skötsel för riktigt gammal symaskin

emlem

Trådstartare
Jag har precis fått hem en riktigt gammal symaskin som varit farmors, den är dammig och lite skavd i färgen.
Kommer troligen inte använda den då jag är en usel sömmerska men jag tycker den är vacker och vill absolut inte förstöra den utan bevara och sköta.

Den ser ungefär ut såhär fast har en träkupa ovanpå maskinen

Tips och trix tack :)

symaskin-430x571.jpg
 
Oj! :love:

Jättetrött, nyss hemkommen efter andra passet på klubben ikväll, så kan inte svara så utförligt nu (*samtliga läsare andas lättade ut*). Men om det är något särskilt du funderar på så skriv så ska jag se om jag har ett svar. :up:

En ABSOLUT VARNING dock, innan det hinner gå på tok: gulddekoren är som regel vattenlöslig! Så våttorka den inte! (Försiktig rengöring - inga microfibertrasor - med symaskinsolja eller liknande brukar räcka till det mesta.)

Vad är det för märke och modell?
 
Det är en Husqvarna:), hittar dock inget årtal eller modell namn på den så det vet jag tyvärr inte.

Tur att du sa det, har inte börjat torka med något än just för den annledningen. I nuläget funderar jag mest på metallstommen och träskivan+kåpan, funderar på om teakolja kan vara något?
 
Det är en Husqvarna:), hittar dock inget årtal eller modell namn på den så det vet jag tyvärr inte.

Tur att du sa det, har inte börjat torka med något än just för den annledningen. I nuläget funderar jag mest på metallstommen och träskivan+kåpan, funderar på om teakolja kan vara något?
Har den något serienummer? Jag har en gammal Singer som jag kunde spåra som tillverkad i Skottland 1910 med hjälp av numret. Hade även en Husqvarna, men sålde den när jag flyttade, blev trångt med två!
165965_10200504198041091_1009078429_n.jpg

72671_10200504198361099_1955862715_n.jpg
 

Liknande trådar

Fritid Jag la vantarna på några gamla symaskiner för ett tag sedan, i någon slags vilseledd förhoppning om att jag skulle kanske möjligen på...
83 84 85
Svar
1 689
· Visningar
105 190
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp