Skötväska/skötryggsäck eller vanlig ryggsäck

lillsmurfagirl

Trådstartare
Hej!

Har ni köpt skötväska? Använder ni den?

Jag funderar på att köpa en skötryggsäck alt en vanlig.. funkar det lika bra med en vanlig ryggsäck?

Är det ett onödigt köp med skötväska?

Jag har en helt vanlig väska hängandes på vagnen för flaskor och ombyte. Under vagnen ligger ett skötunderlägg. En specialväska känns för mig helt onödigt, de är ju dessutom svindyra om de ska vara snygga...

Jag hade en överbliven kameraväska i början, nu (barnet är 9 månader) har vi en liten barnryggsäck (corker xs) som hänger med korta turer utan för dörren med det absolut nödvändigaste.
Och sen en vanlig ryggsäck med allt som kan behövas för mer än ett dygn, inklusive friluftskit med tallrikar, sked och termos, och det finns ändå plats kvar i den.

Hej!

Jag funderar på att köpa en skötryggsäck alt en vanlig.. funkar det lika bra med en vanlig ryggsäck?

Använder fortfarande skötväskan vid drygt 1,5 år. Sen kan man såklart lika gärna ha en annan typ av väska.

Jag köpte en väska från babymel, och den är fantastisk. Har varit med på varje utflykt, BVC-besök och roadtrip. Plus att den är så snygg att jag kommer ha den som handväska sen :D

(Köpte den till barn nummer 1 för snart tre år sedan och kommer använda den till barn nummer 2 nu också)

Aldrig gillat skötväska. Jag har helammat, så allt jag behövt ha med är blöjor, våtservetter, tvättlappar, Libero mats (underlägg) och ett klädombyte. Detta har jag haft i en plastpåse under vagnen, i en vanlig ryggsäck när jag burit på magen och i en tygpåse när jag nu bär stora på ryggen.

Vi har en vanlig ryggsäck, tycker det är mkt smidigare att kunna bära den på ryggen än de vanliga som bärs på ena axeln om den inte hänger på barnvagnen. Ryggsäcken ligger oftast under vagnen.

Om jag skulle köpa en skötväska (autocorrect vill ändra till sköterska:D) så skulle jag köpa en som jag kunde använda som handväska senare.

Man måste absolut inte ha en särskild skötväska om man har en annan väska som man gillar. Jag hade först en gammal axelväska till första barnet men gick sen över till en ryggsäck från Fjällräven eftersom jag bar mycket i sele.

Nu till andra barnet har jag köpt en riktig skötväska från Babymel, och det var tur för ryggsäcken har försvunnit upptäckte jag härom veckan (jag tror att det hände när vi hade inbrott i juni, tjuvarna tog så konstiga saker :rage:). Ryggsäcken var för övrigt dyrare än skötväskan...

Hej!

Nä använder inte skötväska. Köpte för ngt år sen en mini fjällräven kånken och har den hängandes på vagnen ibland, men då har jag plånbok, telefon och nycklar i den. Inget barnrelaterat.

Däremot köpte vi en skötväska men den blev/blir aldrig använd. Sjukt onödigt. Alltid undrat vad de som har en gigantisk skötväska med sig har i haha. Fast klart, bor man på landet och åker in ''till stan'' kan jag förstå att man behöver ha med sig ombyten till både sig och bebis mm.

Vi har använt en ryggsäck och tycker att det fungerar bäst- skönt att fördela vikten jämnt över axlarna, och då vi bär mycket i sele är det smidigt att ha ryggan på ryggen. Vi kör aldrig med vagn i stan (bor på landet), så en väska som kan hänga på vagnen har aldrig behövts.

Jag tror tricket är, köp en väska som är lik den du använder innan barn. Jag som föredrar ryggsäck föredrar fortfarande ryggsäck. Kompisen som gillar axelremsväska har det som skötväska också :)

Jag har en skötväska likt en stor handväska. Den är snygg men sjukt opraktiskt. Allt hamnar i ett virrvarr i botten ändå. Men jag har så sjukt mycket grejer med jämt så står ut ändå. Jag förstår inte hur ni andra inte kan ha med tusen grejer. :D

Nackdelen med ryggsäck är att man staplar alla grejer på hög, så man måste rota och ha sig för att nå grejerna man lyckats lägga längst ner. Där är en axelremsväska bättre. Fördelen med skötväska är att den har lite fler fack så att man kan packa lite mer systematiskt.

Trots detta har vi haft överlägset bäst nytta av en ryggsäck. Delvis eftersom vi burit mycket i sjal och sele, men nu när äldsta sonen är lite äldre (2,5) och inte tycker vagnen är så roligt att åka i så är ryggsäcken mer praktisk att bära runt på :).

Har använt skötväska till alla 3 barnen i olika modeller beroende på vad vi haft för behov. Det vet man bäst själv vad man har för behov - liten/stor väska, kunna hänga den på vagnen/ha på ryggen, många/få fack m.m.
Har använt vanlig ryggsäck om vi varit iväg på någon utflykt där väska på ryggen varit smidigare än skötväskan. Det har man ju oftast en liggande hemma som funkar bra.
Just nu kör vi bara med en organizer för det räcker gott och väl för ärenden i stan.

Jag har aldrig haft bara 1 skötväska men så är jag en av dom som gillar att styla vagnen och matcha färger m.m.

Jag har en skötväska likt en stor handväska. Den är snygg men sjukt opraktiskt. Allt hamnar i ett virrvarr i botten ändå. Men jag har så sjukt mycket grejer med jämt så står ut ändå. Jag förstår inte hur ni andra inte kan ha med tusen grejer. :D
Och jag förstår inte vad folk packar i sina skötväskor! :D Kanske vill du avslöja vad jag missat?

Och jag förstår inte vad folk packar i sina skötväskor! :D Kanske vill du avslöja vad jag missat?
Hehe blöjor, underlägg, våtservetter, leksak, napp, ombyte, vattenflaska, nappflaska, klämmis, frukt, plånbok, nycklar, mobil, linsvätska, linsetui + extralinser, solglasögon, läppglans, någon typ av fetkräm, handkräm, handsprit, tuggummin, bvc-kortet, såpbubblor (:D), extra strumpor, fingervantar, extra mössa, deo, liten handduk. Eeeh ja det var de jag kom på sådär på rak arm. :o

Edit. Spf för ansiktet, parfym, bebisvantar också.
Säkert en massa krimskrams också.

Senast ändrad:
Hehe blöjor, underlägg, våtservetter, leksak, napp, ombyte, vattenflaska, nappflaska, klämmis, frukt, plånbok, nycklar, mobil, linsvätska, linsetui + extralinser, solglasögon, läppglans, någon typ av fetkräm, handkräm, handsprit, tuggummin, bvc-kortet, såpbubblor (:D), extra strumpor, fingervantar, extra mössa, deo, liten handduk. Eeeh ja det var de jag kom på sådär på rak arm. :o

Och har man ett barn som äter ersättning så får man lägga till termos, flaskor, ersättningspulvret och doserare.
Har man haft ett kräkbarn som mitt första var så _miljarder_ små handdukar och extra kläder!
Jag hade både ersättningsbarn och kräkbarn samtidigt dvs, behövde en gigantisk skötväska med praktiska fack.
Till minsta nu som ammade första 5 1/2 månaderna och inte var ett kräkbarn har behovet av skötväska inte varit detsamma.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama