Sv: skrämselträning
Saknar man kunskap eller tränare och vill hålla på med att vänja en häst vid "läskiga" saker bör man ställa in det man vill vänja hästen vid i hagen och låta hästen själv få utforska det.
På så sätt händer det inga skador. (så länge det man skall vänja hästen vid inte har spikar eller vassa kanter och så länge hagen är nog stor!):
Jag tycker att det är en stor risk man tar när man vill vänja ett flyktdjur för läskiga saker, eftersom deras naturligaste reaktion är att fly. Då kan människan lätt hamna ivägen och bli skadad.
Även om du känner att du kan behärska detta så vill jag dock skriva ner det eftersom det ofta söks på trådar här för att finna lösningar och alla som söker är inte nog kunniga för att klara av det själv.
Om man inte är säker på om man är "nog duktig" för att klara av något som detta, så bör man tänka igenom frågor som:
"Om hästen blir rädd, vad brukar den vanligast göra?
Varför skall jag göra detta, istället för att gå en enklare väg och låta hästen ta hand om det själv?
Hur stor är chansen att hästen springer över mig i sin iver att komma bort från det farliga?
Kan jag hantera en situation där hästen blir rädd för saken, och
A) börjar "slåss" med mig genom att ex. springa över mig istället för att gå nära det farliga eller
B) skadar sig själv på saken för att den försöker fly från den och därmed startar en ond cirkel= jag är rädd för saken, jag gör mig illa på saken, jag blir ännu mera rädd för saken...
Kan jag hantera situationen om min häst börjar fly från faran genom att dra iväg med mig (hästar ÄR starka, till och med i repgrimma), för annars kommer hästen bara att bygga på önskan och vetskapen om att den kan komma därifrån."
Fler frågor och tankeställningar finns och bör funderas igenom...
Att själv träna en häst för saker den är rädd för är inte alltid det lättaste, eller det minst ofarliga...