Skrapar i transporten

Fredag

Trådstartare
Jag blir totalt gaaalen!
Unghästen (5 år) var ute på sin 3:e tävling idag och lade sig med ett nytt beteende.
Han är väldigt "resvan" och lätt att lasta och transportera på alla sätt.
Idag fick han stå ca en halvtimme före klassen och kasnke 40 min efter klassen i transporten. Trots hö så stod han och skrapade precis hela tiden.
För att stävja denna nya ovana innan den blir allför befäst vill jag ha tips. Jag reser alltid själv, så jag behöver kunna ha hästen ståendes i släpet utan problem, i alla fall begränsade tider utan att riskera att transporten skrapas sönder.
Kan man t ex sätta upp en "fölvägg" under bommen fram så att hästen slår i framknäet om han står och skrapar? Skulle det vara en "acceptabel" och fungerande lösning?

Andra idéer?

Sv: Skrapar i transporten

Befäst blir ju ovanan om pållen tjänar ngt på att göra så. Långsiktigt gäller förstås att bara ge hästen den uppmärksamhet den ber om när h*n INTE skrapar (=belöna när han står still). Fast det vet du - (planetspringare som du e!) Skrapar h*n i andra sammanhang? Ska bli intressant att se andras tips. Om du sätter upp "fölvägg" kanske h*n börjar sparka i den.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 329
Senast: Beeboppe
·
Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 344
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022