Skötsel av lösdriftshäst?

M

Mr_right

Hur mycket skötsel behöver en lösdriftshäst? Funderar på att flytta ena hästen till min kompis ställe då hon ska bygga ett lösdriftsstall, och jag behöver ena boxen i stallet till annan häst.

Jag tycker att det mesta med att ha häst på lösdrift bara är positivt, men det finns dock en hake... Stallet ligger en timmes bilresa hemmifrån :smirk: .

Hästarna kommer att ha fri tillgång på hö eller hösilage och fodras med kraftfoder 1 ggn per dag. I utbyte mot att hon sköter fodringarna ska jag ha hand om renhållning utav vindskyddet och lägga in ny halm m.m. de dagar jag är där, samt hjälpa till med skötsel av hagar m.m.

Frågan är bara; räcker det att vara där 2-3 dagar i veckan? Hon kommer givetvis att kolla till även min häst de dagar jag inte kan komma, och jag gör iordning ev. kraftfoder för de dagar jag inte kommer vara där.De kommer alltid ha hö/hösilage och vatten, och jag kommer hålla efter ligghallen så att de kommer att bada i halm :bump: .

Eller är det dumt att ha hästen så "långt" hemifrån om det händer något? Iofs har jag ju en halvtimme till det andra stallet så så stor skillnad är det inte...

Vad har ni för erfarenheter? Vad tycker ni?

/Mr_Right - som vill göra det rätta för sin häst

Sv: Skötsel av lösdriftshäst?

Har tidigare haft mina hästar uppstallade i boxar men började med lösdrift i vintras för första gången.
Jag tycker inte det blev mindre arbete. Hästarna ska fortfarande ridas och skötas varje dag. Mockar ut bajshögar varje kväll, fyller på halm/grovfoder och ger kraftfoder.
En stor fördel med lösdrift med fri tillgång på grovfoder är att man inte är bunden av tider på samma sätt som i stall. Man behöver inte stiga upp kl 6 för att släppa ut hästar och fodra utan kan ta en sovmorgon ibland!

Jag tycker inte 1 timmes bilresa är så farligt om det finns andra människor som kan se till hästen de dagar du inte kommer.

Sv: Skötsel av lösdriftshäst?

Har alltid haft mina hästar inlåsta i boxar förr, men i vintras fick jag möjlighet att ha dom på lösdrift här hemma. Jag vill inte påstå att det blir mer eller mindre att göra utan att det blir lite friare för min del och självklart för hästarna också.
Jag mockade ungefär varannan till var tredje dag och la in ny halm. Vattnet var ett stort problem, men till denna vintern har vi ordnat nån uppvärmd balja.

Jag har haft två av mina hästar på lösdrift under några år nu, men min fjording kom ut på lösdrift först i vintras. Han är av den typen att han blir rastlös och kinkig om han inte har nåt att göra, så stå i en box är inget för honom har jag insett. Mina hästar har gått in och lagt sig i halmen framåt natten och även stått där ibland vid dåligt väder. Sen finns det ju halm och de älskar att äta halm, därför gör de sig ofta ärenden in där så de kan ta en tugga!

Jag tycker att du ska satsa på det och se om din häst gillar att bo så. Jag har iallafall fått lyckligare hästar sen vi började med lösdrift, sen finns det ju säkert hästar som INTE tycker om att bo "ute" dygnet runt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama