Skrapa tänderna?

T

Tovie

Någon här som själv skrapar tänderna lite för att få bort tandsten osv?
jag brukar göra det ibland, men det är himla svårt att få hunden att ligga stilla och inte tugga med munnen hela tiden tycker jag.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skrapa tänderna?

Rekomenderar inte att skrapa i förebyggande syfte. Får hunden tansten, så skrapa då i stället.

ja jag menade att jag skrapar när där är ngt att skrapa. inte annars ju, vet inte varför jag skrev så.

Själv borstar jag tänderna istället eftesom jag upplever det trevligare för min hund...men det varerar ju såklart :) Eftersom vi tränade det redan från valpstadiet så gillar han det och tycker om smaken på tandkrämen ;)

Jag gör det på mina... Inga bekymmer alls, tar ett ordentligt tag och sen skrapar jag. Dem gillar väl inte det, men de ogillar inte det heller. Jag är lite sån, att det är vassa redskap och man kan lätt skrapa i tandkött, så jag pjoskar inte.

Mina står upp när jag gör det, jag sitter. Jag vet inte om mina jyckar är ovanligt härdade, men de står där tills jag är klar.

//E

ja det är det jag har tänkt också att de är ju faktiskt vassa och kan skada honom om man inte är försiktig och så. sen är han inte van från valpstadiet heller, men det är väl bara att hålla på att skrapa lite åt gången och lära honom att man faktiskt får vara stilla.

jag brukar borsta lite då och då också. men min hund tycker verkligen inte om att man borstar tänderna på honom.

jag har faktiskt fått en riktig skrapa av min tandläkare, men så är hon min faster också... Den är ju iaf rätt vass, så då krävs det att man har en hund som inte är så flamsig.

//E

Den tandsten som gör mest skada är den som sitter vid och under tandköttskanten och den kommer du inte åt med en tandskrapa utan att skada tandköttet. Tandborstning eller bengnagning, som förebyggande är mycket bättre.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 684
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat