Skottlossning på skola

Något jag har svårt att komma ifrån är hur olika vi ser på de som dödats i Gaza och Ukraina, det är många hundratusen människor och det är ett avsiktligt och systematiskt dödande, inte en enskild sjuk persons handling och som även tog sitt eget liv.
Närhetsprincipen. I Gaza kommer jag antagligen inte känna någon, det är "där borta". I Örebro är chansen större att jag känner någon som blivit drabbad.
Det finns ju också orsaker till att vi inte alls pratar om Ukraina på samma sätt idag som tre månader efter utbrottet.

Mitt i all bedrövelse och vidrighet så tänker jag också hur pdv-övningar har fått upp en liten mental förberedelse. Jag genomförde den första pdv-utbildningen och övningen för 10 år sen och då ville vuxna inte höra om detta för det var obehagligt. Klart som korvspad att det är obehagligt! Men för barnens skull om inte annat? (Detta var skolpersonal).
Går era barn i skolor som utbildar i detta?
Min äldste har övat utrymning under PDV. Eftersom min yngste är på väg till samma skola kommer hen också öva. Och samma dag som Örebro hade en lärarbekant (som tillhör annan gymnasieskola) studiedag och utbildades i hur de ska agera ifall PDV.

Om nu det uteblivna försörjningsstödet skulle vara en trigger så blir man ju mörkrädd hur på gränsen någon kan balansera mellan helt osynlig till massmördare/ möjlig terrorist. Hur många fler befinner sig där? Hua!

Tänk att få reda på vilken granne man haft i flera år och vem kommer vilja flytta in i den lägenheten?

Fler lär de bli så länge skolan fortsätter vara så fruktansvärt dåliga på att undervisa vissa elevgrupper. Alla ska passa in i samma mall. Gör man inte det får man skylla sig själv "vi har inte resurserna till det".

Vad har lägenheten med saken att göra? Såvida man inte tror att han kommer spöka i den...

Att jag nämnde Breivik var för att understryka att högerextrema motiv kan komma till utryck på flera sätt, än att bara döda invandrare. Sedan är det inte långsökt att nämna Breivik om det potentiellt finns rasistiska motiv - han funnits som inspiration till dåd som är mycket mindre dödliga än det här. Det är för fan den största masskjutningen vi haft i Sverige, och du tycker att det är "jag blev av med mitt försörjningsstöd buhu" och inte välplanerat nog?

Ja, eftersom motivet inte är klarlagt. Om triggern var att han miste sitt försörjningsstöd som många var inne på så är det ju knappast välplanerat i klass med Breivik.
Hade han inte mist sitt försörjningsstöd så hade han väl fortsatt med att leva osynligt i sin lägenhet tills något annat hade hänt.

Om Breivik.. Ja vad hade fått honom att avstå sitt extremt välplanerade dåd? Absolut ingenting eftersom han drevs av en ideologi att invandrare och Socialdemokrater/vänster var jordens avskum och skulle utrotas. Han planerade sitt dåd i flera år med ett tydligt mål och låg inte i en solstol på Karibien eller Thailand med sin familj som vem som helst.

Nej så skulle absolut inte jämföra honom med Breivik överhuvudtaget!

Angående TV4:s toalettinspelning med nån som ropar "Ni ska bort från Europa", så påvisar Medierna i P1 Lex "Stairway to Heaven" på ett mycket pedagogisk och utmärkt sätt:

Ni behöver bara lyssna på 36s, mellan 39:13-39:49 - jag vet dock inte hur man startar SR Play från en specifik tid, så ni från scrolla:

https://www.sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=132

Vill ni höra om hela TV4-publiceringen i Medierna, börjar den vid 35:05

Länken visar massa avsnitt. Vilket av dom ska man lyssna på?

Mitt i all bedrövelse och vidrighet så tänker jag också hur pdv-övningar har fått upp en liten mental förberedelse. Jag genomförde den första pdv-utbildningen och övningen för 10 år sen och då ville vuxna inte höra om detta för det var obehagligt. Klart som korvspad att det är obehagligt! Men för barnens skull om inte annat? (Detta var skolpersonal).
Går era barn i skolor som utbildar i detta?
Jag jobbat som lärare, vi har övar tillsammans med polisen.

Om det finns någon liten ljusglimt i tragedin är det att människor påminns om att det inte spelar någon roll vilken etnicitet, religion eller kultur man kommer ifrån. Vi är alla ganska vanliga människor som jobbar och vill göra rätt för oss. Med långt mycket mer som för oss samman än vad som delar oss.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
796
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 388
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pankreatit hos hund?
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI