Skran katt?

MrsScabtree

Trådstartare
Min mammas MCO hane som ligger strax över året har blivit väldigt skran på sistone tycker vi. Höftbenen känns ganska tydligt när man klämmer på honom och han känns lite för smal för att det ska vara sunt. Han har vuxit något kopiöst sitt första levnadsår och ligger redan på ca 7 kg (:o ) och är som en typisk tonårskille ganska hög men inte så maffig...kan det bero på detta? Kan det vara mask?
Något som är värt att påpeka är att han är HCM positiv-dock utan att vara påverkad av det i dagsläget. Han äter bra och är pigg för övrigt, klättrar i träd och röjer runt precis som han brukar.
Kan det vara dags att maska av? Fodret han får är ju ganska fett och han har fri tillgång till maten så det verkar inte röra sig om fodergivan. Han får Royal canins Maine Coon torrisar för övrigt.

Vad tror ni? Är det vanligt tonårsrangel eller är han sjuk/har mask?

Sv: Skran katt?

Ta ett träckprov på honom för att utesluta mask, sedan är det nog bara att mata.
Jag har en katt som ända fram till nu (1 år och 6 månader) varit tvungen att gå på en väldigt energirik diet för att inte falla ur. Tänk lättfödd häst!
Öka kvoten och öka intaget energi/protein helt enkelt. :D

Vi provar! Han vill dock inte äta annat än sin Maine Coon mat..vad gör man då? Mamma skämmer gärna bort honom och har försökt med rå entrecote/oxfile /lövbiff och råa kycklingvingar med mera..Han leker lite med det och går sedan och äter sitt torrfoder. Blötmat är skitsamma för honom, han slickar bort "såsen" och bryr sig sedan inte. :crazy:

Är han kastrerad än? Fertila hanar faller lätt ur, men det löser sig ju så fort man snippat dem, :devil:

Annars är det inte speciellt ovanligt att tonåringar ser rangliga ut, framförallt om han vuxit fort. Min (korathona) väger idag 3,5 kg. När hon var 1 år vägde hon 2,5, och såg mer eller mindre ut som en oriental. Sedan dess har bredden och massan kommit.

Att han är lite tunn och tonårsgänglig är nog helt ok så länge han är pigg, blank i pälsen och har ett vaket uttryck. Att göra ett träckprov som redan föreslagits kan vara en bra idé för att utesluta mask.

Vill du ändå stötta med lite extra energi är Hills a/d ett smakligt och energirikt blötfoder som han kanske gillar? Finns i små burkar hos veterinären och båda mina katter äter det och tycker att det är gott. Jag ger min mkt tunna hona det nu när hon har fallit ur totalt pga diande kattungar.

Mitt stora MCO-lurv Nero vägrade också allt annat än torrfoder länge tills jag bestämde mig för att nu är det våtfoder som gäller. Efter mkt om och men gick det att fasa över honom på blötfoder genom att först lägga torrfoderkulor ovanpå blötmaten. Då åt han upp dem och lite blötfoder. Nästa gång samma sak och sakta vande han sig vid att blötfoder också är ätligt. Nu får han bara blötfoder och torrisarna får han bara som väldigt uppskattat godis.
Han är inte heller särskilt stor i maten eller intresserad av mat, men ser ok ut och jag behöver iaf inte oroa mig för att han ska bli kastrat-fet, så man kan se det positiva i det hela också! :D

Är han kastrerad än? Fertila hanar faller lätt ur, men det löser sig ju så fort man snippat dem, :devil:

Annars är det inte speciellt ovanligt att tonåringar ser rangliga ut, framförallt om han vuxit fort. Min (korathona) väger idag 3,5 kg. När hon var 1 år vägde hon 2,5, och såg mer eller mindre ut som en oriental. Sedan dess har bredden och massan kommit.

Japp han är kastrerad! :)

Ja, han ser ut som han alltid brukar. Galen och strålande :D
Ska se om det går att truga i herrn något...enklast vore väl att ta bort den fria givan och erbjuda annat om han är hungrig..?

Ska se om det går att truga i herrn något...enklast vore väl att ta bort den fria givan och erbjuda annat om han är hungrig..?
Ja, annars blir det nog klurigt. Nero hälsar att våtfodret inte ägnas ens ett ögonkast om det finns tillgång till torrfoder! :d

Erbjud många små portioner där han först får igång aptiten genom att knapra lite torrisar och under dem ligger det lite våtfoder som, om han är tillräckligt hungrig och ni har tur, går ner av bara farten.

Vanligt våtfoder, (alltså inte speciellt framtaget högenergifoder), lär nog inte göra underverk på figuren sådär i en handvändning, men det kan vara värt att byta ut så smått iaf kanske? Jag beslutade att slänga ut torrisarna när Nero fått upprepade urinvägsinfektioner som jag gissade kunde skyllas på torrfodret. Efter foderbytet har han varit helt frisk och det är 1½ år sedan nu så jag är helnöjd!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka