Skötsel av ny sadel!!

fijja

Trådstartare
Hej!
Jag har köpt en ny naturfärgad sadel. Och nu undrar jag om jag ska smörja den och såfall med vad? Vill ju inte att den blir fläckig och ful... Fett eller tvål eller båda?

Sv: Skötsel av ny sadel!!

Nya sadlar är oftast behandlade redan, så torka du bara av den efter varje gång du ridit i den

däremot får du räkna med att det blir betydligt mörkare när du smörjer den!

Jo det förstår jag. Men dom flesta ljusa sadlar är väl light oiled när man får dom, och liiiiter mer mot orange, men min är verkligen skitljus. Känns som att minsta fukt kommer ge fula fläckar.
Bifogar bild.

17983085.jpg

Gutenviks: Efter du ridit, vad torkar du av med? Trasa med lite fett?

Nej, jag torkar av min sadel med lätt fuktad svamp och sadeltvål, sedan en gång till med lätt fuktad trasa.
min sadel var också så ljus men har nu har den mörknat betydligt

jag har lärt mig att man ska olja undertill...

att den blir mörk går inte att stoppa :(

Olja den inte alls. Behöver den smörjas så gör det endast på köttsidan, dvs undersidan av lädret. Det bästa är att hålla den övertäckt i uppvärmd sadelkammare när du inte rider. Smörjer du den på ovanlädret så blir den fläckig och mörk. Om du i framtiden behöver rengöra den så använd sadeltvål på ovanlädret.

när jag köpte min sadel fick jag rådet att smörja den med neatsfoot oil (ej sitsen, men annars överallt). blev ganska mkt mörkare, men det är ju bra en tidsfråga i vilket fall. blev iaf en jämn färg och den har stått emot fläckar etc bra...

Spinner vidare lite på tråden... Neatsfoot har ju en olja för ljust läder som inte ska göra lädret lika mörkt. Någon som provat? Funkar den, blir det inte lika mörkt som med vanlig olja?

Olja den inte alls. Behöver den smörjas så gör det endast på köttsidan, dvs undersidan av lädret. Det bästa är att hålla den övertäckt i uppvärmd sadelkammare när du inte rider. Smörjer du den på ovanlädret så blir den fläckig och mörk. Om du i framtiden behöver rengöra den så använd sadeltvål på ovanlädret.

olja den undertill = köttsidan

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
844
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: tara
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: Nepenthe
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 688
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025