skotträdd häst

P

panthera

Jag har tillbringat hela natten i stallet...detta pga att våra grannar sköt raketer o smällare igår kväll och en av våra hästar är extremt skotträdd. Vid 23-tiden var han totalt genomsvettig och helt hysterisk och försökte klättra ut ur boxen. Det slutade med att han sparkade sönder dörren och tog sig ut. Han fick stå på gången med mej nån timme efter det och lugnade sig till sist... Vad gör man åt problemet? Vi har provat öronproppar, radio, täcka fönster osv men inget tycks funka på honom. Är det nån som vet om en veterinär kan skriva ut nåt lugnande just till detta syfte?

Sv: skotträdd häst

Jag har också en skotträdd häst, så nyårsaftorn brukar jag tillbringa tolvslaget i stallet tills allt lugnat sig.:smirk:

Du kan säkert be din veterinär skriva ut Plegecil som är en sirap man ger i lugnande syfte, hästarna äter det gärna, men man får ge dem flera gånger, när jag stod uppstallad i stan provade jag 2 nyår, men fick ge varannan timme (tror jag, fråga vet) men det hjälpte lite, men inte helt, så jag har inte gjort det fler år.

Jag vet hur det är, en nyårsdag kom jag ut till stallet vid 9.30 och han var fortfarande alldeles krullig och dyngblöt av svett sedan klockan 24.00, och det är inget roligt att se.:mad:

Lycka till
Kazam

Har du testat allt det där tillsammans? Och att förbereda vissa saker redan från morgonen? Tex. att sätta upp för fönstrena och ha på radion? och sen prata med grannen och höra när de tänkt börja skjuta? Så sätter du bommuil i öronen och en huva en halvtimme innan de ska börja skjuta (gör upp med dom att de inte får börja tidigare utan att ha pratat med dig).

Sen skulle jag prata med grannen och be dom skjuta längre bort, elelr inte alls...

Kanske läge att bjuda över grannen till stallet för att se hur din häst mår vid nästa tillfälle de ska skjuta raketer.
Om de ser hur han har det "live" kanske de funderar en gång extra om det är värt att skjuta raketer hemma, kanske de tar det hemma hos några vänner eller så... om du har tur.
Jag tror inte man kan förstå vad smällarna ställer till med för hästen innan man ser honom, tyvärr...

Jag kan inte ha min inne ens, ute och stå och glo på allting så att han har koll. Det bästa just nu. Sen att det inte går att rida nästa dag, ja....

Jag har samma problem med ett par av mina hästar.

Tyvärr finns inte Pegicil (stavas?) längre eller man får inte ge det till hästar iaf.

*knapplån*
Vi har våra hästar ute på lösdrift och stänger aldrig in dem vid smällare osv. De har en ledare de litar på och då joggar de runt i hagen och kikar på det som lyser och smäller. Ingen får panik eller liknande... En bekant till oss hade också sina hästar på lösdrift, men stängde in dem på nyårsafton i sina boxar som står i hagen. De är heltäckta så hästarna ser inte ut.
Hästarna gick inte i närheten av boxarna på månader efter det! Hästen är ett flyktdjur och jag tror att den mår bäst av att få röra sig fritt när den blir skrämd.

Skulle nog råda dig att släppa ut hästen i hagen, även om det skulle vara mitt i natten. Kolla med ägaren till din hästs hagkompis om det är okej att dom går ute tills det lugnat sig. Som någon sa mår många hästar bättre av att få springa runt när dom är rädda istället för att stå instängda och inte kunna "försvara" sig mot det tänkbara hotet. Har du eget stall är det ju bara att släppa ut dom iof. Var bara noga med att se till att det är ordentlig ström på staketet och eventuellt sätta upp ytterligare en lina så att det blir högre för att minska risken att hästarna spränger staketet.

Det beror på.
Jag har mina på lösdrift. Grannen smällde raketer 5 meter i från hagen och skrämde upp hästarna rejält.
Tog sedan in dom och smällandet fortsatte. Vi stod inne hos dom och det gick ganska bra, trots att dom var skrämda.
När vi sedan släppte ut dom igen på natten så var det ingen som åt. Morgonen efter fick vi hämta ner dom ifrån skogen, dra dom ner i grimskaften, för att dom överhuvudtaget skulle äta lite kraftfoder. Nått hö var det inte tal om eftersom dom satte av upp i skogen i ilfart. Det var samma visa varje morgon i flera veckor.

Jag har sagt i från i byn att om att raketskjutning inte bör ske i närheten av hästarna igen. Nu har dom blivit skrämda och det är inte trevligt.

Innan hade jag inget problem med detta, utan tog in dom i boxarna i god tid före det skulle skjutas raketer. Dom var inte rädda för att stå inne och hade ingen känsla av att måsta bli instängda heller.

Jag har retat många vuxna i byn som inte vill förstå att dom själva skapat ett problem, tanklösa människor har skrämt upp hästarna, bara för att dom menar att alla barn ska få se rakter.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 004
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Övr. Hund Lite bakgrund. Köpte Hiiri för nästan exakt ett år sedan då hon var 7 månader gammal. Bodde då i ett hus på landet samman med några...
2
Svar
32
· Visningar
3 947
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar