Tja, om inte annat så är dom ju grannar nu eftersom de har tagit allmänningen i besittning.
Vad det var för slags pool framgick inte men man kan ju tycka att pool på mark stör minst lika mycket som en nedgrävd pool, men visst, är den på mark så vet jag faktiskt inte vad som gäller.
Sen har det ju betydelse hur stora tomterna är. Är dom små (100-500 kvm) eller är dom stora tomter (över 1000 kvm)?
I det senare fallet är det ju "värre" om dom lägger alla sina prylar på tomtgränsen och allmänningen. Är tomterna små så går det ju att förstå lite bättre varför dom gör som dom gjort. Nu menar jag inte att det är ok, det är det inte alls på något sätt. Men man kan förstå om det är ont om plats.
Håller för övrigt med
@Lupino om att en lösning för att få vara lite mer privat är att plantera en häck.
Det var det första vi gjorde när vi flyttade till nuvarande hus. Det bästa jag har gjort, kan jag säga.
I början, innan den hade växt upp, var ena grannens barn inne på vår tomt var och varannan dag. Visserligen lekte dom tillsammans med mina barn, men ändå. De stökade ner, bröt av kvistar, tog in hinkar med sand i lekstugan fast jag sa till, plockade alla våra bär osv.
Dessutom tjatade dom på mig oavbrutet om jag var hemma och var ute på tomten och fixade.
Nu är häcken två meter hög och tät så man varken hör eller ser någon längre. Framförallt så är det ingen som ser oss och det är väldigt skönt.