativt gå ifrån henne just när hon ska till att börja och direkt när hon slutar komma tillbaka och berömma henne. Det kan gå ganska snabbt även om flera hanterar hästen - de är fantastiska på att anpassa sig efter olika människor. Lättare att lära henne vad hon ska göra istället för "inte". Försök - det går troligen snabbare än du tror.

Men allra bäst är naturligtvis om alla göra likadant.
 
Sv: Skrapar med hovarna

Ursäkta men nu måste jag bara fråga, hur artigt är det mot hästen att BINDA upp den och sedan gå och prata med någon eller göra annat?? :confused:

Hade likadant problem för några år sedan då jag tyckte att man bara kunde binda upp hästen och sedan sköta mitt. För att bryta detta slutade jag binda upp henne och valde istället att lägga grimmskaftet över halsen eller på golvet (om jag har ett arbetsrep). Sedan dess har hon aldrig skrapat med hoven. Av den enkla anledningen att hon står hos mig av egen fri vilja, för att jag är med henne och inte gör annat. Hon har alltså ingen anledning att förklara för mig att hon inte vill stå där (Skrapandet blir ett utlopp för att de inte kan röra sig så/dit de vill.)

Om jag hade varit du hade jag struntat i att ha hästen uppbunden. Har du inte möjlighet till det så finns det ingenting som säger att ni inte kan vara i boxen.

Och snälla.. se inte, att hästarna försöker säga någonting till oss, som ett "problem" hästen har. Den kan inte uttrycka sig vokabulärt, så den måste ju uttrycka sig via sitt kroppsspråk. Det är bara vår uppgift (som kan båda) att tolka vad den säger.

Tack! / SantaLussia73

Tyvärr så hämtar jag sadeln i sadelkammaren 20m från där hästen står uppbunden. :) Himmel och hav, djurplågeri?

Ofta ger jag min häst något att pyssla med, hon brukar även stå lös när jag har den kollen.

Och ja, min häst gör det av otålighet. När hästarna fodras och hon är sist så slår hon i boxdörren eller skrapar i marken. Så visst säger dom "skynda dig" men ibland får man lära sig tålamod helt enkelt.,
 
Sv: Skrapar med hovarna

Ursäkta men nu måste jag bara fråga, hur artigt är det mot hästen att BINDA upp den och sedan gå och prata med någon eller göra annat?? :confused:

självklart ställer jag henne i gången främst för att rykta henne, men ibland måste jag lämna henne en stund för att t.ex. hämta något, eller fundera med ridkompisarna vart vi ska rida (eller så kanske någon frågar något/vill att man ska komma och titta på något)m.m...

Jättekul för dig att du kan ha hästen löst, men vi är nog inte riktigt på den nivån i vår relation ännu (om någonsin :crazy:)så hon skulle nog bara säga 'tack och hej' och vandra iväg på annat :p
Att jag väljer att ha henne i gången framom boxen är bl.a. p.g.a att det är bättre ljus där, och hon kan även den fina konsten att sparka i boxdörren, så... tålamod är inte hennes starkaste sida :)
 
Sv: Skrapar med hovarna

:bow:

Försökte häromdagen att erbjuda henne diverse olika saker att trixa med, men kräsen som damen var så dög inget av det :)
Som sagt så är tålamod inte riktigt hennes grej, och bestämd som damen är så frågar hon inte, utan hon KRÄVER ;)

Till alla andra: Tack för alla tips. Får se hur det går, kanske det fungerar fast vi är flera som hanterar henne :) bara att ha tålamod nu
 
Sv: Skrapar med hovarna

Jag ryter ifrån då min tjej går över gränsen. Giller ej då hon sparkar i boxdörren så då kan jag ropa till eller slänga foten i väggen tillbaka. Skrapet tycker jag inte är så farligt. Men om du tycker att den överdriver kan du ju testa ryta ifrån.

(känns typ läskigt att skriva sådant på buke då det känns som man kommer få påhopp om djurplågare eller liknande)

men ja, jag ryter åt min häst om hon går över gränsen. :)
 
Sv: Skrapar med hovarna

Vi har haft 2 stycken "skraphästar" som varit såna när vi fått hem dem,det är irriterande men båda två har slutat efter några månader .
Vet inte om vi gjort något speciellt ,men vi gör alltid samma rutiner hela tiden,är konsekventa med tillsägelser och lämnar dem inte onödigt länge uppbundna om vi inte gör något med dem.
 
Sv: Skrapar med hovarna

Haha, jag är precis likadan. Sparkar min medryttarhäst i boxdörren sparkar jag tillbaks åt honom.. haha, han brukar bli ganska snopen.
 
Sv: Skrapar med hovarna

Kl

Jag har samma problem med min dam..

Blir tjatigt att tillrättavisa med rösten hela tiden. Dessutom är det kanske inte helt självklart för dem vad vi vill.
Jag har med ett dressyrspö och petar på benet så fort hon börjar veva. Tar undan så fort hon ställt ner hoven.

Det har funkat för oss. Visst, får jag påminna ofta i början, men jag upplever helt klart att det blivit bättre.. ..
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp