skrämselträning

Z

zingo

Är det någon som vet hur jag kan få min häst att inte vara så rädd för konstiga saker, tex presseningar och andra konstiga saker. Jag skulle vilja ha tips på bra övningar.
Jag håller på att göra ett projektarbete om hur man tränar sin häst till att bli så säker som möjligt, lite som dom tränar polishästarna.
Tacksam om någon har några bra ideer...

Sv: skrämselträning

börja med att ta en plastpåse i handen och "gnugga" hästen. ha den hårt ihopknycklad först och veckla sedan ut den mer och mer när du märker att hästen inte bryr sig längre. se till så att du kan ta på alla ställen på hästen utan att den reagerar. sen går du vidare med större och fler påsar (ex sopsäckar eller plasten runt ensilaget). till sist bör du kunna täcka hästen med plastpåsar.

sen är det bara att fortsätta att öka på. hoppa med plastpåsen, göra det utomhus osv. träna allt som hästen tycker är läskigt under ordnade former där du känner dig säker.

hoppas det hjälper dig något!

okej, jag ska testa och se vad som händer... tack för tipset...
ingen annan som har någon ide om vad man kan göra?

Jag tränar min häst dagligen vid konstiga saker. Hon är väldigt rädd för allting. Tippset du fick innan var bra. Men om man ex rider ut och hästen reagerar på brunnar som är lite gömda osv är mitt tipps att helt enkelt låta hästen på goda minnen av det den tidigare tyckt vart obehagligt.

Ha med dig ett äpple eller en morot och hoppa av hästen ex. Låt hästen nosa på brunnen, verkar den tycka det är okej kan du lägga äpplet på brunnen. Är han mera reserverad kan du visa honom äpplet och locka honom till brunnen, ställ dig själv närmare och visa att du vågar gå dit..

Har hästen väl ätit av äpplet från brunnen lär han aldrig mera bli rädd för den brunnen. Hittar du fler brunnar som verkar lä'skiga får du ta med dig flera äpplen :)

Annars är mitt tipps att inte vela för mycket, (ge inte hästen beröm när han tillslut passerar saker du tycker är helt naturliga, utan be honom bara bestämm gå fram, berömmer du hästen kan han tolka det som att det är farligt men han lyckades. då är han lika rädd nästa gång

Givetvisa ska du ge din häst beröm och tala lungnnde till den. Om ex aker som ej tillhör naturen dyker upp. Men annars är det bara bestämt säga åt den att gå fram.

det har fungerat för mig iaf..

Saknar man kunskap eller tränare och vill hålla på med att vänja en häst vid "läskiga" saker bör man ställa in det man vill vänja hästen vid i hagen och låta hästen själv få utforska det.
På så sätt händer det inga skador. (så länge det man skall vänja hästen vid inte har spikar eller vassa kanter och så länge hagen är nog stor!):

Jag tycker att det är en stor risk man tar när man vill vänja ett flyktdjur för läskiga saker, eftersom deras naturligaste reaktion är att fly. Då kan människan lätt hamna ivägen och bli skadad.

Även om du känner att du kan behärska detta så vill jag dock skriva ner det eftersom det ofta söks på trådar här för att finna lösningar och alla som söker är inte nog kunniga för att klara av det själv.

Om man inte är säker på om man är "nog duktig" för att klara av något som detta, så bör man tänka igenom frågor som:
"Om hästen blir rädd, vad brukar den vanligast göra?
Varför skall jag göra detta, istället för att gå en enklare väg och låta hästen ta hand om det själv?
Hur stor är chansen att hästen springer över mig i sin iver att komma bort från det farliga?
Kan jag hantera en situation där hästen blir rädd för saken, och
A) börjar "slåss" med mig genom att ex. springa över mig istället för att gå nära det farliga eller
B) skadar sig själv på saken för att den försöker fly från den och därmed startar en ond cirkel= jag är rädd för saken, jag gör mig illa på saken, jag blir ännu mera rädd för saken...
Kan jag hantera situationen om min häst börjar fly från faran genom att dra iväg med mig (hästar ÄR starka, till och med i repgrimma), för annars kommer hästen bara att bygga på önskan och vetskapen om att den kan komma därifrån."

Fler frågor och tankeställningar finns och bör funderas igenom...

Att själv träna en häst för saker den är rädd för är inte alltid det lättaste, eller det minst ofarliga...

Senast ändrad:

ett bra tips är att ställa konstiga saker i ridbanan. typ blåa vattentunnor,
och sakre och rida som vanligt och låta hästen inse att det inte är farligt. då kommer den acceptera det sedan.

asså.. min häst är lite småskraj för bilar.. det går bra om bilarna saktar ner å stannar. me ndet kan man ju inte begära att dom ska göra varje gång man möter. hur kan jag vänja henne med att bli mindre skrämd..?

martizan skrev:
asså.. min häst är lite småskraj för bilar.. det går bra om bilarna saktar ner å stannar. me ndet kan man ju inte begära att dom ska göra varje gång man möter. hur kan jag vänja henne med att bli mindre skrämd..?
Har du möjlighet att träna någonstans ostört med en bil?
T ex att du rider/leder hästen längs en väg och så ber du någon som du känner köra förbi med bilen och så gör ni det och ökar hastigheten allt eftersom hon slutar bry sig...
Jag har aldrig provat men principen borde ju fungerar?? Men man måste vara försiktig eftersom det lätt kan hände en olycka med en häst och en bil.... :(

elsa_carlsson skrev:
börja med att ta en plastpåse i handen och "gnugga" hästen. ha den hårt ihopknycklad först och veckla sedan ut den mer och mer när du märker att hästen inte bryr sig längre. se till så att du kan ta på alla ställen på hästen utan att den reagerar. sen går du vidare med större och fler påsar (ex sopsäckar eller plasten runt ensilaget). till sist bör du kunna täcka hästen med plastpåsar.

sen är det bara att fortsätta att öka på. hoppa med plastpåsen, göra det utomhus osv. träna allt som hästen tycker är läskigt under ordnade former där du känner dig säker.

hoppas det hjälper dig något!

Jag skulle inte börja med plastpåsen utan först få hästen att acceptera att du berör den med handen över hela kroppen oh när den är trygg med det gå vidare med något slags "verktyg" tex plastpåse. Gå varligt fram så du inte skrämmer hästen ännu mera!!

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
794
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 703
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar