Skrämmande..

E

e_s_t_e_t

Jag tycker det är skrämmade vad folk tar skit från sina hästar.. det är inte konstigt att det är mycket olyckor bland hästar.
"han biter mig ibland.."
Hästar ska aldrig bita eller sparka.. dom ska respektera att du står där, ska inte springa över dig..
och en till sak jag höst ofta är: "jag gillar svår ridna hästar.." eller svårhanterade...
javisst.. kan föstå om man gillar att fixa en häst som kanske är svår...men när samma ryttare sitter och rider samma häst år ut och år in och hästen fortfarande är svårt att rida... är det inte något som är fel då?
Om träningen går åt rätt håll ska hästen göra mer och mer och ryttaren göra mindre och mindre..
med det menar jag att hästen ska lära sig att utföra mer rörelser och bli bättre, medans ryttarens hjälper blir mindre..
för det är väl vad alla vill uppnå?

Sv: Skrämmande..

Jag håller med dig om att dom inte ska sparkas m.m. Sådant tolerar inte jag. Och om jag råkar på en häst som jag inte kan bestämma över så hanterar jag inte den hästen mer än nödvändigt för att undvika att bli skadad...

Luleå skrev:
Eller snarare: Vad mycket skit hästar tar från sina människor...

Kan hålla med men är inte det ltie utanför tråden? Handlade väl om folk som tar skit av sina hästar av "okunskap" och visst mår hästen dåligt av det men att hästen får ta skit är ju motsatsen? Dvs ryttare som är onödigt hårda och elaka mot sina hästar...

Trådskaparen: Håller totalt med om det där med svårridna hästar. Gillar själv lite annorlunda hästar men det är inte pga att jag i år vill sitta på en halvgalen häst utan jag vill se de otroliga framsteg som hästarna oftast gör när man kommer på rätt köl med dem. Dvs jag kan fatta galopp utan att hästen sticker, jag kan rygga utan att den reser sig osv osv. En som inte förbättras vill jag inte rida mer för den har uppenbarligen inte vart en häst för mig, antingen för svår eller helt eneklt bara "fel" och det är inte schyst att rida vidare på den abra för att det kanske ser "häftigt" ut i andra (puckons) ögon... Känner mig bara som en urkass ryttare om jag skulle få ta till hårda tag dag ut och dag in, helt totalt hänsynslöst mot häststackaren.

Precis som jag även tycker det är hänsynd löst att inte ha ngn pli på in häst, den vill ha en bestämd konsekvent människa att "se upp" till, då blir den lycklig. Inte genom att skämmas bort och få för stora friheter.

Jag instämmer egentligen helt i frågan om att vissa hästar tillåts uppföra sig illa. Det jag menar är att det alltid ligger på människans ansvar. En häst kan inte "ge skit".

Jag håller med dig till 100%!
Dessutom tycker jag det blivit värre med det att "hästfolk" anser sig snälla om hästen får uppföra sig illa. Jag undrar vart det gick fel när sådana som håller på med hästar tror de är elaka om de uppfostar sin häst?!:confused:

Och att de tror en häst som får göra vad f-n den behagar är LYCKLIG. I själva verket är ju de hästarna oftast mkt stressade. Och de sk svårridna hästarna är ju oftast stressade hästar. Meeeen ryttarna känner sig väl duktiga att de lyckas hålla sig kvar eller ngt!:smirk:

Till viss del håller jag med dig...
Jag skulle bli väldigt, väldigt förvånad om nån av mina ens skulle fundera på att lyfta en hov mot mig... men sen förstår jag hur det blir ibland, jag har sett hur det blir "fel" när två helt oerfarna hästmänniskor köper en hästgård och tar över stalljobbet, inackorderingsstall med runt 30 hästar... :crazy:

Jag håller med om att hästen ska visa respket, men det är vad vi kallar det, man kan säga att vi mönniskorna det e vi som skapar våra hästar o ger dom "skit" i bagaget, man ska utgå från att ge hästen enrättvis uppväxt med med bra hantering och icke onödiga straffar. Jag tycker det är en självklarhet att hästen/ponnyn inte varken ska sparka eller bita, först bör man kolla upp varöfr den gör så, eller helt enkelt lära den att uppföra sig, på ett bra sätt :) ex en unghäst kräver offtast en bestämd med konsekvent hand leadare, man får gå lite efter hästens personlighet och rang.

Jag har en d-ponny som blivit väldigt ila behandlar i sitt tidigare liv, man kan undra hur någon kN GÖRA EN häst så ila? han var helt förstörd när han kom till mig, nu har jag lyckas bygga upp en självkänsla hos hästen igen och han har börjat lita på folk runt om kring.

Jag har också ett 3 årigt halvblod, där hon verkligen kräver sin ägare/skötare hon tar alla tillfällewn hon kan att "möta" människan som sin motståndare, stegra, sparka, anfall, efter ( hård skola) i 1 vecka, är hästen hlet underbar, hon respekterar människan, är lydig och vet sina gränser, men en vuxen häst ska kunna uppföra sig tycke rjag! :rofl:

Jag håller med du...
Jag gillar att grejja med hästar som behöver skolas och skolas om lite, fixa med travare främst, men jag vill ju ha ett resultat! Jag vill ju att hästen ska bli mjuk, behaglig att rida och hantera, annars har ju jag som ryttare/skötare missat något grovt...

Och att de bits och sparkas, det accepterar jag inte... Likaså så ska de vara lätthanterade och lättjobbade, även hos veterinären ska de uppföra sig BRA och de gör de också...

jag har tydligen fått skit för att jag hat uppfostrat min häst och satt henne på plats:mad: men vadå, jag har ju varit tvungen. hon kör över alla som inte kan sätta henne på plats. när man väl har gjort det så är hon världens goaste:love: , men hon fortsätter ändå att småtesta hela tiden. säger jag åt henne så tycker en del att jag är jätteelak, bara för att hon inte får göra som hon vill. hade hon fått göra det så hade ju hon vart livsfarlig.

man ska fostra hästen så att den har respekt på människan, utan att vara elak mot den. givetvis ska även människan respektera hästen

Kan bara hålla med! Faschinerande när hästägare tycker att det är såå gulligt när hästen är ute och går med dom.. Ägaren följer snällt med.. Funkar säkert om man har shetlandsponny.. Men jag vill inte att ett dju på 500-1000kg är ute och går med mig.. Jag är ledaren och ledarrollen är att leda hästen.. Med ett fast ledarskap kommer förtroendet. Ett vekt ledarskap medföljer osäkerhet från alla parter..

Det finns undantag. Köpte en shagyaarab år 2000...Billigt....Hon var 2,5 år då...Hade svår sadeltvång.Hon höll på att bryta nacken när jag satte fast sadelgjorden första gången. De andra 10 ggr:a höll hon på att springa rakt igenom staketet, den stackarn, Hästfantasterna konstaterade att hon var oridbar,Hennes mamma var det. Vissa är ju så gott som det, om man inte har den tiden som behövs. Men jag gav mig inte, jag skulle bara rida henne en vacker dag.Jag började med att ut å gå med henne e halv mil om dan...i flera månader...sen började jag att hänga på henne lite, när vi tog våra rundor, och hon skickade mig rakt uppi luften som en kattapult....rent av livsfarlig, men jag vet inte vad det var som gjorde att jag inte gav mig...Fortsatte tillslut så kunde jag sitta på henne. En dag skulle jag upp på henne i paddocken, med hjälp av en som ledde henne, hon skickade mig åt fanders så att jag bröt benet, försökte sälja henne, men ingen ville ha henne.....Jag fortsatte ett par åt till, nu är hon 8 år. Nu rider jag på henne,:love: en väldigt speciell och vacker dam, med supergång. Man få skynda långsamt...Men bockhoppa gör hon fortfarande i galoppen endast för att det är så jobbigt för henne....det tar nog något år till men jag SKA lyckas..har jag bestämt mig för, envis som synden ha ha:rofl: ....Tid och Tålamod har jag gott om;) sen bry jag mig inte om ,vad andra säger....vissa hade nog som de säger "gett henne ett skott i panna"...:mad:

Luleå skrev:
Jag instämmer egentligen helt i frågan om att vissa hästar tillåts uppföra sig illa. Det jag menar är att det alltid ligger på människans ansvar. En häst kan inte "ge skit".

:bow: :bow: :bow:

Immer

självklart! man visar hästen när den gör fel direkt när den gör det, sätter den på plats eller vad man nu ska säga, och direkt den gör nåt bra berömmer man. det är det som skiljer en från att vara elak och bestämd.. elak är man om man slår hästen utan anledning och den inte alls förstår vad d va bra för, då kommer hästen visa rädlsla.. om man sätter upp regler för hästen kommer den däremot visa fötroende till en, och nästa gång nåt kanske skrämmer den kommer den lyssna på dig, för där är dens trygghet, istället för att dansa runt och leta trygghet nån annanstans.

Tycker du att det är skrämmande? Tänk då efter hur mycket skit hästar tar från människor. DET är skrämmande. Och din inställning likaså.

javisst, det blir ju så när folk inte vet hur man ska hantera sina hästar. okunskapen leder till att både människor och hästar blir skadade. jag förstår dock inte vad det är med min inställning som du tycker är skrämmande..

Har nog alltid haft samma inställning jag med, tills jag träffade min kompis häst.
Hon är nu 12 år, min kompis har ägt henne i två år, och det är tamejfan den elakaste märr jag har träffat! I den bemärkelse hästar nu kan vara elaka. Hon sparkar och hugger hela tiden. Inte för att träffa, men hon hotar konstant i stallet. Men bara då, är man ute och leder henne är hon jättepositiv och världens lydigaste häst. Det finns INGET som kan ändra den hästen. Vi har provat alla tänkbara metoder. Jag har själv sysslat med NH (som hantering) större delen av mitt liv, men det verkar inte som att det är där det brister heller.

Det har nog med hennes uppväxt att göra. Hon har aldrig (förräns nu på senare år) haft annat hästsällskap, så hon har aldrig fått lära sig vett och etikett av andra hästar. Hon tror helt enkelt att hon får bete sig hur hon vill. Det var nog inte så kunniga människor som hade hand om henne de första åren. När hennes förra ägare köpte henne gick hon inte att leda, hoppa eller knappt rida på, som jag förstått det.

Min kompis har accepterat henne som hon är, det kostar alldeles för mycket att härja med henne, det blir varken bättre eller sämre. Hon trivs, av någon anledning, väldigt bra med henne, och bryr sig öht inte om hennes utfall och infall.

Så min fråga är: Är det omöjligt att kunna ha en bra relation med en häst, trots att den är "elak"?

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 234
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 364
Senast: mamman
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur